خانه » به قلم همشهریان » اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

امروزه و با گسترش ابزارهای اطلاع رسانی  و رسانه ها، امر تبلیغات اهمیتی بیش از پیش یافته است به گونه ای که هر کس اندیشه ای که بتواند خود را با ابزارهای متنوع رسانه ای و هنری به مردم عرضه کند دست برتر را را در جذب مخاطب خواهد داشت.

ایجاد روز افزون شبکه های مختلف ماهواره ای و سایت های اینترنتی و در کنار ابداع شبکه های اجتماعی که با روان شناسی مخاطب تولید و استفاده می شوند، نشان دهنده اهمیت و تاثیر این ابزار ها در انقیاد اندیشه ها و درونی کردن آموزه هاست.

امروزه با توجه به نا امیدی مردم جهان از ایدئولوژی های شرق و غرب و عطشی که برای پیدا کردن یک حرف نو در میان نخبگان جهان دیده می شود لازم است با تدوین نقشه ای جامع ، برای رساندن حرف “حق ” اسلام در میان هیاهوی مکاتب و مسلک های گوناگون کوشش شود.

“تبلیغ” در لغت به معنای رساندن است ؛ یعنی در معنای لغوی “تبلیغ” هیچ اشاره ای به “ابزار” رساندن پیام نشده است و مبلغ باید برای رساندن پیام خود از بهترین و کاراترین روش استفاده کند.

در شرایطی که هجمه فکری و تبلیغی به اسلام و انقلاب اسلامی هر روز ابعاد تازه تری می یابد لازم است نهادها و سازمان های متولی تبلیغ دینی با مطالعه ابزارها و روش های موثر تبلیغی در به روز رسانی شیوها و ابزارهای خود کوشیده و با تجدید نظر در برخی روش های ناکارامد ، امر تبلیغ دین را به عنوان امری معطوف به هدف دانسته و ضمن بازخورد گیری از نتایج اقدامات پیشین نسبت به بازسازی و ترمیم نظام تبلیغی اقدام کنند.

در این زمینه ایجاد کارگاه ها و دوره های آموزشی آشنایی با ابزارهای نوین تبلیغ در کنار تعمیق مفاهیم و محتوای دینی امری ضروری است چرا که یک مبلغ دینی تا رقبای خود در عرصه اندیشه و فرهنگ که بر مخاطب تاثیر گذارند را نشناسد نمی تواند نسبت به تدوین برنامه موثر تبلیغی اقدام کند.

با گذشت بیش از سی سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و عرضه گفتمان حکومت دینی در نظام جهانی باید اعتراف کنیم که با وجود نهادها و سازمان های عریض و طویل فرهنگی و تبلیغی نتوانسته ایم از ابزارهای رسانه ای گوناگون مانند تلویزیون ، سینما و تئاتر برای ترویج مفاهیم عمیق دینی به مردم خود و سایر مردم جهان بهره ببریم.

حوزه های علمیه باید ضمن باز تعریف وظایف خود ، به تجدید نظر در مورد ظرفیت تبلیغی خود و نسبت میان این مراکز دینی و سایر نهادهای متولی یا مدعی فرهنگی دینی بپردازند و با ساماندهی نظام جامع تبلیغ به مثابه یک جبهه فرهنگی ، در میان هجمه های روز آمد فرهنگ مهاجم، از حالت انفعالی به موقعیت فعال و تهاجمی تغییر روش دهند.

از آنجا که مخاطب این تبلیغ اقشار مختلف مردم با سطح سواد و اعتقادات و سلایق مختلف هستند ، باید از ظرفیت همه صاحب نظران در این عرصه برای مخاطب شناسی و اولویت گذاری استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

به قلم سید علی هاشمی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.