خانه » به قلم همشهریان » هیأت لطمه زنان!

هیأت لطمه زنان!

هوالمحبوب
دم دمای صبح روز آخر، وقتی که سرمست بودم از زیارت شمس الشموس و البته ناراحت از این که روز وداع است، کمی در خیابان های مشهد چرخی می زدم که چشمم خورد به پارچه ای که برنامه های هیأتی روی آن درج شده بود.
مشهدی ها یا دوستانی که ایام عزاداری به مشهد می روند حتما دیده اند که رنگ و بوی شهر مشهد در روزهای سوگواری مثل شهرهای دیگر رنگ و رویی بنری ندارد و تنها پارچه نوشته هایی زینت بخش شهر است.
روی این پارچه نوشته بزرگ درج شده بود هیأت لطمه زنان……؛ شدید حالم گرفته شد. منی که سرمست بودم و سرشار از عنایت امام رضا علیه السلام یکباره به فکر فرورفتم که اگر لطمه زدن و هیأت لطمه زنی خوب بود مگر خود ائمه علیهم السلام بلد نبودند این ها را راه بیندازند؟ مگر یادشان نبود؟ مگر راستی ما عزاداری را ابداع کرده ایم که هر از گاهی هر بلایی که بخواهیم سرش در می آوریم؟
آخر این هیأت ها و مجالس امانتند که به ما سپرده شده اند و ما هم باید از آنچه بوده درس بگیریم نه آن که هر چه دلمان خواست انجام دهیم.
به شهر خودم هم که برگشتم دیدم برای دوستان خودم هم این مسأله داغ است و تصمیم گرفتیم از ولی امر مسلمین استفتاء کنیم و این جواب استفتاء مقام معظم رهبری است:

سؤال:

۱- حکم لطمه زدن به خود در حین عزاداری چیست؟
۲- آیا معظم له با برهنه شدن در مراسم عزاداری موافق هستند؟

جواب:

بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ج۱) لطمه زدن در عزادارى اگر ضرر قابل توجهى بر بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزادارى معصومین (علیهم السلام) باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزادارى معصومین (علیهم السلام) بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را بنمایند.
ج۲) برهنه‌شدن و سینه‌زدن در صورتى که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، جایز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگیرد.
موفق و مؤید باشید.

—————————-

سید محمد زاهدی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.