خانه » اخبار و رویدادها » اقامه ۱۸۰۰ نمازجمعه در ورامین

اقامه ۱۸۰۰ نمازجمعه در ورامین

۸ آبان ماه سالروز تشکیل اولین نماز جمعه شهرستان ورامین است، شهرستانی که پس از تهران در سال ۱۳۵۹ به امر مبارک امام راحل و با انتصاب آیت الله سید مرتضی محمودی به عنوان امام جمعه دومین پایگاه نماز جمعه را در استان تهران شکل داد و در طول ۳۴ سال‌ حدود هزار و ۸۰۰ نمازجمعه را برگزار کرد.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، شهرستان ورامین یکی از قدیمی ترین و با سابقه ترین شهرهای استان تهران است که تاریخ نشان می دهد زمانی که تهران به صورت قصبه ای کوچک اداره می شد، ورامین به عنوان یکی از مراکز و شهرها محور مبادلات کالا بود.

مردم شهرستان ورامین همواره در طول تاریخ به دینداری و ارزشی بودن شهره هستند و این را می توان از مسجد جامع ۸۰۰ ساله اش و ۱۵ خرداد ۴۲ اش و حضور حماسی مردمش در فتنه ۸۸ به خوبی درک کرد.

ورامین در زمره شهرهای باسابقه در اقامه نماز جمعه در کشور است که در ۸ آبان ماه ۱۳۵۹، به امر مبارک امام راحل و با انتصاب آیت الله سید مرتضی محمودی اولین نماز جمعه ورامین اقامه و در طول این سال‌ها حدود هزار و ۸۰۰ نمازجمعه در ورامین برگزار شد.

در این میان نمازجمعه شهرستان ورامین با تقدیم پنج شهید در هشت سال دفاع مقدس در زمره شهرستانهای برجسته در این حوزه به شمار می رود که شهیدان سید مصطفی محمودی، مرتضی اکبری، هادی احمدی، مصطفی زواره و رمضانعلی دبستاد به عنوان نگین درخشان این پایگاه دینی می درخشند.

حوادث تلخ و شیرین فراوانی مرتبط با مجموعه نماز جمعه ورامین شکل گرفته است که شاید یکی از شیرین‌ترین آن، حضور حماسی مردم وارامین در  ۹ و ۱۰ دی ۱۳۸۸ بود که با ارشادهای آیت‌الله محمودی امام جمعه و سکانداری حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت شهرستان ورامین یک بار دیگر تاریخ تکرار شد و مردم ورامین و شهرهای هم‌جوار کفن پوش و با پای پیاده برای دفاع از آرمان‌های امام راحل و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری به سوی بیت معظم‌له آمدند و در مقابل فتنه گران ایستادند.

اما در این میان نمی توان از حضور تأثیر گذار و مهم آیت الله محمودی به عنوان با سابقه ترین امام جمعه کشور به راحتی گذشت زیرا وی با تمام مشکلات و سختی ها، سی و چهار سال است که در کنار مردم ولایتمدار ورامین ماند و امروز شاهد رونق پایگاه نماز جمعه ورامین هستیم.

آیت الله محمودی با اشاره به اینکه نمازجمعه ورامین از قدیمی ترین نمازها به امر مبارک امام راحل و پس از نماز جمعه تهران در ۸ آبان ۱۳۵۹ شکل گرفت اظهار داشت: نماز جمعه از مهمترین سنتهای اسلامی است که متاسفانه در زمان طاغوت بسیار کمرنگ بود و توجهی به آن نمی شد و یکی از موهبتهای ارزشمند انقلاب اسلامی اقامه نماز جمعه بوده است.

امام جمعه ورامین افزود: خوشبختانه اکنون نماز جمعه ورامین در زمره نمازهای جمعه پرشکوه در کشور است که ریشه در دینداری و ارزشی بودن مردم این دیار دارد.

