خانه » اخبار و رویدادها » خواهر آیت الله طالقانی درگذشت/ زمان تشییع پیکر قدیمی ترین مبلّغه ورامین

خواهر آیت الله طالقانی درگذشت/ زمان تشییع پیکر قدیمی ترین مبلّغه ورامین

زینبیه ورامین

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر ، حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی ، مادر شهید علی عدالت منش و خواهر مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی که از سال ۱۳۴۰ به عنوان مبلغه مذهبی در شهرستان ورامین و زینبیه بانوان مشغول فعالیت بود، عصر پنج شنبه به جوار رحمت الهی پر کشید.

مردم شهرستان ورامین با مکان زینبیه واقع در خیابان طالقانی ورامین همواره آشنا و همراه هستند؛ مکانی که در خود، تاریخ نیم قرن این مناطق را رقم زده و توسط بزرگانی چون حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی، خواهر عالم نستوه مرحوم آیت الله طالقانی اداره می شد.

 حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی که مادر شهید نیز بود، علیرغم کهولت سن، همچنان در رأس اجرای امور زینبیه، میراث بزرگ خانواده خویش را به دوش می کشید، میراثی که از بزرگان تاریخ معاصر ایران، مرحومان سید ابوالحسین”پدر” و سید محمود طالقانی”برادر” نسب به ارث می برد.

 حاجیه خانم طالقانی در سال ۱۳۴۰ به همراه همسرش مرحوم علی اکبر عدالت منش به خاطر شغل ایشان(دفتردار اسناد رسمی)، به شهرستان ورامین(که آن موقع شامل سه شهرستان فعلی ورامین، پیشوا و پاکدشت می شد) مهاجرت کرد و در همان ایام، بنا به رسم عاداتی که در تهران داشت، همیشه جلسات مذهبی و آموزش قرآن کریم را برپا می کرد و با سکونت در ورامین، فعالیت های خود را از سر گرفت.

 در همین زمینه، چندی پیش حاجیه خانم طالقانی گفت: من در سال ۱۳۴۰ به ورامین آمدم؛ یادم هست که آن موقع در تهران ختم انعام داشتم و دو تای آنها را خوانده بودم که یکی از آن مانده بود، شوهرم گفت: می خواهیم به ورامین برویم و ساکن شویم، گفتم: من در آنجا کسی را نمی شناسم.

ایشان افزودند : وقتی به ورامین آمدیم، یک روز با دختر مرحوم حاج ابراهیم مهماندوست آشنا شدم و با کمک ایشان جلسات ختم انعام را برگزار کردیم، در آن موقع مرحوم حاج آقا طاهری مجتهد ساکن ورامین بود که به کمک خانم ایشان نیز جلسات ختم انعام را به طور مرتب پایه گذاری کردیم و در ورامین ماندگار شدیم که زینبیه نیز ایجاد شد.

زمان تشییع پیکر خواهر آیت الله طالقانی

پیکر حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی خواهر حضرت آیت الله طالقانی(ره) فردا پس از نماز جمعه ورامین تشییع می شود.

پیکر آن مرحومه که اسوه تقوا، مبارزه و تبلیغ دینی بود، فردا پس از اقامه نماز جمعه از مصلای صاحب الزمان(عج) به سوی زینبیه ورامین تشییع خواهد شد.

گفتنی است، نماز ایشان به امامت آیت الله محمودی گلپایگانی نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه ورامین اقامه خواهد شد و پس از تشییع، از مقابل زینبیه به بهشت زهرا(س) تهران منتقل شده و در کنار فرزند شهیدش علی عدالت منش آرام خواهد گرفت.

حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی خواهر مرحوم آیت الله سیدمحمود طالقانی که از سال ۱۳۴۰ به عنوان مبلغه مذهبی در شهرستان ورامین و زینبیه بانوان مشغول فعالیت بود، عصر پنج شنبه به جوار رحمت الهی پر کشید.

اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات و دفتر امام جمعه ورامین در پی درگذشت قدیمی ترین مبلغه ورامین

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دفتر امام جمعه و ستاد نماز جمعه شهرستان ورامین طی اطلاعیه ای از عموم امت حزب الله دعوت کرد تا با حضور در تشییع پیکر حاجیه خانم اشرف السادات طالقانی قدیمی ترین بانوی مبلغه نسبت به ۵۰ سال خدمات تبلیغی وی ادای احترام کنند.

در این اطلاعیه آمده است : “فقدان تاثر بار بانوی با فضیلت حاجیه خانم عدالت منش(خواهر آیت الله طالقانی) که از بنیانگذاران زینبیه ورامین می باشد غمی فراموش ناشدنی برای مردم ورامین می باشد.

