خانه » اخبار و رویدادها » حجت الاسلام عرفان : تنها راه استفاده از معارف امامت و ولایت شناخت واقعی خداست

حجت الاسلام عرفان : تنها راه استفاده از معارف امامت و ولایت شناخت واقعی خداست

استاد رشته معانی و بدیع حوزه علمیه قم در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) و بزرگداشت ۲۱ شهید روحانی ورامین گفت:تنها راه شناخت واقعی خدا استفاده از معارف امامت و ولایت است.

به گزارش ورامین سیتی و به نقل از اسوه مراسم عزاداری سالگرد شهادت امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت شهدای روحانیت شهرستان ورامین با حضور آیت الله محمودی امام جمعه و محسن منصوری فرماندار شهرستان ورامین،جمع کثیری از مسئولین ادارات و نهادهای ورامین و جمع کثیری از طلاب،روحانیون و مردم متدین شهرستان برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان استاد رشته معانی و بدیع حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان شاخصه های جهالت گفت:گاه پیش می آید مدعیان علم و تمدن خود در اوج جهالت هستند،جهل گاه در برابر علم است و گاه در برابر تمدن،به عنوان مثال صادق هدایت فردی بود که در اوج جهل و نادانی قرار داشت،وی حیران بود،۵ بار دست به خودکشی زد که ۴ بار جلوی وی را گرفتند اما دفعه پنجم موفق شد،وی در اوج جهل و حیرانی ادعای فهم و شعور داشت.

وی افزود:یکی از شاخصه های جهل نشناختن امام زمان است،فرمودند اگر کسی بمیرد در حالیکه امام زمان خود را نمی شناسد به مرگ جاهلیت مرده است،تنها توحید و حق پرستی مستند بر عقل و منطق است که از راه امامان شناخته شود،تنها راه شناخت واقعی خدا استفاده از معارف امامت و ولایت است،گاه مذاهب دیگر و ادیان دیگر برداشت متفاوت و اشتباهی از خدا دارند و این امر به دلیل فقدان امامت در آنها است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد:همه افرادی که در کره زمین باشند و امام زمان خود را نشناسند به جهالت می میرند حتی اگر به اسم مسلمان باشند.

وی تکبر و خود ستایی را شاخصه دیگر جهل و نادانی دانست و اظهار داشت:حضرت امیر(ع) فرمودند تکبر و خودبینی عین جهالت است،اگر ذره ای از تکبر و غرور در وجود خود سراغ داریم بدانیم که عین بیشعوری و بی سوادیست.

حجت الاسلام عرفان غوطه ور شدن در ثروت مادی و دوری از خداوند را شاخصه دیگر جهل خواند و گفت: دو نوع ثروت داریم،ثروت مادی مانند خانه و مغازه و ماشین و … و ثروت معنوی است، آیت الله بهاء الدینی فرمودند آیت الله بهجت ثروتمندترین فرد روی زمین است،آیت الله بهجت که پاساژ ندارد پس چرا ثروتمندترین است،ایشان ثروت معنوی داشت.

وی گفت:ایمان،علم،ارزش های اخلاقی،زهد و … جزو ثروت های معنوی هستند و بهترین ثروت معنوی تقوای الهی است.

سخنران امروز مراسم گرامیداشت شهدای روحانیت شهرستان ورامین ادامه داد:ثروت مادی هم مانند فقر مادی آفت دارد،ثروت مادی برای کسانی که ظرفیت ثروت ندارند روسیاهی می آورد،انسان ها زمانیکه احساس بی نیازی از پروردگار کنند دچار جهل می شوند و ثروت یکی از عوامل ایجاد شبهه بی نیازی است،عالم همواره می داند که آنقدر فقیر است که یک پلک به هم زدن وی به اذن خداوند صورت می گیرد.

وی تصریح کرد:ما همه در برابر خداوند عین فقر هستیم،وقتی انسان بیشعور شد احساس بی نیازی به خدا می کند،پاسکال فیزیکدان بیشعور اروپایی کتابی را در مورد فیزیک نوشت و نزد ناپلئون آورد،ناپلئون نگاهی کرد و دید نام خدا در اول آن نیست،دلیلش را پرسید،پاسکال جواب داد ما به خدا نیازی نداریم،این دانشمند اروپایی در عین ادعای علم در اوج بی سوادی و بیشعوری است.

استاد حوزه علمیه قم گفت:متاسفانه در بین اساتید دانشگاه های ما هم هستند تحصیلکرده های بیسوادی که در کتب خود نام خدا را نمی آورند،احساس بی نیازی به خدا یک آفت است و یکی از دلایل این آفت غوطه ور شدن در ثروت های مادی است،احساس بی نیازی از خدا مستی دوری از خدا را به همراه دارد.

وی ادامه داد:وقتی مست دوری از خدا شدیم به جای کربلا می رویم دبی،زن و دخترمان آرام آرام حجاب و چادر را ترک می گویند،به فخر فروشی و تجمل گرایی روی می آوریم،برخی مست ماشین می شوند،برخی مست خانه  ویلا می گردند،آگاه باشیم.

گفتنی است در ادامه مراسم با توجه به اینکه این روز سالروز دفن ۵ شهید گمنام در شهرستان نیز بود مومنین پس از عزاداری در مسجد عزاداران به سوی گلزار شهدای گمنام ورامین حرکت نمودند و در حالیکه بر سر و سینه می کوبیدند نسبت به مقام شامخ رییس مذهب شیعه اظهار ادب نمودند.

بر پایه این گزارش عزاداران در پایان میهمان سفره پر خیر و برکت امام صادق(ع) بودند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.