خانه » اخبار و رویدادها » بلااستفاده ماندن نیمی از اراضی قابل کشت دشت ورامین به علت کم آبی/ حق آب ورامین را به تهرانی ها داده اند/خانم ابتکار و وزیر نیرو زمانی که دیدند در تهران با بحران آب مواجه شده اند، دستور دادند تا آب سد ماملو به سرعت ظرف ۳ ماه به تهران منتقل گردد

بلااستفاده ماندن نیمی از اراضی قابل کشت دشت ورامین به علت کم آبی/ حق آب ورامین را به تهرانی ها داده اند/خانم ابتکار و وزیر نیرو زمانی که دیدند در تهران با بحران آب مواجه شده اند، دستور دادند تا آب سد ماملو به سرعت ظرف ۳ ماه به تهران منتقل گردد

به گزارش ورامین سیتی، در حالی که دشت ورامین از پتانسیل های بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است اما به دلیل کم آبی، تنها نیمی از اراضی قابل این دشت زیر کشت محصول رفته و نیمی دیگر بلا استفاده مانده است.

شهرستان ورامین همواره به عنوان یکی از تأمین کننده های اصلی نیازهای کشاورزی و دامی استان تهران مطرح بوده و محصولات کشاورزی آن جایگاه ویژه در استان های مختلف کشور داشته است.

دشت ورامین از گذشته تاکنون نه تنها به همت کشاورزان این منطقه توانسته است نیازهای غذایی خود در بسیاری از محصولات را تأمین کند بلکه بخش عمده ای از دسترنج کشاورزان ورامینی به استان های دیگر کشور صادر شده است.

کم آبی کشاورزی ورامین را تحت الشعاع قرار می دهد

شغل و حرفه بسیاری از مردم ورامین از دیرباز تاکنون کشاورزی بوده به همین خاطر کشاورزی با گوشت و پوست و خون مردم این دیار عجین شده و در صورت فراهم شدن امکانات و شرائط لازم، می توان شاهد رونق هر چه بیشتر بخش کشاورزی ورامین بود.

یکی از مشکلات عمده ای که در چند سال اخیر کشاورزان ورامینی را با مشکلات متعددی روبرو ساخته است، عدم تأمین آب مورد نیاز برای فعالیت های کشاورزی است به همین خاطر کم آبی، کشاورزی این منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی دشت ورامین قابلیت کشت را دارد

در حالی که بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی دشت ورامین قابلیت کشت را دارد اما به دلیل کم آبی و عدم تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، تنها نیمی از این اراضی به زیر کشت محصول رفته و این امر نگرانی جدی را برای آینده کشاورزی ورامین حکایت می کند.

کشاورزان ورامینی بارها اعلام کرده اند که در صورت تأمین آب مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی و حمایت مسئولان و متولیان امر، می توانند تولیدات باکیفیت تر و بیشتری را روانه بازار کنند به همین خاطر همت مسئولان در این راستا بسیار مهم و اثرگذار است.

اختصاص بخش از حق آبه سد ماملو نیاز کشاورزان ورامینی را تأمین نکرد

چندی پیش هم محسن خوانساری فرماندار ورامین با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های موجود در شهرستان ورامین اظهار داشت: شهرستان ورامین با دارا بودن اراضی قابل کشت، قطب مهم کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می شود که می تواند با تولید محصولات زراعی و دامپروری بسیاری از نیازهای استان تهران را تأمین کند و مهمترین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی و گندم در منطقه ورامین، کمبود آب زراعی است که باعث شده تا بسیاری از اراضی کشاورزی حاصلخیر شهرستان زیر کشت محصولات مختلف قرار نگیرد.

فرماندار ورامین تاکید کرد:در حال حاضر به دلیل کمبود آب زراعی بخشی از اراضی مستعد زیر کشت انواع محصولات زراعی قرار گرفته که این امر می تواند اقتصاد منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و در سال های اخیر اختصاص بخشی از حق آبه شهرستان ورامین از سد ماملو و نیز قسمتی از پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین بخشی از نیازهای کشاورزان این منطقه را تأمین کرده که البته این میزان نیز نتوانسته کل مشکلات کشاورزی دشت ورامین را برطرف کند.

شهرستان ورامین از پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است

محمد حسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز اظهار داشت: شهرستان ورامین همواره در تولید محصولات کشاورزی و تأمین نیازهای مناطق دیگر از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: شهرستان ورامین در تولید برخی محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو به عنوان یکی از قطب های استان تهران محسوب می شود و این در حالی است که این دو محصول و برخی محصولات دیگر برای به ثمر رسیدن به آب فراوان نیاز دارند.

وی ادامه داد: کشاورزی شهرستان ورامین از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است که در صورت تأمین آب مورد نیاز می تواند به کشت محصولات بیشتری بپردازد.

