خانه » اخبار و رویدادها » سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان ورامین و افتتاح یک واحد دامداری شیری/ ضرورت تأسیس پایانه صادراتی در ورامین + فیلم

سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان ورامین و افتتاح یک واحد دامداری شیری/ ضرورت تأسیس پایانه صادراتی در ورامین + فیلم

به گزارش ورامین سیتی، ۲ طرح کشاورزی و دامی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان های جنوب شرق استان تهران افتتاح شد.

hojjati

این طرح ها شامل یک گلخانه صنعتی در شهرستان پیشوا و یک واحد دامداری شیری در ورامین در مراسمی با حضور جمعی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی ، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و مسئولان محلی  به بهره برداری رسید.

مساحت این گلخانه  حدود ۱۰۰ هکتار است که به زیر کشت خیار رفته ا ست. نیمی از این گلخانه که به تازگی از سنتی ( سازه های چوبی) به صنعتی ( سازه های فلزی) تبدیل شده است به بهره برداری رسید.

در این شهرستان هزار و ۲۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد و به همین دلیل  رتبه نخست استان تهران  به پیشوا اختصاص دارد.تاکنون ۵۰ درصد از این گلخانه ها تبدیل به سازه های نوین شده اند.

واحد دامداری شیری ورامین نیز  ۲۰۰۰ راسی است که هزار راس آن مولد است.برای ساخت آن بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.در این واحد که ۱۱ هکتار مساحت دارد روزانه ۳۰ هزار لیتر شیر تولید می شود.


دانلود فیلم حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ورامین با حجم ۵ مگابایت


همه هزینه ساخت این واحد آورده بخش خصوصی است و دولت  کمکی در این زمینه نداشته است. با راه اند ازی این واحد تولید شیر ۵۰ نفر ، مستقیم و ۳۰ نفر نیز غیر مستقیم مشغول به کار شدند.

وزیر جهادکشاورزی همچنین از یک واحد گلخانه ای  تولید گل شاخه بریده که بیش از یک میلیون شاخه گل تولید و صادرمی کند بازدید کرد. مساحت  این گلخانه ۱۰ هزار مترمربع است . ۱۹ نفر دراین واحد تولیدی شاغل هستند.

شهرستان ورامین نیز رتبه نخست تولید گوشت قرمز استان تهران را دارد. در این شهرستان بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که به علت کمبود آب ، نیمی از آن کشت می شود.

سه هزار هکتار گلخانه  به مجموع گلخانه ای کشور اضافه می شود

وزیر جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای را یکی از راهکار های مبارزه با کم آبی اعلام کرد و گفت: از ابن پس سالانه دست کم سه هزار هکتار گلخانه  به مجموع گلخانه ای کشور اضافه می شود.

تسهیلات ارزان قیمت و مناسبی به کشاورزان داده می شود

محمود حجتی که برای افتتاح چند طرح و بازدید از توانمندیهای شهرستان های جنوب شرق استان تهران به ورامین و پیشوا سفر کرده بود، افزود: برای اینکه به هدف مورد نظر در استقرار گلخانه ها برسیم تسهیلات ارزان قیمت و مناسبی به کشاورزان داده می شود.

چاره ای جزحرکت به سمت توسعه گلخانه ها نداریم

وی با بیان اینکه با انتقال کشت گوجه و خیار از محوطه های باز به گلخانه ۳ میلیارد متر  مکعب آب صرفه جویی می شود، گفت: برای اینکه بر بحران کم آبی غالب شویم چاره ای جزحرکت به سمت توسعه گلخانه ها نداریم.

حجتی سطح کشت گلخانه‌های کشور را حدود۹ هزار هکتار بیان و تاکید کرد: با توجه به بحران منابع آبی، این رقم بسیار کم است.

وی افزود: با تمام تلاش‌های انجام شده، سال گذشته فقط ۱۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی به گلخانه تبدیل شد در حالیکه باید سالانه ۳ هزار هکتار به گلخانه‌های کشور افزوده شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با مقایسه  کشت محصول درگلخانه‌های نیمه صنعتی درمقایسه با فضای باز گفت: کشت گلخانه ای  مصرف آب را  تا ۱۲ برابر کاهش می‌دهد.