 بسیاری از بانوان مبلغه شهرستان ورامین شاگردان جلسات مذهبی و آموزش قرآن کریم این بانوی بزرگوار بودند و فعالیت های انقلابی زینبیه ورامین قبل و بعد از انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

 زینبیه ورامین با فعالیت های خالصانه این مرحومه در زمان دفاع مقدس پایگاهی استوار برای بانوان در پشتیبانی از رزمندگان جبهه های حق علیه باطل بود،این بانو فرزند رشیدش شهید علی عدالت منش را نیز در راه دفاع از انقلاب اسلامی تقدیم نمود و تا لحظه های آخر عمر خود دست از تبلیغات دینی و انقلابی برنداشت”.

آغاز نیم قرن ترویج دین

 پیش از شکل گیری زینبیه ورامین مراسم مذهبی بانوان به صورتی دیگر برگزار می شده است که در این خصوص، فرزند حاجیه خانم طالقانی تصریح کرد: در همان سال ۱۳۴۰ شمسی آن موقع یک بانوی خیر معروف به “عمه خانم صباغ” منزل خود را که اتاقهای وسیعی داشت در اختیار خانم طالقانی(عدالت منش) برای تجمع و مراسم مذهبی بانوان قرار داد.

 پرویز عدالت منش افزود: جلسات روخوانی قرآن و مسائل مذهبی مدتی در آنجا برگزار می شد و به خاطر اینکه جلسات ادامه یابد، مکانی را برای تجمع بانوان در نظر گرفتند؛ مرحوم حاج ابراهیم مهماندوست قطعه زمینی را برای احداث زینبیه در سال ۱۳۴۱ اهدا کرد که جلسات خانگی پراکنده به جلسات ثابت و متمرکز تبدیل شود.

 به هرحال، متولیان امر با کمک خیرین، توانستند ساختمان را به اتمام برسانند، ضمن اینکه نقشه پروژه ساختمان زینبیه را مهندس محمد مهماندوست تهیه کرد.

 آیت الله طالقانی کمک مالی مخفیانه به احداث زینبیه کرد

 پرویز عدالت منش در زمینه تأمین مالی احداث زینبیه، گفت: وقتی در جریان احداث ساختمان زینبیه، این موضوع را مادرم به مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی(دایی ام) خبر داد، ایشان نیز به اشخاص خیر ارجاع داد که در این راه هر چه می توانند کمک مادی و معنوی کنند.

 وی ادامه داد: به این ترتیب در تهیه لوازم و مصالح ساختمانی، هرکس مقداری از آن را متقبل می شد که مرحوم آیت الله طالقانی، وجه نقد را در اختیار مادرم قرار می داد و این موضوع بنا به ماهیت خودش بسیار پنهانی و محرمانه بود، چراکه هیچ کس نباید از آن با خبر می شد که ایشان کمک مادی و معنوی می کنند.

 خواهرزاده مرحوم آیت الله طالقانی بیان داشت: دلیل پنهان کاری ما و آیت الله طالقانی این بود که ممکن بود ساواک از شکل گیری مکان زینبیه جلوگیری به عمل آورد و افراد خیر را متهم به همکاری برای براندازی رژیم پهلوی کند.

 برگزاری پرشور جلسات “پرتوی از قرآن” توسط شهید علی عدالت منش

 در ایام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مکان زینبیه نقش محوری در تظاهرات و راهپیمایی های شهرستان ورامین داشت؛ حاجیه خانم طالقانی(عدالت منش) به کمک فرزندانش، اعلامیه های امام خمینی(ره) و آیت الله طالقانی را در منطقه ورامین، پیشوا و پاکدشت پخش می کرد و در بسیج مردم در تظاهرات، نقش برجسته ای داشت.

 عمده این فعالیتها در مکان زینبیه ورامین انجام می شد و مردم بومی ساکن ورامین آن روز، هنوز به نیکی به یاد دارند که شهید علی عدالت منش جلسات پر بار تفسیر پرتوی از قرآن را با الهام از دایی بزرگوارش مرحوم آیت الله طالقانی با شوری هرچه تمامتر در مکان زینبیه در ایام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می کرد.

 زنان فعال زینبیه به کمک رزمندگان در جبهه ها می شتافتند

 در دوران هشت ساله دفاع مقدس، زینبیه ورامین نقش مؤثر و بی بدیلی در کمک رسانی و اعزام نیرو به جبهه ها داشت که در اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب شرق استان تهران، برخی از این فعالیتهای انقلابی و ایثارگرانه موجود است.

 زنان فعال زینبیه از آن ایام پربار تاریخی و معنوی، هنوز خاطرات شیرینی از نشستن جمع زیادی از زنان برای شکستن قند، بسته بندی کوهی از آجیل، درست کردن بانداژ، پشه بند دوزی تا… برای خدمت رسانی و اعزام این کمکها به جبهه ها را از زینبیه در ذهن دارند.

 زنان فعال در زینبیه از آن روزها، با نیکی و شیرینی یاد می کنند؛ روزهایی که زنان فعال زینبیه به جبهه ها اعزام می شدند که به دفعات به مناطق جنگی نظیر مریوان، شاه آباد غرب، شوش دانیال، بانه و … برای کمک به رزمندگان شتافتند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.