خانه » اخبار و رویدادها » نقدی بر تبلیغات شهری ۱۵ خرداد

نقدی بر تبلیغات شهری ۱۵ خرداد

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/baner-15-khordad-93--varamincity-01.jpg
تذکری دلسوزانه نسبت به نصب بی رویه ی بنرهای ۱۵ خرداد و بی سلیقه گی و کم توجهی به محتوای آن

بهمن ماه سال گذشته بود که شهردار ورامین در خصوص تبلیغات دهه مبارک فجر گفت: از روز پنجم بهمن ماه تبلیغات محیطی به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر آغاز خواهد شد و برای پاسداشت این روز بزرگ، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اقلام تبلیغی توسط شهرداری ورامین خریداری شده است.

اگر این مبلغ به صورت تأثیرگذار و زیبا در تبلیغات محیطی هزینه می شد و اگر حداقل به همین میزان، هزینه ی فعالیت های فرهنگی و محتوایی می گردید؛ می شد این اقدام را مناسب ارزیابی کرد. اما نه تنها اقدام محتوایی خاصی صورت نگرفت بلکه تبلیغات محیطی نیز به شکل نامناسبی انجام شد. تبلیغاتی که به صورت بنرهای فاقد محتوای فرهنگی از ورامین تا خیرآباد آن هم با فاصله ی اندک و پرتعداد نصب گردیده بود و دل هر بیننده ای را می آزرد. آزردن از این بابت که هم نازیبا بودند و هم اسراف. لزومی نداشت که از ورامین تا خیرآباد تنها و تنها دهه فجر را تبریک گفت. این کار را با نصب چند بنر محدود هم می شد انجام داد. به قول یکی از دانشجویان ورامینی که روزهای انقلاب را درک نکرده است می شد در هریک از این صدها بنر، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را به نسل سوم و چهارم و حتی نسل انقلاب دیده متذکر شد.

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/baner-15-khordad-93--varamincity-03.jpg

اما آن ایام با غفلت سپری شد و اینک ایام سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مردم ورامین رسید؛ که متأسفانه بازهم شاهد تکرار همان اقدام هستیم. از ورامین تا خیرآباد؛ نصب بنرهای پرتعداد و نازیبا و بی محتوا…

لکن مسأله ای که باعث شد این سطور را رقم بزنیم عذاب وجدان بود که چرا در همان دهه فجر این نکات را به مسئولین شهرداری متذکر نشدیم. اگر آن روز این مسأله را متذکر می شدیم شاید امروز جوانان را در سردرگمی مشاهده نمی کردیم. نکته ای که در این بنر ها تعجب جوانان ورامینی را برانگیخته است وجود این جمله در بین صدها بنر کلافه کننده ی محدوده ی شهرداری است: “سالروز قیام مردم کفن پوش شهرستان ورامین تسلیت باد” !!

سردرگم هستیم از این بابت که آیا ما وارثان قیام ۱۵ خرداد باید به آن اقدام انقلابی پدران مان افتخار کنیم یا باید آن را تسلیت بگوییم..؟!

اگر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد به خاطر به خاک و خون کشیدن ملت مظلوم و ستم کشیده بود(۱) نه خود قیام. حضرت امام (ره) در بیاناتشان ۱۵ خرداد را مبدأ جنبش، مبارک، دستاورد  پیروزی بیست و دوم بهمن ۵۷ ، مبدأ نهضت اسلامی ایران و … معرفی نموده است.

یا مثلاً تا به حال ندیده ایم که کسی سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را گرامی بدارد! ؛ در این باره گفتنی ها بسیار است لکن امیدواریم این گونه اقدامات کم فایده در شهرستانی که داعیه استان شدن دارد به حداقل برسد. کوچکترین پیشنهادی که در خصوص تبلیغات شهری در ایام مختلف سال می توان ارائه داد این است که مانند شهرداری تهران از بنرهای مفهومی، با کیفیت، با محتوا و محدود استفاده نمود.