حجتی افزود: البته صرفه‌جویی در مصرف آب فقط به کشت محصولات کشاورزی در گلخانه بستگی ندارد و عوامل دیگر نیز از جمله چگونگی آماده‌سازی زمین، چگونگی بذرهای مقاوم به خشکی و بکارگیری بذرهای زودرس بستگی دارد.

وی افزود: مناطق ورامین و پیشوا قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشورهستند  و روز به روز کشت محصولات گلخانه‌ای در این مناطق  در حال گسترش است.

حجتی با تاکید بر اینکه باید بازار هدف برای صادرات محصولات تولیدی گلخانه‌ها در نظر گرفته شود گفت :با برخی کشورها مثل روسیه و عراق موافقت‌نامه‌هایی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای داشته‌ایم البته باید در کنار این موافقت‌نامه‌ها پیش‌بینی‌های لجستیک هم داشته باشیم.

ضرورت تأسیس پایانه صادراتی در ورامین 

وی افزود: تأسیس یک پایانه صادراتی در منطقه ورامین برای صادرات محصولات گلخانه‌ای ضروری است که امیدواریم با حمایت دولت و دست‌اندرکاران محلی در آینده این موضوع را محقق کنیم.

حجتی در خصوص کاهش برخی محصولات مانند هندوانه  گفت: ما باید به اندازه نیازمان محصولات آب‌بر مانند هندوانه را کشت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آبی برای تولید هندوانه و صادرات آن نداریم، گفت: قطعاً اگر یک روز بخواهیم هندوانه وارد کنیم آن‌قدر قیمت آن زیاد می‌شود که موجب نگرانی خواهد شد، بنابراین باید این محصولات به اندازه نیازمان تولید شود و در تولید آن محدودیت منابع آبی نیز در نظر گرفته شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت : از نظر قانونی ما نمی‌توانیم کشاورزان را از کشت هندوانه بازداریم اما باید از طریق آموزش و توصیه به آنها سطح زیر کشت محصولات آب‌بر از جمله هندوانه را کاهش دهیم و کشاورزان بپذیرند که به لحاظ اقتصادی نیز کاهش سطح کشت اینگونه محصولات به نفع شان است.

حجتی افزود: سال گذشته در منطقه ای  ۱۰هزار هکتار هندوانه کشت می‌شد اما امسال سطح زیر کشت این محصول با توصیه‌های لازم به کشاورزان به ۲ هزار هکتار کاهش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ثبت سفارش واردات محصولاتی مانند شکر، گفت: با توجه به شرایطی که در دوره تحریم حاکم بود، دولت آیین نامه‌ای تصویب کرده بود و مطابق آن ثبت سفارش واردات محصولات کشاورزی مانند شکر و برنج تا ۱۸ ماه قابل تمدید بود.

حجتی افزود: این امر مدیریت و کنترل واردات و میزان عرضه و تقاضا را در فرایند ۱۸ ماهه غیرممکن می‌کرد.

وی افزود: امروز با توجه به اینکه بعد از توافق ژنو در زمینه  واردات محصولات غذایی مشکل خاصی وجود نداشته  است و امیدواریم با اجرایی شدن  توافقنامه مشکلات دیگر هم برطرف و آئین‌نامه ثبت سفارش واردات ۱۸ ماهه اصلاح شود.

حجتی گفت: پیشنهادمان را درباره اصلاح آیین نامه تقدیم دولت کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مدیریت کنترل واردات را داشته باشیم.

وی افزود: میزان نیاز سالانه کشور به شکر حدود ۲ میلیون تن است که سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شد بنابراین به حدود۶۰۰ هزار تن واردات نیاز است.

 irinn.ir وiribnews.ir

یک نظر

  1. دولت برای ورامین فرماندار نذاشته؟! چرا نه فعالیتی نه حضوری …؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.