خانه » اخبار و رویدادها » زندگینامه شهدای ورامین کتاب می‌شود / شکل‌گیری جریان فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش با محوریت صیانت از تاریخ شفاهی در ورامین

زندگینامه شهدای ورامین کتاب می‌شود / شکل‌گیری جریان فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش با محوریت صیانت از تاریخ شفاهی در ورامین

سرزمین کربلا در دهم محرم سال شصت و یک هجری شاهد رقم خوردن سرخ‌ترین برگ تاریخ بشریت شد و طی آن جریانی به حرکت افتاد که هر چه از آن می‌گذرد، در نهایت حیرت خروشان‌تر و پرتلاطم‌تر می‌شود.

گویا عاشورا تفسیر عملی و شأن نزول آیه «وفدیناه بذبح عظیم» است. خونی که حضرت حسین(ع) هدیه کرد تا ابد خون حیات را در رگ‌های خشکیده انسانیت تزریق کرد.

سال‌ها قبل از آن پیامبر(ص) وعده داده بودند، این خون سرخ حرارتی را در قلوب مؤمنین ایجاد خواهد کرد که «لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً». آری قول رسول خدا(ص) حق است و وعده‌اش صدق.

آیا امروز بشریت شاهد چیزی جز این بوده که شهادت سلاحی است که هر که بدان دست یابد هرگز شکست نخواهد خورد؟! دریغ از عده‌ای پر سر و صدا و کوردل که هنوز در «ولا تحسبن»، دست و پا می‌زنند و به «عند ربهم یرزقون» نرسیده‌اند! در این وادی مدعیان را راه به جایی نیست، اتصال به عاشورا دلی بی ادعا می‌طلبد.

شهدا بدون ادعا پرواز را تجربه کردند و به معراج رفتند، آنها بهترین مروجان و مبلغان فرهنگ حسینی بودند و خواهند بود، شهدا در جامعه امروز مانند چشمه‌هایی جوشانند که هر که به سراغشان رود با جرعه‌ای از عشق به ذات اقدس الهی سیرابش می‌کنند. آنان که صدای هل من ناصر ولی زمان را می‌شنوند در قافله شهادت از قلم نمی‌افتند.

در این میان عده‌ای به دنبال احیای بیش از پیش فرهنگ شهادت هستند، هر آنچه از شهید بر جای مانده است، را گرد آوری می‌کنند. هر عکس یا دست نوشته شهید برای آنها مصداق چراغی است که ظلمات را پس خواهد زد. آنها در حقیقت به دنبال وصف‌العیشی می‌روند که به نصف‌العیش بی‌ارزد و امید دارند به اینکه شاید هم روزی به لطف شهدا به عیش واقعی بیانجامد. شهد شیرین انس با شهدا، گوارای وجود هرکه طالب شهادت است.

حال به سراغ محمد داودی جاوید، نویسنده ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی رفته و با وی درباره چگونگی ثبت و ضبط زندگینامه و خاطرات شهدا به گفت‌وگو نشستیم که به تازگی در شهرستان ورامین با خبرنگار خبرگزاری فارس در جنوب استان تهران،‌ بیان داشت:

* احیای تاریخ شفاهی در قالب کتاب همانند تفحص پیکر پاک شهداست

آقای جاوید در خصوص اهمیت تاریخ شفاهی جنگ سخن بگوئید.

موضوع تحقیق و گردآوری خاطرات شهدا و احیای تاریخ شفاهی در قالب کتاب کاری است، شبیه به تفحص پیکرهای پاک شهدا. خاطراتی که سالهاست در سینه خانواده، بستگان، همرزمان، دوستان و آشنایان شهدا و… مانده و با گذر زمان و تغییر نسل و عدم ثبت درست، در قعر تاریخ مدفون خواهد شد. خاطراتی که یک جریان قوی با موضوع انسانیت را می‌تواند هدایت کند و خوراک فرهنگی غنی و هویتی قابل دفاع در هر برهه زمانی را به جامعه تزریق کند

اگر ثبت و ضبط خاطرات شهدا را به سان یک عملیات انگاریم، لازمه آن برای انجام کار دقیق، دستیابی به اطلاعات و شناسایی دقیق درباره شهدا است که برای تحقق آن (به دلیل فقدان آمار دقیق)، مسیر رسیدن از جزء به کل بهترین گزینه است؛ لذا در کار ما مبدأ حرکت پایگاه‌های بسیج و مقصد رسیدن به اطلاعات زندگی کل شهدای شهرستان تعیین شده است

* جمع‌آوری خاطرات شهدای دفاع مقدس ورامین به سرپرستی رحیم مخدومی

ثبت خاطرات شهدا در ورامین به چه شکل است و با همت چه کسانی این کار صورت می‌گیرد؟

در شهرستان ورامین این امر به همت لا یوصف استاد رحیم مخدومی مدیر مؤسسه فرهنگی رسول آفتاب و حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ورامین و بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال پیگیری است.

بنده افتخار دارم که به عنوان یکی از کوچکترین شاگردان استاد مخدومی از برکات وجود ایشان بهره‌مند شوم. روش کار و نوع نگرش این نویسنده ادبیات دفاع مقدس برای اهل قلم شناسا و آشنا است.

