خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » کش و قوس اختلافات و موانع بر سر کمربندی جنوبی ورامین

کش و قوس اختلافات و موانع بر سر کمربندی جنوبی ورامین

پروژه کمربندی جنوبی یک پروژه ضروری برای کاهش حجم ورود وسایل نقلیه به داخل شهر ورامین است اما این پروژه در کش و قوس اختلافات و موانع افتاده است.

شهرستان ورامین به دلیل همجواری با پایتخت یک منطقه مهاجر پذیر بوده و هر روز شاهد افزایش جمعیت است.

افزایش جمعیت در شهرستان ورامین طی سال های اخیر سبب شده است تا میزان تردد وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی در این منطقه افزایش پیدا کرده و ضرورت ایجاد معابر و خیابان های جدید بیش از گذشته احساس شود.

افزایش حجم تردد وسائل نقلیه طی سال های اخیر، مسئولان شهرداری ورامین را به فکر ایجاد کمربندی برای این منطقه انداخت به طوری که ساخت کمربندی شمالی و جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

کاهش حجم ورود وسایل نقیله به شهر ورامین با اجرای کمربندی جنوبی

پروژه کمربندی جنوبی ورامین با هدف کاهش میزان و حجم ورود خودرو به داخل شهر در سال ۹۰ و با حضور مسئولان استانداری تهران و مسئولان اجرایی و شهری ورامین کلید خورد.

کمربندی جنوبی ورامین

پروژه کمربندی جنوبی ورامین جاده احمد آباد را به سکینه بانو متصل خواهد کرد که با تلاش های صورت گرفته فاز نخست این پروژه جاده قاسم آباد، خیابان شهید قدوسی تا امرو آباد را در برگرفته و نقش به سزایی در کاهش حجم ورود خودروها به داخل شهر دارد.

پروژه ای که قرار است در سه فاز عملیاتی شود

رضا کارخانه شهردار وقت ورامین در مراسم کلنگ زنی این پروژه در سال ۹۰ اظهار داشت: پروژه کمربندی جنوبی شهر ورامین یکی از مهمترین پروژه های شهری برای کاهش ترافیک شهری است که توسط سازمان همیاری شهرداری های استان تهران اجرا خواهد شد.

وی افزود: خاک برداری، ریگلاژ و تسطیح مسیر، زیر سازی، قیرپاشی و آسفالت در فاز نخست اجرای این طرح به طول شش کیلومتر اجرایی و عملیاتی می شود.

بر اساس تصمیم مسئولان قرار است پروژه کمربندی جنوبی ورامین به طول ۲۰ کیلومتر در سه فاز عملیاتی و اجرایی شود که در این راستا فاز نخست این پروژه به طول شش کیلومتر بوده و برخی موانع سبب کند شدن افتتاح کمربندی جنوبی ورامین شده است.

پروژه مهمی که با موانع روبرو شده است

محمد حسن فرجی رییس وقت شورای شهر ورامین در سال ۹۱ در گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با احداث کمربندی جنوبی ورامین اظهار داشت: عملیات اجرایی کمربند جنوبی ورامین که حدود سه ماه پیش در ابتدای منطقه آبباریک کلنگ خورد، در مراحل اجرایی پیشرفت خوبی داشته و این پروژه با عرض ۴۴ متر از جاده احمد آباد تا منطقه سکینه بانو با هزینه ‌ای بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال اجرا  و اعتبار آن از محل منابع مالی شهرداری تامین می‌شود.

کمربندی جنوبی ورامین

علی حیدریان در تیرماه سال گذشته با اشاره به تلاش شهرداری برای به نتیجه رساندن کمربندی جنوبی ورامین اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه هایی که شهرداری با جدیت دنبال کرده، تکمیل کمربند جنوبی ورامین است که برای این پروژه اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان هزینه لازم است که زیرسازی این پروژه در حال اجرا بوده و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در هفته دولت بهره برداری می شود.

حریم کنال آب مانعی جدی در تکمیل پروژه کمربندی جنوبی ورامین

آنچه که امروز باعث تأخیر در اماده سازی کمربندی جنوبی ورامین شده، حریم کنال آب و وجود چندین معارض است به طوری که مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین طی ماه های اخیر با برگزاری جلسات مختلف تلاش کرده اند این مشکل را مرتفع سازند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین در زمان اجرای پروژه، از شرکت آب منطقه ای تهران استعلام گرفت و حریم کانال آب ۵/۱۶ متر تعیین و بر همین اساس نیز عملیات عمرانی پروژه کمربندی جنوبی ورامین آغاز شد.

پس از انجام بخش زیادی از فاز نخست این پروژه، شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین در ۲۰ اسفندماه ۹۲ دوباره از شرکت آب منطقه ای تهران استعلام گرفت که این بار پاسخ دیگری از سوی این شرکت ارائه و هشت متر از لبه بتنی و ۵/۱۱ متر از آکس کانال به عنوان حریم اعلام شد.

