خانه » اخبار و رویدادها » نشست خبری سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب برگزار شد

نشست خبری سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب برگزار شد

فارس: رحیم مخدومی با بیان اینکه بدهی مراکز دولتی موجب تأخیر در سومین دوره از جشنواره فتنه شد،گفت: این جشنواره از پیشکسوتان ادبیات داستانی برای خلق آثار با موضوع فتنه دعوت بعمل میآورد.
سومین نشست خبری جشنواره مردمی (داستان رسول آفتاب) امروز با حضور رحیم مخدومی دبیر این جشنواره، رضا عبداللهی صابر دبیر اجرایی جشنواره و محمد حسن ابوحمزه دبیر علمی سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب در محل مجتمع فرهنگی سیدالشهداء برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رحیم مخدومی دبیر سومین جشنواره مردمی داستانی رسول آفتاب، بیان داشت: دو دوره از این جشنواره با حمایت موسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب تحت عنوان (فتنه) برپا شد .
وی اضافه کرد: بلافاصله بعد از ماجرای فتنه ۸۸ وقتی در آستانه نخستین سالگرد آن قرار گرفتیم بنا به رسالتی که در حد نویسندگی داشتیم، طرح جشنواره مردمی داستان  را ابداع و از سوی این موسسه فراخوان  در سطح کشور اجرا شد. مخدومی ادامه داد: جشنواره اول با توجه به نزدیکی به ماجرای فتنه سال ۸۸ زمینه مناسبی برای ثبت خاطرات فتنه بود چرا که موقعیت موسسه فرهنگی و هنری رسول آفتاب در شهرستان ورامین واقع شده است و مردم این شهرستان دارای روحیه ای انقلابی بوده که روحیات انها در پانزده خرداد سال ۴۲ هویدا بوده است.
وی افزود: در زمینه قائله های خیابانی سال ۸۸، مردم ورامین جزء مصدومین و مجروحین حادثه بشمار می رفتند به همین منظور فراخوان خاطره را به داستان اضافه کردیم. دبیر سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب گفت: در گذشته بدلیل تجربه های فراوان در جمع آوری خاطرات دفاع مقدس تجربه های خوبی نصیبمان شد تا افرادی را برای ثبت خاطرات ، انتخاب و در نهایت سه عنوان کتاب در قالب خاطره منتشر شد.
وی اضافه کرد: جشنواره دوم با عنوان (فتنه و بیداری اسلامی) سال ۹۰ برگزار شد که ماحصل این جشنواره ۳ عنوان کتاب بوده است که در نهایت حاصل دو جشنواره قبلی ، ۳ عنوان کتاب در قالب خاطره و ۳ عنوان کتاب در حوزه داستان بوده است
.
عدم چاپ رمان های ارسالی به جشنواره فتنه بدلیل بضاعت اندک مالی
مخدومی بیان کرد: در جشنواره دوم فتنه، رمان های خوبی ارسال شده بود اما بدلیل کمبود امکانات و بضاعت مالی آنها به چاپ نرسیدند که امیدواریم در آینده نزدیک منتشر شوند، وی ادامه داد برای ادامه جشنواره فتنه مصّر بودیم تا این جشنواره را به صورت مستمر و سالیانه با توان بیشتر برپا کرده و در عرصه حضور یابیم که عنوان جشنواره اول را (فتنه)، جشنواه دوم را (فتنه و بیداری اسلامی) و در نهایت عنوان جشنواره سوم را (فتنه در پانزده قرن تاریخ اسلام) نامگذاری کردیم. این نویسنده گفت: رویکرد این جشنواره ،فتنه است چراکه فتنه در گذشته نیز دغدغه جدی رسول خدا (ص) و سپس ائمه اطهار (ع) و انقلاب بوده که تا به امروز نیز گریبانگیر اسلام را رها نکرده است. وی با بیان اینکه فتنه دشمن آشکار نیست بلکه در خفا صورت می گیرد،عنوان کرد: به تعبیر نبی مکرم اسلام فتنه گران کسانی هستند که مدعی دوستی با اهل بیت خدا بوده اما از دجال نیز شقی تر هستند حتی برخی از آنان با دشمنان دوستی و با دوستان دشمنی می کنند. مصادیق این تعبیر از بدو انقلاب تا کنون فراوان یافت می¬شود.
