خانه » اخبار و رویدادها » اختتامیه جشنواره ادبی ۱۵ خرداد ورامین برگزار گردید

اختتامیه جشنواره ادبی ۱۵ خرداد ورامین برگزار گردید

جشنواره ادبی 15 خرداد ورامین

به گزارش ورامین سیتی و به نقل از ایرنا ‘ سید محمد حسینی ‘ روز جمعه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ادبی ۱۵ خرداد که در فرهنگسرای رازی ورامین برگزار شد افزود:امروز به برکت انقلاب اسلامی دین تاثیر خود را حتی در کشورهایی که دین را افیون ملت ها می دانستند برجای گذاشته است .

وی با اشاره به قیام خونین مردم شهرستان ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲ گفت:بسیاری از افراد ، قیام ۱۵ خرداد را حرکتی نافرجام می دانستند درحالیکه ۱۵ سال بعد این حرکت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی است

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اظهارداشت در قیام ۱۵ خرداد ، صف میان نیروهای انقلابی و مذهبی از نیروهای که با انگیزه های غیر خدایی به صحنه آمده بودند جدا شد و زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی تصریح کرد مردم شهرستان های ورامین و پیشوا در اوج خفقان بدون چشمداشت مادی از مرجعیت دینی خود حمایت کردند و مانند مسلمانان صدر اسلام به یاری اسلام شتافتند .

حسینی گفت که انقلاب اسلامی مردم ایران ریشه در آموزه های دینی دارد و این حرکت مردمی با اتکا به باورهای دینی استمرار یافت و تا امروز ادامه دارد .

وی تصریح کرد رژیم منحوس پهلوی تصور می کرد که با رحلت آیت الله بروجردی زمینه برای جولان دادن فراهم شده است ولی نمی دانست که حضرت امام به عنوان ذخیره الهی حرکت انقلابی را به ثمر می رساند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درادامه با اشاره به نقش هنرمندان در تبیین جنبه های مختلف انقلاب اسلامی گفت : هنر یعنی تجلی زیبایی و چه چیز زیباتر از این که فداکاری وپایداری در راه خدا را در قالب هنر نمایش داده شود.

وی افزود: هنرمند باید استعدادی که از سوی خداوند به وی ارزانی شده را در راه اعتلای صفات الهی انسان به کار گیرد وگرنه خیلی از افراد برای سلاطین جور و در راه منافع شخصی خود شعر گفتند ولی امروز هیچ اثر از آنان دیده نمی شود و در تاریخ محو شدند .

حسینی گفت:هنرمند باید تکلیف خود را روشن کند ، یا باید در جبهه باطل و یا در مسیرجبهه حق و دفاع از مظلوم که همان راه حقیقت است گام بردارد.

وی اظهار داشت : امروز شاید به ظاهر هالیوود و رسانه های غربی از قدرت رسانه ای بیشتری برخوردار باشند و بتوانند دیو را دلبر وحق را وارونه جلوه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در تحرکات رسانه هایی مانند BBC و CNN سعی می شود که واقعیت های جامعه ایران وارونه جلوه داده شود.

وی افزود:این رسانه ها تلاش می کنند با ساخت فیلم هایی ماهیت رژیم منحوس پهلوی را موجه جلوه دهند.

حسینی گفت : هنرمندان باید تلاش کنند که واقعیت های جامعه را به درستی بیان کنند و مردم را با انقلاب اسلامی با ابعاد مختلف آشنا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این آیین گفت: ادبیات ایستادگی ، مقاومت و مبارزه با استبداد و استکبار همیشه زنده و پویا است .

سید ‘احسان قاضی زاده ‘ افزود :ما باید خاطرات و هویت تاریخی خود را با تولید فیلم ، سریال و آثار ادبی حفظ کنیم .

وی گفت : امروز همه باید از فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم ایران که خود را در حرکات انقلابی نظیر قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ورامین متجلی ساخت ، با تولید آثار فاخر حراست و آن را به آیندگان منتقل کنیم .

قاضی زاده اظهارکرد: امروز با وجود اینکه سال ها از وقوع جنگ جهانی گذشته ، کشورهای درگیر این جنگ موضوعات آن را در قالب فیلم ، سریال ، کتاب و داستان حفظ کرده اند.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران گفت: فصل شناخت مردم ایران در جهان ، استکبار ستیزی و مقابله با استبداد است و باید این تفکر به آثار هنری نظیر داستان و فیلم تبدیل شود.