همچنین پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر ایران در اواخر سال گذشته در اختتامیه همایش علمی پژوهشی مدرسه استعدادهای درخشان شهید ستاری ورامین که بدون حضور مسئولین ارشد اجرایی شهرستان و در سالن آمفی تئاتر شهرداری ورامین برگزار شده بود گفت: در گذشته پژوهش به این شکل بود که افراد در زمان کودکی و نوجوانی به کارهای مختلف مشغول می شدند تا از این طریق در آن زمینه پژوهش کرده و تجربه بیشتری به دست آورند.

وی تصریح کرد: در گذشته به این شکل بود که فرزندان زیاد بودند و فرزندان از بزرگترهای خود مخصوصاً اقوام فعالیت مختلفی را یاد می گیرفتند ولی امروز متاسفانه به جایی رسیده ایم که حتی کودکان نمی دانند که برادر و خواهر چیست.

 پدر کویر ایران اظهار کرد: امروز همه باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم بهترین برنامه ها را برای فرزندانمان اجرا کنیم تا از این طریق فرزندانمان را به سویی هدایت کنیم که از زندگی لذت ببرند و بداند که چگونه باید زندگی کنند.

 پرفسور کردوانی خاطر نشان کرد: باید به فرزندان امکانات بدهیم تا بتوانند پیشرفت کنند و از سوی دیگر نیز همیشه باید یادمان باشد که باید به فرزندان عشق بورزیم.

 وی پس از بیان اینکه در زمینه آب باید بگوییم که امروز دیگر دیر شده است و کاری نمی شود انجام داد افزود: در سال ۱۳۳۰ ورامین دارای زمین های کشاورزی زیادی بوده است و آب داشت، ولی بعد از مدتی گفتند که باید سدی احداث شود که نه دهم آب آن به ورامین برسد.

 محقق ارشد دانشگاه آلمان دلیل نابودی امروز ورامین را مجاورت با تهران دانست و خاطر نشان کرد: دلیل این صحبت من نیز این است که تهرانی ها در ابتدا دو دهم آب سد ماملو را به خود اختصاص داند و بعد نیز آن را افزایش دادند و به این شکل حق آب منطقه ورامین را از آن گرفتند تا جایی که امروز نیز یک قطره آب به ورامین نمی رسد و پس از مدتی نیز اعلام کرده اند که می خواهند فاضلاب تهران را به ورامین دهند.

 کردوانی ضمن بیان اینکه در گذشته ورامین بهترین نقطه ایران بوده است اظهار کرد: در ایران آب نداریم؛ دو روز قبل در دفتر رهبر معظم انقلاب به وزیر نیرو اعلام کردم که همه افراد در کشور باید از وزیر نیرو اجازه فعالیت بگیرند زیرا بعداً توقع دارند که به آنها آب تعلق گیرد که وزیر نیرو نیز آن را قبول کرد.

 پدر کویر ایران اظهار کرد: آب ورامین امروز آب زیرزمینی است و باید بگوییم که هیچکاری نمی توان کرد.

 وی ادامه داد: سال گذشته که دیدند در تهران کم آبی به وجود آمده است خانم ابتکار و وزیر نیرو زمانی که دیدند آب سد طالقان خشک شده است و در تهران با بحران آب مواجه شده اند، دستور دادند تا آب سد ماملو به سرعت ظرف ۳ ماه به تهران منتقل گردد و هزینه زیادی هم در این خصوص اختصاص دادند.

 کردوانی خاطر نشان کرد: امروز باید از همین آب زیرزمینی استفاده کنیم و بعد از آن نیز باید به سراغ آبهای غیر متعارف برویم، به همین منظور همه ما باید توجه داشته باشیم که اگر افرادی که در بالادست هستند آب را آلوده کنند آبی که به پایین دست تر می آیند آب آلوده ای است.

 استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در گذشته ورامین بهترین آب و خاک را داشته است ولی متاسفانه امروز نیز آب غیر سطحی را نیز به سمت ایوانکی و گرمسار داده می شود و این در صورتی که آب سطحی را نیز به سمت تهران داده اند.

وی پس از بیان اینکه امروز تصمیم گرفته شده است که آب فاضلاب را تصفیه کنند بیان کرد: ورامین دارای شهرت خاصی بوده است زیرا در گذشته دارای قنات هایی بزرگ و زیادی بوده است ولی این را باید در نظر داشته باشیم زمانی که چاه به جایی رسید قنات در آن نقطه از بین می رود.

 پدر کویر ایران ضمن بیان اینکه امروز باید برای کشاورزی به سمت کشت گلخانه ای حرکت کنیم بیان کرد: پاشیدن مالچ نفتی گناه بزرگی است و آن را نیز به مسئولین مربوطه اعلام کرده ام و در خصوص راهکار مبارزه با ریزگردها نظریه داده ام که باید ریگ پاشی شود زیرا هم هزینه کمتری دارد و هم اینکه برای محیط زیست مشکلی به وجود نمی آورد.

 کردوانی در پایان گفت: امروز باید از منابع آبی به درستی استفاده کنیم و در نظر داشته باشیم که کارهای مناسبی انجام دهیم که اولین آن این است که از منابع آبی خدایی استفاده درستی داشته باشیم.

منبع: مهر – ورامین ما

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.