خانه » اخبار و رویدادها » هشدار// قطب کشاورزی استان تهران اسیر کمبود آب/ نیمی از زمین‌های کشاورزی ورامین رها شده است

هشدار// قطب کشاورزی استان تهران اسیر کمبود آب/ نیمی از زمین‌های کشاورزی ورامین رها شده است

IMG10091447

شهرستان ورامین با تولید محصولات دامی و کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی استان تهران محسوب می شود اما این روزها کشاورزان ورامینی با مشکلات جدی نظیر کمبود آب مواجه هستند.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، شهرستان ورامین از دیرباز با تولید محصولات متعدد کشاورزی بویژه صیفی جات به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری استان تهران محسوب شده است به طوری که برخی محصولات این شهرستان نظیر خیار، گوجه، بادمجان، میوه های جالیزی و غیره شهرت جهانی پیدا کرده اند و این شهرستان در زمینه‌های مختلف کشاورزی و دامی، رتبه‌های برتر استانی و کشوری دارد.

به گفته کارشناسان و متخصصان امور کشاورزی، محصولات شهرستان ورامین تأمین کننده بسیاری از نیازهای شهر تهران است به طوری که در صورت ایجاد مشکل برای کشاورزان ورامینی، تأمین نیازهای شهروندان تهرانی با مشکل مواجه می شود.

کمبود آب مشکل جدی و مهم کشاورزان ورامینی

امروز کمبود آب مشکل جدی و مهم کشاورزان ورامینی است به نحوی که فقدان آب برای آبیاری مزارع موجب شده است تا بیش از نیمی از زمین های کشاورزی شهرستان ورامین که استعداد و پتانسیل بسیاری برای تولید محصول دارند به حال خود رها شوند اگرچه مسئولان منطقه تلاش دارند تا با تخصیص حق آبه سد ماملو به شهرستان ورامین مشکلات کشاورزان را تا حدودی کاهش دهند اما با توجه به مشکلات آبی که تابستان امسال استان تهران را تهدید می کند، تحقق این امر در زمان اندک کمی بعید به نظر می رسد.

سیدکاظم علوی در تحقیقی با اشاره به ضرورت استفاده کشاوران ورامینی از آب زیرزمینی آورده است: دشت ورامین دارای مساحتی بیش از ۱۳۰ هزار هکتار بوده که حدود ۶۰ هزار هکتار از آن جزو اراضی کشاورزی محسوب می شود و  به دلیل کم بودن منابع آب سطحی، حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در کل سطح دشت رواج چشمگیری داشته و لذا مطالعه آب زیر زمینی که به عنوان اصلیترین منبع آب آبیاری در کل دشت محسوب می‌شود، ضروری بنظر می رسد.

این کارشناس مسائل کشاورزی تأکید کرده است: در منطقه جنوب غربی دشت، مساحتی حدود ۹۳۵۴ هکتار دارای سطح آب زیرزمینی کمتر از سه متر بوده که عملا انجام عملیات کشاورزی را در با محدودیت مواجه  و عملیات کشاورزی را در با محدودیت روبرو می کند و تنها قسمتی که می توان از آب زیرزمینی برای آبیاری اراضی کشاورزی بدون هیچ محدودیتی استفاده کرد، قسمت مرکزی دشت است که قلب کشاورزی منطقه محسوب می‌شود و در سایر مناطق باید به مسائل مدیریتی مانند انتخاب نوع محصول، نوع سیستم آبیاری مورد استفاده، وضعیت زهکشی و نفوذ پذیری خاک دقت لازم بعمل آورد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آب برای کشاورزان بسیار زیاد است

کمبود آب کشاورزی و قیمت بالای آن موجب انتقاد مسئولان شهرستان ورامین شده است به طوری که مدیران این شهرستان خواستار توجه جدی تر مسئولان به این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان تهران شده اند.

