خانه » اخبار و رویدادها » پیگیری وعده دولت؛ ما می خواهیم هم چرخ کارخانه ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها/ تعطیلی کارخانه قند ورامین و سردرگمی و تجمع کارگران آن

پیگیری وعده دولت؛ ما می خواهیم هم چرخ کارخانه ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها/ تعطیلی کارخانه قند ورامین و سردرگمی و تجمع کارگران آن

در حالی که رئیس جمهور محترم وعده داده بود که ما می خواهیم هم چرخ کارخانه ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها؛ اکنون پس از امضای توافق ژنو نتوانسته است این گفته را محقق نماید و روز به روز شاهد تعطیلی کارخانه ها و زیاده روی غرب در باز کردن پیچ و مهره ی سانتریفیوژها هستیم. و رئیس دولت یازدهم به جای پاسخگویی و عذرخواهی به خاطر عدم تحقق وعده هایش، هر چند روز یکبار با گفتن عبارات حاشیه ای، فضای جامعه را به سمت دو دستگی  و نا آرامی پیش می برند.

http://aup.ir/varamincity/tasavir/93/11/vade.jpg

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، مشکلات کارخانه قند ورامین و کارگران آن همچنان ادامه دارد و این کارخانه هر روز شاهد حضور و تجمع تعداد زیادی از کارگران به امید بازگشت به کار و مشخص شدن تکلیفشان است.

در یازدهم بهمن ماه در گزارشی به موضع بیکار شدن ۴۰۰ کارگر کارخانه قند ورامین که در میان آنان کارگران باسابقه ۲۰ الی ۲۵ سال نیز وجود دارد، پرداختیم و نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که طبق بررسی های به عمل آمده مشکل موجود از مالکیت و مدیران کارخانه است زیرا طبق قانون باید در شش ماهه اول سال، شکر مورد نیاز را وارد کرده و نیازهای یک ساله خود را تأمین کنند

کارگرانی که همچنان بلاتکلیف هستند

اما اکبر مجیدی عضو هیئت مدیره کارخانه قند ورامین نیز با اشاره به تعطیلی کارخانه قند ورامین اظهار داشت: کارخانه قند ورامین تنها کارخانه تصفیه نیست که با این مشکل مواجه شده است بلکه بیش از ۲۸ کارخانه با این معضل روبرو هستند.

اگرچه پس از انتشار این گزارش و تلاش های صورت گرفته، مسئولان کارخانه با نصب اطلاعیه هایی اعلام کردند که کارخانه از تاریخ یازدهم تا سیزدهم بهمن ماه تعطیل است اما با گذشت دو روز از این تاریخ همچنان کارگران به محل کارشان بازنگشته اند.

karkhane

مشکل کارخانه قند با قانون عدم مجوز واردات شکر خام ارتباط دارد

حسن میرزایی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه قند ورامین اظهار داشت: کارخانه قند ورامین اواخر آذرماه سهمیه مواد اولیه اش برای تولید قند به اتمام رسیده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین با اشاره به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات شکر افزود: با توجه به نظر وزارت کشاورزی مبنی بر اینکه نیاز داخل تأمین بوده و نیازی به واردات شکر نداریم، واردات این محصول ممنوع شده است.

وی ادامه داد: مسئولان کارخانه قند ورامین برای واردات مواد اولیه، درخواست مجوز داده اند اما به دلیل همین محدودیتی که وجود دارند تاکنون موفق به خرید مواد اولیه برای تولید قند نشده اند.

تعطیلی کارخانه قند ورامین به استانداری ارجاع شد

میرزایی اضافه کرد: حدود پنج روز پیش جلسه ای در این رابطه در فرمانداری ورامین تشکیل شد و مقرر گردید که استانداری تهران به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کند.

http://www.varamincity.ir/wp-content/uploads/2014/02/81055264-5517527.jpg

این مسئول مشکل به وجود آمده را فقط مخصوص کارخانه قند ورامین ندانست و گفت: احتمالا کارخانه های دیگری نیز در سطح کشور با این مشکل روبرو هستند و باید مواد اولیه که همان شکر خام است وارد کشور شده تا کارخانجات فعال، آن را تبدیل به شکر سفید کنند.

از فروش مواد اولیه به صورت آزاد اطلاعی ندارم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه تکلیف کارگران این کارخانه چه خواهد شد، افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم، بنا بود حقوق دیماه کارگران با وجود تعطیلی کارخانه به آنان پرداخت شود اما اطلاعی درباره حقوق بهمن ماه و اسفند کارگران ندارم.

