خانه » اخبار و رویدادها » نمایشگاه فرش دستباف ورامین افتتاح شد/ فرش میناخانی ورامین به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد

نمایشگاه فرش دستباف ورامین افتتاح شد/ فرش میناخانی ورامین به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد

81171191-5708066

با حضور فرماندار ، مسوولین و هنرمندان شهرستان ورامین ، نمایشگاه تخصصی فرش دستباف ورامین روز سه شنبه افتتاح شد.

در این نمایشگاه که روز سه شنبه در محل برج علاء الدوله افتتاح شد ، هنرمندان قالیباف ورامینی آثار خود را در معرض دید عموم مردم قرار دادند .

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین در حاشیه این نمایشگاه گفت : طرح و نقش فرش ورامینی از دیر باز در جای جای ایران و نیز بسیاری از کشورهای جهان مورد علاقه هنرمندان و هنردوستان بوده و در بسیاری از خانه های قدیمی نمونه ای از فرش ورامین با طرح مینا خانی یافت می شود.

حسن میرزایی افزود: هنرمندان قالی باف ورامین در بسیار از مناطق شهرستان به ویژه بخش جواد آباد به تولید فرش می پردازند و در مجموع سالانه یک هزار متر مربع فرش تولید می کنند .

وی بیان داشت : در سال های گذشته فرش ورامین به بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر می گردید ولی در سال اخیر با کاهش صادرات فرش ورامینی ، تلاش گردیده تا بازارهای داخلی برای فرش ورامین فراهم شود.

در این نمایشگاه بافندگان و تولید کنندگان تحت پوشش اتحادیه و نیز شرکت تعاونی آثار خود را ارائه کرده اند.

ˈمجید ژاله نیاˈ روز سه شنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه فرش ورامین گفت : طرح میناخانی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین طرح های قالی ورامینی است که در بسیاری از مناطق شهرستان توسط قالیبافان مورد استفاده قرار می گیرد و فرش ورامین را با این طرح می شناسند.

وی افزود : در این طرح ، گل های کوچک چند پری که در اطراف آن چهار عدد گل سفید که یادآورگل نرگس است قرار دارد و نقش های مختلف روی این قالی ها توسط یک حرکت زیبا و هم نوای شاخه های نازک به همدیگر متصل شده اند.

وی افزود : این نقشها روی زمینه آبی رنگ قالی که معمولا عاری از لچک و ترنج می باشند ،خود را برجسته می کنند که این نقش ها به نوعی حالت یک شبکه گل آذین را تشکیل می دهند.

وی گفت : طرح میناخانی بیشتر با رنگ های لاکی بافته می شود.

ژاله نیا افزود : با جمع آوری پرونده ها و مستندات طرح فرش میناخانی ورامین و ارائه به شورای عالی سیاست گذاری ، این اثر در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسید .

محسن خوانساری روز سه شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی فرش ورامین که در برج آرامگاهی علاء الدوله این شهرستان برپا گردید اضافه کرد: هنرمندان هر جامعه ، فرهنگ معنوی مردم آن دیار را در قالب آثار هنری به نمایش گذاشته و آن را به علاقمندان هنر عرضه می کنند .

وی افزود : فرش به عنوان هنری قدیمی و ماندگار بیانگر احساسات ، عشق و علاقه ، و تلاش بافندگانی است که تار وپود فرش را با صبر در گره های نخ در هم می آمیزند تا هنرهای قدیمی این دیار زنده باقی بماند.

وی تصریح کرد : صنعت فرش نه تنها در ایجاد اشتغال که در توسعه اقتصاد منطقه نیز نقش به سزایی ایفا می کند و تلاش داریم تا با حمایت از تولید کنندگان عرصه فرش ، به رشد اقتصادی منطقه کمک کنیم.

وی بیان داشت : جلسات متعددی با فعالان عرصه تولید فرش در محل فرمانداری ورامین برگزار شده و مشکلات آنان مورد بررسی و راه های رفع موانع توسعه فعالیت آنها موردارزیابی قرار گرفته که امیدواریم نتیجه آن به توسعه این صنعت و هنر منجر شود.

ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.