با بذل توجه استاد رحیم مخدومی تعداد قابل توجهی از جوانان علاقه‌مند در کارگاه‌های آموزشی ایشان شرکت کردند و با سازماندهی و مدیریت استاد کار گردآوری خاطرات حدود شش ماه بوده که شروع شده است. البته بعضی از عزیزان در گروهی به نام زینبیان از چندین ماه قبل کار خود را آغاز کردند و با تحقیق بر روی شهدای گلزار سید فتح‌الله ورامین به ثمرات بسیار مطلوبی دست یافتند.

گروه‌های دیگر در چند پایگاه آغاز به کار کردند. که یکی از این گروه‌ها عزیزان پایگاه بسیج شهدای عبدالعلی‌پور مسجد امام حسین(ع) محله کارخانه قند ورامین است، که این حقیر در خدمت آنها ادای دین می کنم

بر تارک پایگاه بسیج مذکور چهره ۳۷ شهید والامقام می‌درخشد. شهدایی که مناطق فکه، شلمچه، جزیره مجنون، فاو، شرق دجله و پاسگاه زید شاهد عروجشان بوده است. در میان شهدا «بهرام جمالی»، ۱۷ ساله در عملیات کربلای پنج در شلمچه وقتی به معراج رفت، عنوان کوچکترین شهید پایگاه را به نام خود ثبت کرد

* شکل‌گیری جریانی در ورامین با محوریت تدوین و صیانت از تاریخ شفاهی دفاع مقدس

نحوه برخورد خانواده شهدا برای ثبت و ضبط خاطرات شهیدشان چگونه است؟

خانواده‌های معظم شهدا در نهایت تواضع و رأفت و با آغوشی باز از گرد آورندگان استقبال کرده و با تمام توان همکاری می کنند، همچنین درباره شهدای این پایگاه چندی پیش کتابی با عنوان «تفنگ‌های تخته‌ای»، درباره زندگی شهیدان عبدالعلی‌پور به چاپ رسید. این کتاب با تألیف آقای «جعفر کاظمی» و مقدمه استاد «رحیم مخدومی»، به بازار عرضه شد.

درباره وضعیت نشر کتاب دفاع دفاع مقدس در شهرستان ورامین توضیح دهید؟

درباره وضعیت نشر کتاب با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ کتابخوانی در ورامین احساس می‌کنم با حرکت جهادی که توسط بسیج و همت بلند استادی همچون رحیم مخدومی در حال تحقق است، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک جهش فرهنگی به سمت قله‌های فرهنگی جهاد و ایثار و شهادت باشیم.

* لزوم استفاده از ظرفیت نسل جوان برای سرعت بخشیدن به تدوین تاریخ‌شفاهی

به نظر می‌رسد جریانی که با محوریت تدوین و صیانت از تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حال شکل‌گیری است رفته رفته جای خود را در بین نسل جوان باز کرده و بدون شک و به لطف شهدا محبوب قلوب واقع خواهد شد.

بدون تردید حرکت ادبیات تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در مسیر درستی قرار دارد. اما به نظرم می‌تواند با سرعت بیشتری کار خود را پیگیری کند، چراکه پس از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب و دفاع مقدس هنوز حرف‌های ناگفته زیادی وجود دارد، که باید کشف شوند.البته در بعضی شهرهای کشور نهضتهای خوبی سازماندهی شده اند و الحمدالله کار با جدیت انجام می پذیرد اما زمان به سرعت می‌گذرد و طبیعتاً بسیاری از اسناد تاریخ شفاهی که همان شاهدان عینی هستند، چراغ عمرشان خاموش می‌شود و بخشی از تاریخ حساس این کشور در سینه آنها باقی خواهد ماند.

برای سرعت بخشیدن به تدوین تاریخ شفاهی باید از ظرفیت موجود در بین نسل جوان بهره برده و بیش از پیش جهادی عمل کرد، به نوعی باید کارگاه‌های آموزشی را تقویت کرد، چشم‌انداز آموزش باید طوری تعریف شود که پس از کوتاه‌ترین زمان در هر خانه یک متخصص و گردآورنده تاریخ شفاهی وجود داشته باشد.

هرچه تعداد گردآورندگان بیشتر باشد با تنوع بیشتری مواجه خواهیم بود و به طور حتم فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس باتمام زوایا و ظرائف به احسن وجه به نسل‌های بعدی منتقل خواهد شد.

تمام عظمت آبشار به ریزش آن است، پس باید اساتید تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنند، یعنی بال تجربه در کنار بال جوانی پرنده تاریخ شفاهی را به اوج پرواز خود برساند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از جوانان شهرستان ورامین جرعه نوش چشمه پرفیض تجربیات استاد مخدومی بوده و با نظارت و تربیت او مصمم و مستمر در حال فعالیت هستند

اکنون کتاب شهدای پایگاه بسیج شهدای عبدالعلی‌پور مسجد امام حسین(ع) در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر کتاب شهدای پایگاه در مرحله مصاحبه با خانواده‌های شهیدان است، و به‌زودی پیاده‌سازی و در قالب یک یا چندین کتاب منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

یک نظر

  1. سلام۰ برادر در زمینه کار شهدا هر کاری بگید در خدمتییم۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.