باشد که این تذکرات دلسوزانه مورد قبول قرار گیرد…

http://aup.ir/www.varamincity.com/tasavir/goonagoon/baner-15-khordad-93--varamincity-02.jpg

———————————-

۱٫بسم الله الرحمن الرحیم.با فرا رسیدن ۱۵ خرداد خاطره غم‌انگیز و حماسه آفرین این روز تاریخی تجدید می‌شود. روزی که بنا بر آنچه که مشهور است قریب به پانزده هزار نفر از ملت مظلوم و ستم کشیده ما به خاک و خون کشیده شد. روزی که طلیعه نهضت اسلامی این ملت شجاع و غیور گردیده؛ نهضت عظیمی که بیش از شانزده سال پیش به دنبال قیام روحانیت مسئول و متعهد در مقابل محمدرضا پهلوی – که مخالفتش با اسلام عزیز آشکار و آشکارتر شد – شکل گرفت. روحانیت به اعتراض برخاست و عصر عاشورا، پس از حادثه‌ای ناگوار، اعتراض با موج عظیم انسانی – اسلامی بالا گرفت و به اوج رسید. و پس از آن، دست ناپاک استعمار از آستین شاه مخلوع در آمد و غائله ۱۵ خرداد – ۱۲ محرّم – را هر چه دردناکتر به وجود آورد.

محرّم چه ماه پر غائله‌ای، و چه ماه خونی، و چه ماه حماسه آفرینی! ماهی که دستگاه شاهنشاهی بنی امیه را در هم کوبید؛ و ماهی که رژیم شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله جنایتکاران را در هم پیچید. ملت ما نه محرّم را، که شاهد قتل عامهای وحشیانه جباران است، فراموش می‌کند و نه ۱۵ خرداد را که سرآغاز نهضت اسلامی روحانیت است.

نهضت از حوزه علمیه قم، مرکز فقاهت راستین، برخاست؛ و برق آسا در سایر حوزه‌های علمیه و دانشگاهها و در تهران و سایر شهرها قشرهای عظیم ملت را فرا گرفت، و همه را به میدان مبارزه کشید. و در سالهای اخیر که حوادث به دنبال حوادث‌ به وجود آمد؛ و ملت بزرگ با شعار اسلام و فریاد «الله اکبر» و نور ایمان و وحدت کلمه بنیاد پهلوی را از بُن کند. و ملت ما این روز را عزیز می‌شمارد. و من روز ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم. و برای بزرگداشت شهدای خویش در این روز بزرگ در مدرسه فیضیه به سوگ می‌نشینم. به امید آنکه با خواست خداوند متعال باقیمانده ریشه‌های گندیده استعمار از بیخ و بُن کنده شود؛ و جمهوری اسلامی مبنی بر احکام نورانی قرآن مجید در کشور ما مستقر گردد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.  صحیفه امام خمینی » جلد ۸ » صفحه ۵۰ و ۵۱

۲ نظر

  1. سلام.
    از انجا که خواننده سایت خبری شما هستم، این انتقاد را که البته تبدیل به فرهنگی غلط و رسمی نامناسب شده است، را (بواسطه حضور در عرصه اطلاع رسانی شهرستان) تأیید می کنم. از سویی از برادرانی که در شهرداری خدمات فرهنگی ارائه میکنند (نظیر معاون جدید فرهنگی) انتظار می رود در این گونه موارد با دلسوزی و وقت گذاری ، تولید محتوایی درخور داشته باشند.
    ضدتبلیغ بودن چنین بنرهایی به مراتب بیش از تبلیغ آن هم درمیان مردم شهرستانی است که هم از قشر متوسط به پایین جامعه محسوب می شوند و هم ، اینک با زحمت درپی روزی حلال با مرارت امرار معاش می کنند که دیدن چنین هزینه هایی ایشان را بیشتر از اسراف موجود به شکوا وا می دارد.
    امیدوارم این گونه گزارش های مفید برای شهرستان،را بیشتر در سایت منعکس کنید.

  2. سلام
    دوست من وقتی دید مسئولین در همین حد است فکر میکنی با این مطالب درست میشود فرهنگ مقوله ای است که کارشناس خود را میطلب وقتی آقایان با لابی گری وارد شدن چه توقعی دارید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.