مخدومی با اشاره به این مطلب که انقلاب اسلامی فتنه های متعددی را تاکنون پشت سر نهاده است، ادامه داد:  در فتنه سال ۸۸ کسانی موفق بودند که بصیرت داشتند. برخی از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و جانبازان جنگ تحمیلی وقتی در جریان فتنه قرار گرفتند یکدفعه خود را در جبهه دشمن دیده و یا سکوت کردند که این عامل از طبعات فتنه است و امکان اینکه فقیه عالیقدر را در بر گیرد، وجود دارد. وی افزود: یکی از بیانات پیامبر اکرم (ص) امیدوار کننده است که مسیر را روشن می کند که فرموده اند: «شما ناراحت آخرالزمان نباشید چرا که فتنه دچار نابودی منافقان خواهد شد».
مخدومی ادامه داد: معتقدم در حد و اندازه خودمان میان قشر نویسنده وظیفه داریم تا به این مهم نیز اشاره کنیم؛ به تعبیر مفام معظم رهبری؛ هنر موهبت الهی است و چون موهبت خدا بوده، تکلیف دارد. به نوعی تکلیف هنر، پیشتازی و دیدبانی و ارائه آن در جامعه است، وی عنوان کرد : هنر خنثی هیچ معنی و مفهومی ندارد چرا که معتقدیم هنر خنثی وجود ندارد.
نویسنده کتاب (من مادر مصطفی) گفت: ادبیات غیر سیاسی وجود ندارد چراکه هرکسی که در جایگاهی قرارگرفته است و با کلمات با جامعه ارتباط برقرار می کند کلمات در قالب ادبیات به نگارش درآمده و یا مخاطبان خود را به سکوت دعوت می کند یعنی در برابر مسائل جامعه خود سکوت کند که همه آنها از سیاست برگرفته است که امیدواریم سیاست زده نشود و ادیب هنرمند جامعه حد و اندازه خود را به گونه ای ببینند که دردهای جامعه خود را بشناسند نه اینکه ادبیات به اشراف زاده هایی اختصاص یابد که با دردهای جامعه ما بیگانه هستند.
* ابوحمزه: حاصل سومین جشنواره (فتنه) یک کتاب خواهد بود
در ادامه این مراسم  محمدحسن ابوحمزه دبیر علمی سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب، اظهار داشت : این جشنواره با همت رحیم مخدومی کلید خورد و بنده تنها به اصرار وی بخش علمی را برعهده گرفتم.
وی اضافه کرد: استقبال مردم از جشنواره فتنه بسیار خوب بوده است چرا که دو جشنواره قبلی بصورت کار جدید برگزار شد اما این جشنواره بر خلاف سایر جشنواره هایی که شناخته شده و دارای تبلیغ مطلوب هستند از استقبال خوبی برخوردار بوده است .
ابوحمزه: ادامه داد زمانی که بنده به نگارش داستان با موضوع فتنه پرداختم شناختی با رحیم مخدومی نداشتم و بر حسب وظیفه به نگارش داستان اهتمام داشته ام یعنی همیشه در مکان هایی که احساس می کنم باید حضور فعال و مستمر داشته باشم حضور می یابم حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز حضور داشته و برخی از مشکلات آن دوران را به نگارش درآورده ام.
دبیر علمی سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب گفت: این جشنواره با موضوع داستانک و داستان کوتاه برپا می شود چرا که بخش خاطره از این دوره حذف شده است .
وی اضافه کرد: داستانک ها باید دارای ۱۵۰ کلمه و داستان کوتاه حداقل ۱۵۰ و حداکثر دربردانرده ۱۵۰۰ کلمه با موضوع (فتنه در پانزده قرن تاریخ اسلام) باشد.
ابوحمزه ادامه داد: از موضوعات جشنواره سوم میتوان به فتنه های عصر پیامبر (ص)، فتنه های عصر ائمه معصومین(ع) ، فتنه بابیت و بهائیت، وهابیت، صهیونیسم،فتنه گروه های لیبرال و منافقین یاران جا مانده از انقلاب (ریزش ها) ، فتنه  ۱۸ تیر ۷۸ (کوی دانشگاه)، فتنه خرداد ۸۸(کودتای سبز)، جریان انحرافی و فتنه های عصر بیداری اسلامی اشاره کرد. وی افزود: در این دوره از جشنواره تلاش کرده ایم تا داوران طبق توازن اعم از بانوان و آقایان حضور یابند و دارای مولفه هایی از گرایش انقلابی باشند .
