خانه » اخبار و رویدادها » آیت الله محمودی: آیت‌الله تهرانی عمر خود را در راه نشر معارف ناب اسلام گذرانید

آیت الله محمودی: آیت‌الله تهرانی عمر خود را در راه نشر معارف ناب اسلام گذرانید

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله مجتبی تهرانی گفت: این شاگرد امام خمینی (ره) عمر پر برکت خود را در راه نشر معارف ناب اسلامی و اهل بیت علیهم‌السلام گذرانید.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از فارس ، نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین در پیامی ارتحال عالم ربانی و عبد صالح مرحوم آیت‌الله مجتبی کلهر تهرانی مشهور به آقا مجتبی تهرانی را تسلیت گفتند و از مقام علمی و عملی ایشان تجلیل کرد.

در پیام تسلیت حضرت آیت الله محمودی گلپایگانی آمده است: این شاگرد امام خمینی (ره) عمر پر برکت خود را در جهت نشر معارف ناب اسلامی و اهل بیت علیهم‌السلام گذرانید.

متن این پیام تسلیت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم ربانی و عبد صالح آیت‌الله مجتبی کلهر تهرانی را به حضرت بقیه الله ارواحنا له الفداء و نیز به علماء اعلام و حوزه علمیه و عموم مردم متدین و وفادار ایران اسلامی به ویژه مستفیضان از نفس گرم او به ویژه خاندان مکرم و آقازادگان ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

این شاگرد امام خمینی (ره) عمر پر برکت خود را در جهت نشر معارف ناب اسلامی و اهل بیت علیهم‌السلام گذرانید و عمری را به توجه دادن مردم به ساحت قدس امام زمان (عج) گذراند.

از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت واسعه برای ایشان و اجر جزیل و توفیق برای بازماندگانش مسئلت می‌کنم.

این گزارش حاکی است، آیت‌‌الله‌‌ حاج‌‌آقا مجتبی تهرانی که از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) بود شب گذشته در سن ۷۵ سالگی و با بیش از ۳۰ سال کرسی دروس اسلامی در حوزه‌ علمیه‌‌ تهران دار فانی را وداع گفت.

آیت الله مجتبی تهرانی در سال ۱۳۱۶ ه.ش در خانواده‏ای از اهل علم، معرفت و شهادت در تهران به دنیا آمد. پدر ایشان مرحوم آیت‏الله میرزا عبدالعلی تهرانی از شاگردان مرحوم حاج‌شیخ عبدالکریم حائری یزدی، فقیهی مجاهد و عارفی سترگ بود که در زمان تاریک حکومت پهلوی اول، با همراهی و رفاقت مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی بزرگ، به اقامه جماعت در مسجد جامع بازار تهران مشغول بود و در امر تربیت نفوس مستعد و راهنمایی سالکان الی‏الله‏تعالی اهتمام ویژه داشت.

وی طبق رسم تمام خاندان‌های علم و معرفت، تحصیل در علوم دینی و اشتغال به علوم حوزوی را از دوران کودکی آغاز نمود و در امر تحصیل علوم، جدیت فوق‌العاده‌ای داشت. ایشان با هدایت و ارشاد والد بزرگوار خود، برای مدت چهار سال به مشهد مقدّس مهاجرت کرد و در سایه الطاف حضرت علی‌بن‏موسی الرّضا(ع)مشغول به گذراندن سطح گردید و از محضر اساتید برجسته‌ای چون ادیب نیشابوری بهره برد. سپس به قم مهاجرت کرد تا در حوزه نوپای آن دیار، که به تازگی تمامی اهل علمِ جهان تشیّع را به‌سوی خود جذب می‌کرد، حضور یابد و سطوح عالی دروس حوزوی را نیز به اتمام برساند.

این عالم وارسته با جدیت و پشتکار بسیار، دروس سطح را به‏سرعت تمام کرد و در سنین نوجوانی به محضر علمی بزرگانی چون امام خمینی، مرحوم آیت‌الله‏العظمی بروجردی،آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و مرحوم علّامه طباطبایی راه یافت. در جدیت و پشتکار معظّم‌له همین نکته کافی است که به فرموده خودشان، در زمانی که مشغول به دروس سطح بودند، دو مرتبه تمام وسائل‌الشیعه را مطالعه کردند تا برای شرکت در درس خارج آماده شوند. ایشان با نبوغ و پشتکاری که از خود نشان دادند، در جوانی به درجه رفیع اجتهاد رسیده و به‌زودی توانستند از نزدیکان و خصّیصین حضرت امام قرار گیرند. مقبولیّت علمی ایشان نزد استاد خویش، به‌اندازه‌ای بود که حضرت امام به طلبه خوش‌فکر و جوان خود اجازه داد تا تقریرات و نوشته‌جات درس بیعشان را جمع‌آوری کرده و به صورت یک اثر مستقل منتشر نماید. ایشان در همین ایّام، کتاب مکاسب محرّمه حضرت امام، همچنین دوجلد رسائل اصولی ایشان را تنظیم و منتشر کردند.

آیت‌الله تهرانی چهارشنبه – ۱۳ دی ۱۳۹۱ برابر با ١٩ صفر ١۴٣۴

دار فانی را وداع گفت.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.