وی با اشاره به سابقه درخشان شهرستان ورامین گفت : هنرمندان قوی و به نام شهرستان ورامین به عنوان پایگاه ادبی و هنری کشور می توانند زمینه تحقق این امر را فراهم کنند.

قاضی زاده گفت:مطبوعات ، جریانات رسانه ای و خبرنگاران شهرستان ورامین نیز باید به عنوان پشتوانه ای فرهنگی به صحنه بیایند و زمینه حفظ و نگهداری از تفکری که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد را فراهم کنند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ادبی ۱۵ خرداد در شهرستان ورامین گفت : سیاست راهبردی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، برگزاری برنامه های فاخر کشوری و ملی در تمامی شهرستان های استان تهران است و این برنامه از ابتدای سال با اجرای برنامه های متعدد انجام شده است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد فراخوان نخستین جشنواره ادبی ۱۵خرداد ورامین از ابتدای خرداد ماه سالجاری انجام و فراخوان آن به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ارسال شد و آثار زیادی د رچهاررشته شعر، داستان کوتاه ، خاطره و قطعات ادبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی افزود:بخشی از آثار برگزیده ارسالی به این جشنواره در قالب دو عنوان کتاب چاپ شده و امروز رونمایی خواهد شد .

قاضی زاده اظهار امیدواری که در سایه تلاش و همت هنرمندان ، زمینه حفظ و نگهداری فرهنگ ایثار ، مقاومت و استکبارستیزی ملت ایران اسلامی هرچه بیشتر فراهم شود.

 ‘ محسن منصوری ‘  افزود : قیام خونین مردم شهرستان ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲ هویت دینی و مایه عزت و سربلندی مردم منطقه است .

وی اظهار داشت: قیام مردم ورامین در ۱۵ خرداد بخشی از توانمندی مردم این دیار است و نشان داد که مردم ورامین همواره در چارچوب ولایت گام برداشته و با گذشت سال های متمادی از این قیام خونین ، روز به روز بر ولایت مداری آنان افزوده می شود .

فرماندار شهرستان ورامین گفت:ایثار و فداکاری مردم ورامین در طول هشت سال دفاع مقدس و تقدیم بیش از یک هزار و ۴۰۰ شهید به اسلام نشان داد که مرور زمان نمی تواند از ارادات این مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی بکاهد .

وی افزود: مردم این شهرستان در جریان فتنه سال ۸۸ به درستی نقش خود را ایفا کردند و به عنوان پشتیبانان فرهنگی نقشه های دشمنان را خنثی کردند .

منصوری گفت:تلاش وهمت هنرمندان و فرهیختگان شهرستان ورامین در حفظ و نگهداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی باعث شکل گیری نخستین جشنواره ادبی ۱۵ خرداد در این شهرستان شد .

وی افزود: شهرستان ورامین از قابلیت های متعددی در زمینه های مختلف فرهنگی برخوردار است که می تواند با برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی زمینه ارتقاء آنها فراهم شود که در این راه همکاری و همراهی مسئولین را طلب می کند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین نیز گفت : برگزاری جشنواره ادبی ۱۵ خرداد ، لایه های مخفی قیام خونین مردم شهرستان ورامین در ۱۵ خرداد سال ۴۲ را مشخص کرد .

جعفر کاظمی ˈ بیان کرد: نخستین جشنواره ادبی ۱۵ خرداد به همت مؤسسه رسول آفتاب و همکاری اداره کل ارشاد استان تهران در شهرستان ورامین برگزار شده است .

وی افزود: این جشنواره در چهار قالب شعر نیمایی و کلاسیک، خاطرات خودنوشت و دیگرنوشت، داستان شامل رمان، داستان کوتاه و داستانک و مقاله برگزار می شود.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت: نخستین دوره این جشنواره بصورت استانی برگزار می شود و از سال آینده با همکاری اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان تهران به عنوان کنگره ملی ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

وی افزود: از زمان فراخوان جشنواره تا پایان مهلت آثار ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری آثار ارسالی ۲۴ اثر به عنوان اثر برتر معرفی و به مرحله اختتامیه راه یافت؛ آثار ارسالی از سوی هنرمندان به صورت چهار جلد کتاب چاپ و در روز اختتامیه رونمایی می شود.

کاظمی اظهار داشت : همزمان با دریافت آثار ارسالی علاقه مندان یک گروه محقق با حضوردر مناطق مختلف اسناد و خاطرات این قیام را جمع آوری کردند و بیش از ۵۰ ساعت مصاحبه با شاهدان این واقعه انجام دادند که حاصل آن به صورت یک کتاب جامع چاپ خواهد شد .