این نویسنده گفت: در مراسم اختتامیه سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب نشست تخصصی بعنوان(ادبیات انقلاب و ادبیات انقلابی)برپا می شود که حاصل این دوره از جشنواره چاپ یک کتاب خواهد بود که در مراسم اختتامیه در بین مدعوین توزیع می شود.
وی اضافه کرد:یکی از پیشنهادات مسئولان این جشنواره این است که از نویسنده های پیشکسوت دعوت بعمل آورده تا داستانهایی را نوشته و در قالب کتابی منتشر کنند.
عبداللهی صابر: بخش دولتی را ملزم به کمک به جشنواره فتنه می دانیم
در ادامه این مراسم رضا عبدالهی صابر دبیر اجرایی سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب ، بیان داشت  این جشنواره بصورت کاملاً مردمی برپا شده است به نوعی که آحاد این جشنواره از بطن مردمی بوده است، وی با بیان اینکه همت بسیجیان اعم از رحیم مخدومی آغاز کننده و تداوم جشنواره فتنه بوده است
عبداللهی صابر ادامه داد : برخی از افراد معتقدند که جشنواره فتنه با حمایت دولتی برگزار می شود اما باید گفت که سقف بضاعت مالی این جشنواره کوتاه است اما سقف همت ان بلند بوده و بسیجی وار برپا می شود .
عدم همکاری ارگانها و تشکلات دولتی از این جشنواره
وی افزود: تاکنون یک ارگان، اداره و تشکیلاتی که وابسته به دولت باشد برای حمایت مالی از این جشنواره اعلام همکاری نکرده به نوعی که جشنواره فتنه توسط خیرین گردانده می شود اما من بخش دولتی را ملزم به کمک می دانیم اما آیا آنها نیز خود را ملزم به کمک می دانند .
مسئولان ذیربط استانی بجای عمل به قانون ، قانون را دور می زنند
این نویسنده گفت: معتقدم دولت باید بدنبال پروژه های فرهنگی گشته و آنها را مورد حمایت قرار دهد اما غالباً مسئولان ذیربط بویژه استان بجای عمل به قانون، قانون را دور می زنند در صورتی که وظیفه بخش دولتی حمایت از پروژه های فرهنگی است.
وی اضافه کرد: به نفرات اول تا سوم سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب به ترتیب یک سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه اهداء می شود و در افراد قابل تقدیر نیز کارت هدیه ، تندیس جشنواره و محصولات موسسه رسول آفتاب بصورت رایگان تقدیم خواهد شد.
عبداللهی صابر درباره مراسم اختتامیه سومین جشنواره فتنه گفت: از زمان اعلام فراخوان تا بیست بهمن سال جاری آثاری که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شود پذیرفته خواهد شد و گروه داوری و علمی به کارشان ادامه خواهند داد.
مکان اجرایی اختتامیه این جشنواره صحن امامزاده پیشوای ورامین خواهد بود.
مخدومی: بدهی مراکز دولتی موجب تأخیر در برپایی این جشنواره شد
در پایان این مراسم رحیم مخدومی دبیر سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب ، بیان داشت: در ۲ دوره قبل این جشنواره بهمن درّی معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ما پرداخت اما بخش عمده این جشنواره توسط خیرین تأمین شد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که سومین دوره از جشنواره فتنه با تأخیر برپا شد این بوده که برخی از مراکز دولتی بدهی خود را به این جشنواره پرداخت نکردند به نوعی که نمی توانستیم این دوره از جشنواره را یرپا کنیم اما در نهایت با کمک برخی از دوستان این فراخوان اعلام شد.
دعوت از پیشکسوتان ادبیات داستانی برای بررسی آثار فتنه
در پایان مخدومی از پیشکسوتان ادبیات داستانی دعوت کرد تا به صورت افتخاری اثری را با موضوع فتنه نوشته تا همه داستان ها در قالب کتابی بصورت مجزا منتشر شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.