تأکید شرکت آب منطقه ای تهران بر حفظ حریم کانال آب

این دو جواب مشکلات جدی را برای شهرداری بوجود آورد و وجود معارضین در جریان این پروژه سبب شد تا راه اندازی فاز نخست کمربندی جنوبی ورامین به تأخیر بیافتد.

کمربندی جنوبی ورامین

بالاخره این مشکلات ادامه پیدا کرد تا اینکه طی روزهای گذشته جلسه ای با حضور مسئولان آب منطقه ای تهران و مدیران شهری و اجرایی شهرستان ورامین برگزار شد و طی این نشست موانع موجود بر سر راه اندازی این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

خسرو ارتقایی مدیر شرکت آب منطقه ای تهران در نشست ۲۳ تیرماه با مسئولان شهری و اجرایی ورامین بر حفظ حریم کانال آب در جاده کمربندی تأکید دارد و اظهار داشت: در زمان احداث و بهره برداری از شبکه انتقال آب ورامین در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب، هیچ یک از مناطق شهری، آبادی ها، تأسیساتیدر مسیر اجرای کانال های آبیاری وجود نداشته است ولی امروز در مجاور این کانال اراضی مهم کشاورزی قرار گرفته است.

وی افزود: حریم ها در کانال های اصلی و فرعی و حتی کانالی که در مجاورت کمربندی جنوبی ورامین قرار دارد به این دلیل در نظر گرفته شده که ساخت و سازی در آن صورت نگیرد و از آن برای حفظ ابنیه و لایروبی کانال استفاده شود.

این مسئول اضافه کرد: اختلافی با شهرداری ورامین نداریم فقط مشکل ما تعدادی از مالکان هستند که زمین شان هم در حریم کانال و هم در حریم کمربندی قرار گرفته است.

تأکید فرماندار ورامین بر اجرای پروژه کمربندی جنوبی

محسن خوانساری فرماندار ورامین نیز در این نشست با اشاره به این نکته که شهرستان ورامین به دلیل همجواری با پایتخت با افزایش حجم تردد خودروها مواجه است اظهار داشت: ورامین با پدیده مهاجرپذیری روبرو است و این امر می طلبد تا راه های دسترسی جدیدی را برای رفع مشکل ترافیک ایجاد کرد.

وی افزود: این طرح با وجود تکمیل شدن با معارضینی از جمله کشاورزان منطقه و شرکت آبفا مواجه است که این جلسه به منظور رفع این معارضین برگزار و با هم فکری و تعامل این مشکلات برطرف شود.

به هر ترتیب اختلاف بر سر میزان حریم کانال جاده کمربندی ورامین سبب تأخیر در اجرای این پروژه شده و وجود چندین معارض نیز کار را بیش از پیش برای شهرداری سخت و دشوار ساخته است.

شهرداری بهای زمین های موجود در پروژه کمربندی جنوبی را می پردازد

علی حیدریان شهردار ورامین که متولی اجرای پروژه کمربندی جنوبی است با تشریح آخرین وضعیت این پروژه مهم اظهار داشت: شهرداری ورامین پروژه کمربندی جنوبی را با هدف کاهش حجم ورود وسائل نقلیه به داخل شهر و کاهش بار ترافیکی آغاز کرد.

شهردار ورامین افزود: این پروژه مهم می تواند خدمت بزرگی در کاهش بار ترافیک شهری و دسترسی خودروهای سنگین به محور چرمشهر و قم- گرمسار داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری ورامین زمانی که قصد آغاز این پروژه را داشت با توجه به نزدیکی کانال آب، استعلامات لازم را از شرکت آب منطقه ای گرفت و بر اساس این استعلام نیز کار خود را آغاز کرد که با تغییر نظر شرکت آب منطقه در استعلام دوم، این پروژه با مشکلاتی روبرو شده است.

شرکت آب منطقه ای قرار است حریم کمربندی را اعلام کند

حیدریان اضافه کرد: شهرداری ورامین تاکنون جلسات زیادی را برای حل این مشکل برگزار کرده که در آخرین جلسه مدیر شرکت آب منطقه ای تهران با مدیران اجرایی و شهری ورامین جلسه ای را برگزار کرد.

این مسئول عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای تهران قرار است علاوه بر حریم کانال، حریم کمربندی را به ما ارائه کند و بر اساس اعلام این شرکت، کارشناسان شهرداری با معارضین جلسه ای را برگزار کرده و بهای زمین های موجود در این پروژه را به مالکان آن پرداخت خواهد کرد.

وی بیان داشت: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین تلاش خود را می کند تا در کم ترین زمان ممکن کمربندی جنوبی ورامین به صورت رسمی در اختیار شهروندان و مردم قرا بگیرد.

مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.