خانه » اخبار و رویدادها » روستای حصار اولیاء ورامین پذیرای مسافران نوروزی است

روستای حصار اولیاء ورامین پذیرای مسافران نوروزی است

مجموعه آثار تاریخی و فرهنگی روستای حصار اولیاء شهرستان ورامین که به عنوان ˈروستای هدف گردشگریˈ محسوب می شود پذیرای علاقمندان و مسافران نوروزی است .

روستای حصار اولیاء از قدیمی ترین روستاهای شهرستان ورامین است که شغل اغلب ساکنان آن را کشاورزی و دامپروری تشکیل میدهد .

محصولات زراعی این روستا شامل غلات، پنبه، حبوبات، صیفی جات و محصولات باغی می شود .

در این روستا آرامگاه سه تن از بزرگان روستا قرار گرفته که اهالی محل نام آنها را نمی دانند و تنها از این افراد به عنوان اولیاء نام می برند به این دلیل نام روستا را حصار اولیاء نهاده اند .

نخستین آرامگاه روستای حصار اولیا در مدخل ورودی روستا با گنبد کم خیز رو به جنوب قرار دارد که اتاق حرم به ابعاد ۵/۵ در ۵/۵ متر با دیواره هایی به عرض دو متر در دوران صفویه احداث شده است .

دومین آرامگاه در جبهه غربی روستا با گنبدی بلند به ارتفاع هفت متر بر روی اتاق حرم به ابعاد ۵/۵ متر در ۵/۵ متر قرار گرفته است .

دیواره های این اتاق نیز همانند آرامگاه اول دارای عرض ۲ متر می باشد.

در قسمت جنوبی این آرامگاه کوره های آجر پزی باقی مانده از دوران قاجاریه و دخمه های امانی قرار گرفته است.

سومین آرامگاه روستای حصار اولیا با گنبدی کم خیز بر روی اتاقی به ابعاد ۳ در ۴ متر با دیواره های با عرض یک متر قرار گرفته است .

یکی از جاذبه های دیدنی روستای حصار اولیاء دخمه یا سرداب هایی است که روستائیان از آن به عنوان سردابه امانی یاد می کنند و پیش از این اجساد را به صورت امانی در آن قرار می دادند و بعد از مدتی استخوان ها را جمع کرده به شهرهای مقدس مشهد، قم، کربلا و نجف می بردند و در آنجا دفن می کردند .

کاروانسرای روستای حصار اولیا که از دوران گذشته باقی مانده یکی دیگر از آثار تاریخی این روستای هدف گردشگری است که دارای دیواره های بلند و برج دیده بانی بزرگ است .

این کاروانسرا جهت استراحت کاروانیانی مورد استفاده قرار می گرفت که از شهرهای قم، کاشان، اردستان، نظنز، نائین و مازندران آمده و از این روستا عبور می کردند.

این کاروانسرا امروزه نیز کاملا سالم بوده و مورد استفاده و بازدید علاقمندان قرار می گیرد .

مجموعه باستانی تپه طلا روستای حصار اولیاء در غرب قلی تپه این روستا قرار گرفته است و قدمت آن به دوره ایلخانیان می رسد و آثار متعدد باستانی از آن کشف شده است .

برای رسیدن به روستای حصار اولیاء باید پس از عبور از بخش مرکزی و حرکت به سمت بخش جواد آباد ۲۲ کیلومتر به سمت جنوب شرقی ورامین حرکت کنید .

روستای حصار اولیا در مجاورت روستای خاوه که به عنوان دیگر روستای هدف گردشگری ورامین است قرار گرفته است .

ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.