خانه » اخبار و رویدادها » لزوم توجه به صنعت قالیبافی ورامین

لزوم توجه به صنعت قالیبافی ورامین

81319432-5962492

محسن خوانساری روز شنبه در جلسه مشترک با سرپرست مرکز ملی فرش ایران که با حضور نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی و مدیرامور استان های مرکز ملی فرش ورامین برگزار شد اظهار داشت : شهرستان ورامین از قابلیت های بسیاری در صنعت فرش برخوردار است و فرش این شهرستان از دیرباز در بازارهای داخلی و جهانی شناخته شده می باشد.

وی افزود : طرح های میناخانی فرش ورامین در طول سال های گذشته به بسیاری از کشورهای اروپایی و به خصوص کشور آلمان صادر گردیده و بسیاری از مردم این کشورها آثار هنرمندان ورامین را با افتخار در منازل خود نگهداری می کنند .

وی تصریح کرد : متأسفانه در طول سال های اخیر ، توجه مناسبی به صنعت فرش شهرستان نشده و این امر از میزان صادرات آن به دیگر کشورها کاسته است به طوری که هم اکنون بیشتر فرش های تولیدی در ورامین به مصرف داخلی می رسد.

خوانساری گفت : با همت هنرمندان شهرستان ، سالانه بیش از یک هزار متر مربع فرش دستبافت در ورامین تولید می شود که در صورت توجه به آن می توان زمینه توسعه فعالیت و نیز صادرات آن را فراهم کرد .

وی اظهار داشت: توجه به بحث بیمه قالی بافان ، ساماندهی امور مربوط به فعالان عرصه قالی بافی و نیز تهیه بانک اطلاعاتی از قالی بافان می باید مورد توجه مسوولین قرار گیرد تا فعالیت این بخش از ساماندهی مناسبی برخوردار شود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه گفت :یکی ازمهمترین برنامه های مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی ساماندهی امور مربوط به فرش ، حمایت های مادی و معنوی از دست اندرکاران تولید فرش دست باف در مناطق مختلف کشور است .

دکتر حمید کارگر گفت : یکی از مشکلات فرش ایران ، مسأله تک بافی فرش در منازل بود که این امر ضرر کلی برای فرش محسوب می شد زیرا منازل از نظر مسائل بهداشتی و نور از شرایط مساعدی برخوردار نبوده و امکان تأمین مواد اولیه به صورت یکجا و بازدید های مستمر از نحوه تولید فرش میسر نبود که این امر باعث کاهش کیفیت و آسیب رسیدن به فرش تولیدی می شد .

وی افزود : مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی فرش جهت حمایت از تولید کنندگان فرش دست باف اقدام به راه اندازی مجتمع های متمرکز قالی بافی نمود تا عملیاتی نظیر رنگرزی ، تأمین یک جای مواد اولیه ، نظارت کیفی بر عملکرد قالی بافان و نیز وحدت رویه در بافت فرش به صورت متمرکز انجام شود.

وی گفت : اجرای صحیح این طرح نیازمند حمایت مسوولین و ارائه مشوق های لازم بود تا قالی بافان در یک جا شده و به فعالیت مشغول شوند که بیمه قالی بافان از جمله این مشوق ها می باشد .

وی تصریح کرد : متأسفانه قالی بافان از وضعیت درآمدی مناسبی برخوردار نیستند و دستمزد کاملی دریافت نمی کنند .

وی گفت : قیمت تمام شده فرش در ایران نسبت به فرش های بافته شده درهند و افغانستان و پاکستا ن بیشتر می باشد که این امر امکان رقابت را در این صنعت از بین می برد که یقینا با حمایت از فعالان صنعت فرش می توان امکان حضور در بازار رقابتی را فراهم کرد.

دکتر سیدحسین نقوی حسینی روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات صنعت فرش ورامین که با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ایران در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: بیمه قالی بافان در جهت حمایت از صنعت فرش اجرایی گردیده و باید با بررسی لازم این امکان برای کسانی فراهم شود که در رشد و ارتقاء این صنعت نقش داشته اند.

وی افزود : متأسفانه در بحث بیمه کارگران ساختمانی ، نتیجه لازم حاصل نشد و برخی از افرادی که در این حرفه فعالیت ندارند زیر پوشش این بیمه قرار گرفتند که نباید این اتفاق در صنعت فرش نیز رخ دهد .

وی بیان داشت : هم اکنون تعداد زیادی از افراد در بحث بیمه قالی بافان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند که باید بررسی شود این حمایت باعث افزایش میزان تولید فرش شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : باید مکانیزمی تهیه شود تا مشخص شود که مشخص شود که فرد بیمه شده در امر تولید فرش فعال باشد تا بتوان از این حمایت در جهت توسعه و ارتقاء صنعت فرش بهره برد.

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین نیز در این جلسه گفت : یکی از مشکلات فعالان صنعت فرش این است که اگر در هنگام بازدید کارشناسان تأمین اجتماعی ، فرد قالی باف در محل حضور نداشته و یا اقدام به فعالیت ننماید ، بیمه او قطع می شود زیرا کارشناسان تأمین اجتماعی اظهار می دارند که فرد باید به طور دائم در صنعت فرش فعالیت نماید .

حسن میرزایی گفت : قالی بافی حرفه ای نیست که فرد به صورت مداوم به آن مشغول باشد و ممکن است فرد در ساعاتی از روز به این حرفه مشغول باشد که کارشناسان تأمین اجتماعی در آن محل حضور نداشته باشند .

وی افزود : هم اکنون بیش از دو هزار نفر از فعالان عرصه قالی بافی شهرستان ورامین تحت حمایت های بیمه قرار دارند و از خدمات آن بهره مند می شوند که تمامی این افراد دارای کارت مهارت از سوی فنی و حرفه ای می باشند.

ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.