وی تاکید کرد : دو کتاب ˈدانه ای که در خاک افتد ˈ درقالب شعر و کتاب ˈ فصل درو ˈ در قالب مجموعه داستان ارسالی از سوی شرکت کنندگان در جشنواره ادبی ۱۵ خرداد رونمایی خواهد شد .

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین ادامه داد: به نفرات اول هر چهار موضوع این جشنواره کمک هزینه سفر حج، نفرات دوم کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، نفرات سوم کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و به نفرات شایسته تقدیر نیز هدایای نقدی اهدا می شود.

کتاب آثار برگزیده جشنواره ادبی ۱۵ خرداد ورامین رونمایی شد

این جشنواره در قالب چهار موضوع شعر ، داستان کوتاه خاطره نویسی و متن ادبی برگزار شد که آثار ارسالی درقالب شعر و داستان در دو کتاب جمع آوری و چاپ شد.

دبیرعلمی نخستین جشنواره ادبی ۱۵ خرداد در حاشیه رونمایی از این کتابها گفت : کتاب ˈ فصل درو ˈ در قالب داستان توسط ˈ سید مصطفی فرقانی ˈ و کتاب ˈ هردانه که برخاک افتد ˈ در قالب شعر چاپ شده و رونمایی شد.

ˈ رحیم مخدومی ˈ افزود : کتاب داستان ˈ فصل دروˈ در ۷۲ صفحه و توسط انتشارات رسول آفتاب و قیمت ۳۰هزار ریال به چاپ رسیده است .

وی گفت :کتاب شعر ˈ هر دانه که بر خاک افتد ˈ که در آن اشعار ۲۶ هنرمند در خصوص موضوع قیام ۱۵ خرداد گردآوری شده در ۷۹ صفحه توسط انتشارات رسول آفتاب و با قیمت ۳۵ هزار ریال چاپ و روانه بازار نشر شده است .

وی گفت : ارسال بیش از ۵۰۰ اثر فاخر به دبیرخانه جشنواره ۱۵ خرداد از سراسر کشور نشان داد که قیام خونین ۱۵ خرداد به شخص و منطقه خاصی تعلق ندارد و همه مردم ایران اسلامی خود را به نوعی در آن سهیم و شریک بدانند .

 

نفرات برتر نخستین جشنواره سراسری ادبی ۱۵ خرداد


مهر : نفرات برتر و تقدیری نخستین جشنواره سراسری ادبی ۱۵ خرداد در مراسم اختتامیه این جشنواره که صبح جمعه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای رازی ورامین برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند.

نفرات برتر بخش مقاله

در بخش مقاله نویسی، محمد اسماعیل زاده(قم) و عبدالرضا شیرکوند(ورامین) نفرات اول و دوم معرفی شدند؛ نسرین قلی پور(ورامین)، مریم قلی پور(ورامین) و فیض الله جمالی(ورامین) نفرات سوم معرفی شدند؛ همچنین مهدی شایان(اصفهان) و مهسا توسلی(ورامین) شایسته تقدیر شناخته شدند.

نفرات برتر بخش شعر

در بخش شعر، علی فردوسی(اصفهان) نفر اول، لیلا عبدی(زنجان) نفر دوم و علی سلیمانی(تهران) نفر سوم شناخته شدند؛ همچنین علیرضا رجبعلی زاده(کاشان)، شراره کامرانی(تهران)، پیمان طالبی(تفرش) و مجید مه آبادی(ورامین) تقدیریهای بخش شعر معرفی شدند.

نفرات برتر بخش داستان

یوسف نیک فام(تهران) و سیدمصطفی فرقانی(تهران) نفرات اول و دوم بخش داستان بودند و محمودرضا پیرهادی (پاکدشت) به همراه نرگس قنبری(قم) به طور مشترک، سوم شدند؛ تقدیریهای این بخش نیز مهین سماواتی(همدان) و مونا اسکندری(همدان) بودند.

تقدیریهای بخش خاطره

حمید امامی(قرچک) و  محمدحسین سَرجو(پرند) نیز به عنوان تقدیرشدگان بخش خاطره نویسی معرفی شده و جوایز خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

هیئت داوران این جشنواره ادبی نیز حجت الاسلام سیدمحسن محمودی، سعید وزیری، مجتبی دماوندی، سیدرضا طباطبایی، محمدرضا شرفی و سیدحسن طباطبایی به سر داوری حسین تاجیک معرفی شدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.