خانه » اخبار و رویدادها » رکورد برداشت پسته کشور در ورامین شکسته شد

رکورد برداشت پسته کشور در ورامین شکسته شد

 

یکی از پسته کاران شهرستان ورامین موفق شد با شکستن رکورد برداشت پسته کشور از کم سن و سال ترین درختان ، بیشترین محصول را برداشت کند.
به گزارش ورامین سیتی به نقل از واحد مرکزی خبر ؛  مسئول رکورد گیری وزارت جهاد کشاورزی گفت : یکی از پسته کاران نمونه ، از درختان بین هفت تا ۱۳ سال باغ پسته اش در ورامین توانست در هر هکتار حدود ۱۵ کیلو پسته تر و نزدیک به پنج کیلو پسته خشک برداشت کند.
مرتضی توکلی افزود : این میزان برداشت از درختان کم سن و سال برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود با افزایشن سن این درختان در سالهای آینده رکوردهای دیگری ثبت شود .
در مناطق پسته کاری ایران یعنی رفسنجان و دامغان این میزان پسته برداشت شده از درختان ۳۰ تا ۴۰ ساله به دست می آید.
محمود جعفری پسته کار نمونه نیز گفت : با توجه به بکر بودن منطقه کویری ورامین ، هوای مطلوب ، آب مناسب و غنای بالای خاک ، تولید پسته در ورامین از لحاظ کمی و کیفی به صرفه تر از کشت این محصول در رفسنجان است.
وی که خود اهل رفسنجان است و در آنجا نیز باغ پسته دارد اضافه کرد : محصولات به دست آمده از این دو مناطق به هیچ وجه باهم قابل مقایسه نیستند و به جرات می توان گفت : هیچ جای کشور برای کشت پسته بهتر از کویر ورامین نیست.
جعفری گفت : در مدت ۱۱ سال فعالیت در این منطقه هنوز از سم در باغ خود استفاده نکرده ام و پسته های تولیدی در این باغ جزو محصولات سالم و ارگانیک به شمار می آید.
محمد حسین تاجیک رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز گفت: بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها بارور هستند.
میانگین کشوری برداشت پسته در کشور در هر هکتار هزار و ۲۰۰ کیلو پسته خشک است اما پسته کاران ورامین در یک هکتار یک هزار و ۷۰۰ تن پسته برداشت می کنند.
شهرستان ورامین در ۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد این شهرستان از قدیم الایام قطب تولید گندم و جو استان تهران بود اما اکنون پیش بینی می شود با توجه به کشت مطلوب پسته و زعفران الگوی کشت منطقه نیز تغییر کند.

یک نظر

  1. سلام، آرزوی سلامتی و موفقیت برای کلیه عزیزان دارم . خیلی ارزو داشتم که زمینی را از دولت در ورامین در اختیارم گذاشته شود تا بتوانم در آن کارکنم و کارآفرینی داشته باشم لیکن علیرغم پی گیری های به عمل آمده موفق نشدم.
    حال اینجانب تولید کننده کود کمپوست می باشم . چگونه می توان در تولیدات اورگانیک با جهاد کشاورزی همکاری کرد؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.