خانه » معرفی ورامین » محدوده جغرافیایی شهرستان ورامین

محدوده جغرافیایی شهرستان ورامین

شهرستان ورامین از شهرستان‌های استان تهران و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع شده‌است. مرکز این شهرستان، شهر ورامین است. شهرستان ورامین از شمال غربی و غرب به شهرستان ری و از جنوب به استان قم می‌پیوندد.

ورامین در جلگه صاف حاصل خیز واقع شده و محدود است از جنوب به دریاچه نمک و از مغرب به حسن‌آباد قم و از شمال به دامنه‌های جنوبی کوه البرز و از مشرق به گرمسار (خوار سابق).

ورامین

برخی از روستاهای ورامین:

قلعه نوجامکاران.طغان .ایجدانک ، ایجدان ، خورین ، خیر آباد ،آبباریک ،خالدآباد،کویرآباد،کهنه گل سرگل ، فردیس ، فیلستان ، گل عباس ، جلیل آباد ده ماسین ، شیرین آباد، یوسف رضا،شعیب آباد نو،شعیب آباد کهنه،علی آباد قشقائیها ،،حسین آباد کاشانی، باغخواص دمزاباد خاوه ، زواره ور، شمس آبادعرب ، گرگ تپه (شهرک مدرس )، صادق آباد، محمدآبادعربها و … لازم به ذکر است که روستاها اکثرا با نام طائفه و ارباب‌های دوره پهلوی خود شناخته می شوند .مانند محمد آباد عربها- حسین آباد کاشانی(ارباب کاشانی) و علی آباد قشقائیها

خورین : از روستاهای آباد است که مردمش بیشتر سیاه منصوری هستند.

علی آباد قشقائیها: این روستا در ۸کیلوتری شهرک مدرس وجزء دهستان بهنام وسط شمالی می‌باشد و گویش مردم آن ترکی قشقائی است.این روستا ار قشقائیها تعبید شده در دوره رضاخان تشکیل شده‌است.از آثار تاریخی این روستا می‌توان به یخچال قدیمی آن اشاره کرد که در ورودی روستای علی آباد قرار دارد.

باغخواص: روستایی است جزء دهستان بهنام وسط بخش ورامین ودر ۸ هزارگزی باختر مرکز بخش و ۷ هزارگزی راه شوسه واقع است . ناحیه‌ای است سردسیر و آب آن از قنات تامین می‌شود.محصول عمده آن غلات و صیفی و شغل مردمش زراعت و راهش ماشین رو است . از آثار قدیم بقعه امامزاده زین العابدین باغخواص است. مزرعه خماران و مهرآباد جزء این ده‌است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱) بیشتر مردم باغخواص تاجیک هستند.

فیلستان : واقع در ورامین و از املاک علی شاه ظل السلطان بود که پس از توقیف مظفرالدین شاه آن هنگام که به سلطنت رسید آن را به میرزا محمود خان حکیم الملک بخشید و پنبهٔ آن معروف است .

زواره ور: ازروستاهای بخش جوادآباد و در۹ کیلومتری شهر پیشوا و در ۲کیلومتری غربی روستای محمدآباد عربهااز غرب به روستای تجره وازشرق به روستای محمدآبادعربها ، ازشمال به روستای شمس آبادعرب وازجنوب به روستای علی آبادمحیط محصور می‌شود.اکثریت آنهاازطوایف طباطبایی ، بوربور و زواره می‌باشد.اکثرمردم آن ازروستاهای اطراف شهرزواره شهرستان اردستان اصفهان در حدود بیش از۸۰ سال پیش به این روستاآمده‌اند. شغل اصلی آنان کشاورزی و دامپروری می‌باشد.

محمد آباد عربها: این روستا در ۶ کیلو متری شهر پیشوا واقع شده‌است.از شمال به پیشوا و فتح، از جنوب به طاهر آباد، از شرق به سلمان آباد و راه آهن، از غرب به زواره ور محصور می‌شود. اکثر ساکنان آن ار طوایف عرب ، اردستانی ، طباطبایی ، مهابادی و زارعی می‌باشند. مقبره امامزاده ابراهیم نیز در ضلع غربی این روستا واقع شده‌است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.