سید حسین نقوی حسینی در جریان آغاز عملیات اجرای انتقال پساب تهران به دشت ورامین که با حضور وزیر نیرو انجام شد گفت: حدود ۷۰ سال پیش دشت ورامین از آب رودخانه جاجرود سیراب می شد و کشاورزان از این آب برای زراعت و دامداری استفاده می کردند ولی با گسترش تهران و رشد جمعیت این شهر، آب کشاورزی ورامین با احداث سدها مختلف برای آب شرب تهران مورد استفاده قرار گرفت.

به کشاورزان بگوییم کار خود را تعطیل کنند راحت تر خواهند بود

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: برای کشاورزی که قیمت کود مورد نیازش چهار برابر و قیمت بذر آن نیز با ۵ برابر رشد همراه بوده ، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آب بسیار زیاد است و اگر بگوییم آنان کشاورزی را تعطیل کنند راحت تر خواهند بود تا این که این گونه با آنها برخورد شود.

وی از وزیر نیرو خواست تا در قیمت آب کشاورزی تجدید نظر شود تا کشاورزان دشت ورامین که در تولید بسیاری از محصولات مقام اول استان تهران را در اختیار دارند بتوانند با ۱۵۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز غذای مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

تنها ۳۸ هزار هکتار از این اراضی مستعد زیر کشت انواع محصولات زراعی قرار گرفته اند

فرماندار ورامین نیز در روزهای گذشته در دیدار با سید محمد موسوی مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در زمینه های کشاورزی در ورامین وجود دارد به همین منظور و با حمایت های ویژه از کشاورزان، می توان زمینه رسیدن به توسعه پایدار را فراهم کرد و این شهرستان از جمله شهرستان هایی است که با تلاش بیشتر می تواند در زمینه اقتصادی گامی بزرگ در استان و کشور ایفا کند.

محسن خوانساری افزود: شهرستان ورامین با دارا بودن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، قطب مهم کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می شود که می تواند با تولید محصولات زراعی و دامپروری بسیاری از نیازهای استان تهران را تأمین کند و مهمترین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی و گندم در منطقه ورامین، کمبود آب زراعی است که باعث شده تا بسیاری از اراضی کشاورزی حاصلخیر شهرستان زیر کشت محصولات مختلف قرار نگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود آب زراعی تنها ۳۸ هزار هکتار از این اراضی مستعد زیر کشت انواع محصولات زراعی قرار گرفته که این امر می تواند اقتصاد منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و در سال های اخیر اختصاص بخشی از حق آبه شهرستان ورامین از سد ماملو و نیز قسمتی از پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین بخشی از نیازهای کشاورزان این منطقه را تأمین کرده که البته این میزان نیز نتوانسته کل مشکلات کشاورزی دشت ورامین را برطرف کند.

محمدحسین تاجیک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین به عنوان قطب کشاورزی استان تهران، پتانسیل و ظرفیت بسیاری برای تولید انواع محصولات کشاورزی و تأمین نیاز مردم بسیاری از شهرهای کشور را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: امروز مهم ترین مشکل کشاورزان ورامینی کمبود آب است که باعث شده است از تمام ظرفیت های موجود در شهرستان ورامین برای توسعه کشاورزی این منطقه استفاده نشود.

وی ادامه داد:  اکنون از ۳۸ هزار هکتار از اراضی زیر کشت در ورامین، بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین تحت کشت جو و گندم قرار دارد که این دو محصول نیز نیاز فراوانی به آب دارند.

وی اضافه کرد: هرساله در فصل بهار میزان حق آبه شهرستان ورامین به دلیل تولید محصولاتی نظیر گندم و جو افزایش پیدا می کند که متأسفانه امسال این افزایش، رشد کم تری داشته که این مسأله باعث نگرانی کشاورزان ورامینی شده است.

مسئولان اعتقاد دارند که با اجرا و بهره برداری عملیات انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین بسیاری از مشکلات کشاورزان حل خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که کشاورزان در سال زراعی جدید با مشکل کمبود آب چگونه کنار خواهند آمد.

یک نظر

  1. علی اکبر عمامه

    سلام میخوام تو ورامین کشاورزی کنم در حد ۲۰۰ هکتار به صورت کاملا صنعتی لطفا راهنماییم کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.