برخی در صدد تضعیف نماز جمعه هستند

معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه ورامین با اشاره به سالروز برپایی اولین نماز جمعه در کشور اظهار داشت: اولین نماز جمعه کشور در پنجم مردادماه ۱۳۵۸ به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد و پس از گذشت سه ماه و در آبان ماه ۱۳۵۸ در اثر تقاضایی که مردم از محضر امام(ره) داشتند، ایشان امر فرمودند و نماز جمعه در ورامین اقامه شد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۴ سال از اقامه اولین نماز جمعه می گذرد و این نهاد با قدرت به کار خود ادامه می دهد، البته در ابتدا برخی شیاطین و افراد نا آگاه بودند که نه تنها در ورامین، در بسیاری از مکانها سعی کردند نماز جمعه را کمرنگ کنند لکن نتوانستند.

احمدی عنوان کرد: استکبار ستیزی، حضور ملت در تمام حوادث تلخ و شیرین، دفاع از حریم قرآن، نبوت، امامت و ولایت، امداد رسانی و حفظ ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمدی (ص) از جمله آثار و برکات نماز عبادی‌ـ سیاسی جمعه شمرده می­ شود.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: برگزاری مسابقه افضل الایام، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در سالگرد اقامه نماز جمعه و ماه مبارک رمضان، جمع‌آوری هدایای نمازگزاران برای ستاد بازسازی عتبات عالیات، موسسه خیریه حضرت ولی‌عصر (عج)، مردم فلسطین، مسابقه نقاشی ویژه نونهالان شرکت کننده در مراسم روز قدس، همکاری با هلال احمر و کمیته امداد در جمع آوری کمک‌های مردمی جهت مردم فلسطین، همکاری با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در راستای برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم مظلوم بحرین و برپایی راهپیمایی محکومیت اهانت به پیامبراعظم (ص)‌، روز قدس و عفاف و حجاب از دیگر اقدامات ستاد نماز جمعه ورامین است.

وی عنوان کرد: برگزاری مراسم میثاق با شهیدان در بیوت معظم شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب‌های پیام یاس نبوی، آشنایی با تصوف و جلوه‌های عاشورا و اهدای جوایز در نمازجمعه، اقامه نماز جمعه در جوار گلزار شهدای سید فتح الله و حسین رضا به‌ منظور تجدید میثاق با شهیدان و استقرار ایستگاه صلواتی در مقابل مصلای نمازجمعه با همکاری ارگان‌ها و نهادها نیز از جمله فعالیت‌های ستاد نماز جمعه ورامین بوده است.

سید احمد احمدی اظهار داشت: ارسال گزارش جامع بانک حفظ قرآن جمعه و مسابقه کتابخوانی به دفتر ائمه جمعه استان و نشریه اقامه، همکاری اعضای ستاد در برگزاری مراسم درس‌هایی از قرآن، دعای کمیل، اعتکاف و … در مسجد صاحب الزمان (عج)، برگزاری نماز پرشکوه عید سعید فطر، حضور نوجوانان و جوانان در اجرای برنامه نماز عصر و اذان روز جمعه، حضور گروه‌های دانش‌آموزی به‌صورت منسجم در نماز جمعه، اردوی سه روزه اعضای ستاد نماز جمعه به استان خراسان شمالی و دیدار با مسئولان ارشد استان، قرائت وصیت‌نامه و اسامی شهدا قبل از خطبه‌های نماز جمعه، قرائت زیارت آل یاسین هر جمعه با حضور نمازگزاران و برپایی ایستگاه قرآن بخوان جایزه بگیر در مناسبت‌های مهم در پایگاه نماز جمعه نیز به اجرا در آمده است.

معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه ورامین افزود: آیت الله محمودی الحق از نعمات الهی و افتخارات این خطه است که با حضور مداوم و خطبه­‌های عالمانه و آگاهی بخش، جمعیت دارالمومنین را به سرمنزل مقصود راهنمایی و هدایت می­ کند. اکنون شجره طیبه نماز جمعه ورامین با عمری ۳۴ ساله، جلوه ای از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام و جلوه­ ای از اتحاد ولایت‌مداری مردم ایران را به نمایش گذاشته و صفوف بهم فشرده اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان، خط بطلانی بر یاوه گویی‌های امپراطوری خبری غرب و منافقین داخلی کشیده است.

