خانه » اخبار و رویدادها » فرش میناخانی ورامین به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد

فرش میناخانی ورامین به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد

به گزارش ورامین سیتی به نقل از ایرنا، رییس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین گفت: طرح فرش میناخانی ورامین به عنوان میراث معنوی شهرستان ثبت ملی شد.

ˈمجید ژاله نیا ˈ روز دوشنبه افزود: طرح میناخانی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین طرح های قالی ورامینی است که در بسیاری از مناطق شهرستان به وسیله قالیبافان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: در طرح میناخانی گل کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید که یادآورگل نرگس است، قرار دارد و نقش های مختلف روی این قالی ها به وسیله یک حرکت زیبا و همنوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.
ژاله نیا افزود: این نقش ها روی زمینه آبی رنگ قالی که به طور معمول عاری از لچک و ترنج هستند، خود را برجسته می کنند که این نقش ها به نوعی حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.

وی اظهار کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی های به عمل آمده، پرونده و مستندات طرح فرش میناخانی ورامین تشکیل و این طرح در شورای عالی سیاست گذاری ثبت کشور در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسید.

ژاله نیا همچنین از ثبت میراث معنوی هنردستی بافت خورجین و البسه ویژه کاروان شتر در شهرستان ورامین خبر داد.

وی ادامه داد: این هنر در بخش جواد آباد شهرستان ورامین رونق دارد و بیشتر به وسیله یکی از هنرمندان ورامینی به نام شاه حسینی تولید و مورد استفاده کاروان های شتر قرار می گیرد.

رییس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ورامین افزود: پیش از این دو محل صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) و پل باقرآباد به عنوان محل آغاز قیام خونین ۱۵ خرداد و محل شهادت کفن پوشان ورامینی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ به عنوان مکان رویداد تاریخی به ثبت ملی رسیده بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.