میرزایی در پاسخ به سوال دیگری درباره صحت و سقم فروش مواد اولیه کارخانه قند به صورت آزاد تأکید کرد: بنده در این زمینه اطلاع ندارم اما عمده مشکل کنونی عدم وجود مواد اولیه برای ادامه کار است

۲ نظر

  1. نزدیک بر نودکارگر قرار دادی کارخانه «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» واقع در شهرستان ری طی دو ماه گذشته پس از اتمام قرارداد کارشان در آستانه سال نو بیکار شدند. آقای مهندس فرهادی مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت فرآورده های تزریقی و دارویی ایران هم پس از اخراج کارگران در تاریخ ۹۳/۸/۲۸ در همایش ملی کارآفرینی و تولید ملی به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب و معرفی گردیدنند.

  2. به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه پارس سرام با سابقه طولانی به عنوان هویت اقتصادی شهرستان قرچک محسوب شده و در طول سال های اخیر سهم مهمی را در در اشتغالزایی ایفا کرده است و مردم امیدوار بودند که هر روز بر تعداد کارگران این کارخانه افزوده شود.

    در حالی که هنوز مردم ورامین در شوک بیکاری ۴۰۰ کارگر کارخانه قند قرار دارند، خبرها از اخراج و بیکاری ۱۱۲ کارگر کارخانه پارس سرام حکایت دارد و مسئولان این کارخانه حاضر به پاسخگویی هم نیستند

    ۶۰ نفر دیگر در نوبت اخراج قرار دارند

    کارگران کارخانه پارس سرام در جمع خبرنگاران اظهار داشتند که این کارخانه بیش از ۴۵۰ کارگر داشت که کارفرما به دلیل رکود بازار محصولات اعلام کرد که ۱۱۲ کارگر با پایان اتمام قرارداد موقت کارشان اخراج هستند.

    حتی خبرهای دریافتی خبرنگار مهر حکایت از این موضوع دارد که ۶۰ کارگر دیگر نیز با اتمام قراردادشان تا پایان سال به دلیل عدم نیاز اخراج خواهند شد که در صورت صحت ماجرا این امر فاجعه ای بزرگ برای کارگران این بخش است.

    در حالی که مقام معظم رهبری در سال جاری بارها بر روی اقتصاد مقاومتی و ضرورت توجه به تولید تأکید فرمودند اخراج کارگران دو کارخانه بزرگ ورامین و قرچک در طول یکماه گذشته چه معنا و مفهومی دارد.

    کارخانه پارس سرام هویت اقتصادی قرچک است

    سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه واگذاری کارخانه های قند ورامین و پارس سرام قرچک اظهار داشت: کارخانه قند به عنوان هویت ورامین و کارخانه پارس سرام به عنوان هویت اقتصادی قرچک به بخش خصوصی واگذار شده است.

    نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: مقدمات واگذاری کارخانه پارس سرام قرچک در زمان دولت سازندگی فراهم شد و این کارخانه به عنوان هویت اقتصادی قرچک به بخش خصوصی واگذار گردید.

    وی با انتقاد از برخی اعمال سلیقه ها که به قشر کارگر ضربه می زند ادامه داد: متأسفانه بخش خصوصی در این بخش، سود و فایده خود را در نظر می گیرد و این کارخانه نیز با توجیه این امر که صادرات کم شده اقدام به کاهش کارگران خود کرده است.

    مردم قرچک چندین دهه آلودگی موجود را تحمل کرده اند

    این مسئول اضافه کرد: بنده قبلا یک بار به موضوع کارخانه پارس سرام ورود پیدا کردم و در بین کارگران حاضر شده و به سخنان آنان گوش داده و برای حل مشکلات آنان تلاش کردم و تا جایی که بنده اطلاع دارم روند کاری پارس سرام بد دنبال نمی شد.

    نقوی حسینی عنوان کرد: مردم شهرستان قرچک چندین دهه است که آلودگی زیست محیطی و مشکلات مختلف کارخانه پارس سرام را به خاطر اشتغالزایی و کمک به روند اقتصادی تحمل کرده اند به همین خاطر اجازه نمی دهند این کارخانه تغییر ماهیت بدهد.

    مسئولان پارس سرام حاضر به مصاحبه نشدند

    گفتنی است طی روزهای اخیر تلاش گسترده ای از سوی خبرنگار مهر برای مصاحبه با مدیر عامل و مسئولان کارخانه پارس سرام صورت گرفت تا صحت و سقم اتفاقات اخیر در کارخانه مورد بررسی قرار گیرد اما متأسفانه مدیران کارخانه حاضر به مصاحبه با خبرنگار مهر نشدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.