نمازجمعه خنثی کننده توطئه دشمنان است

حجت الاسلام سید محسن محمودی به مناسبت ۳۴ سالگی نماز جمعه ورامین به اهمیت این عبادت بزرگ اشاره کرد و گفت: پس از ۵ مرداد که اولین نماز جمعه کشور در تهران اقامه گردید در آبان ماه ۵۸ یعنی سه ماه بعد دومین نماز جمعه استان تهران به امر معمار کبیر انقلاب اسلامی در ورامین اقامه شد.

مسئول ستاد نماز جمعه ورامین افزود: برخی افراد منتسب به گروهک های معاند به تخریب و تضعیف جایگاه نماز جمعه ورامین پرداختند. تعدادی دانش آموز را به نماز جمعه می آوردند و در صفوف اولیه نماز می نشاندند و پس از پایان خطبه ها با برهم زدن صفوف و ترک کردن نماز درصدد برهم زدن نماز جمعه بودند ولی با لطف الهی و حمایت مردم مومن این توطئه ها خنثی شد.

وی در ادامه گفت: مسئولان نظام اسلامی باید با تمام وجود از نماز جمعه حمایت کنند چرا که نماز جمعه سنگر نظام و مهمترین پشتوانه انقلاب است. متاسفانه برخی هنوز جایگاه نماز جمعه را نشناخته اند لذا حضور آنها در نماز جمعه کمرنگ است یا حمایت جدی نمی کنند، اینها خود خسارت می بینند و از قافله مردم عقب می مانند. لذا به نظر می رسد مسئولان نظام و شهرستان قوی تر و بهتر می توانند حامی نهاد نماز جمعه باشند.

امام جمعه موقت ورامین در خصوص حمایت دولت افزود: دولت در سالهای اخیر اعتباراتی را ویژه ساخت مصلی ها  در برخی شهرستانها قرار داده که جای تقدیر دارد ولی آیا نمازهای جمعه هزینه جاری ندارند؟ اگرچه افتخار نماز جمعه این است که با پشتوانه مردمی اداره می شود ولی آیا دولت که بودجه های فرهنگی را در اختیار دارد نباید در این زمینه کمک کند؟ متاسفانه به برخی وعده ها عمل نمی شود و این زیبنده نظام اسلامی نیست.

برخی در نماز جمعه کارشکنی می کردند

شیخ ابوالفضل رضایی نیز اظهار داشت: در ۸ آبان سال ۵۸ حسب الامر مبارک حضرت امام خمینی(ره) نماز جمع در ورامین شکل گرفت و آیت الله محمودی به عنوان امام جمعه ورامین برگزیده شد که انتخاب ایشان نشان از اهمیت این شهرستان نزد امام راحل داشت.

مسئول سابق ستاد نماز جمعه ورامین عنوان کرد: امام خمینی(ره) در سخنان خود اعلام کرده بودند که مردم ورامین حق ویژه ای بر گردن ما دارند و این امام بصیر با انتخاب آیت الله محمودی این حق ویژه را ادا کرد.

وی افزود: آیت الله محمودی نیز در سالهای انتصاب خود به امامت جمعه ورامین به خوبی پاسخ اعتماد امام را داد و توانست این شهرستان را به یکی از قطب فرهنگی و مذهبی در استان تهران تبدیل کند.

رضایی سپس به رنجهای حادث پس از پیروزی انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: پس از برپایی نماز جمعه، برخی سعی در کارشکنی و ایجاد اختلال در نمازجمعه داشتند و به دانش آموز می گفتند برو نماز جمعه شعار بده و شلوغ کن تا معدل بالا و نمره بالا بگیری، این طور عزم این افراد برای ضربه زدن به این تریبون جزم بود ولی این توطئه ها با حضور حماسی مردم خنثی شد و امروز با گذشت ۳۴ سال از اقامه اولین نماز جمعه هنوز این نماز پرشکوه تر از گذشته برگزار می شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.