خانه » اخبار و رویدادها » دوره آموزش فرش بافی در ورامین اجرا شد

دوره آموزش فرش بافی در ورامین اجرا شد

farsh-varamin

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین از اجرای دوره آموزش فرشبافی دست بافت در این شهرستان خبر داد.

حسن میرزایی گفت : این طرح به منظور کیفیت بخشیدن به فرش های تولید شده در شهرستان ورامین اجرا گردید وطی آن قالی بافان و علاقمندان هنر فرش در دوره های آموزشی کردند.

وی اظهار داشت : در برخی از موارد شاهدیم که قالی بافان بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و نیاز مشتریان اقدام به بافت فرش می نمایند که این امر باعث کاهش کیفیت فرش های شهرستان و در نتیجه از دست دادن بازار می شود .

وی افزود: با توجه به اینکه امور مربوط به تعاونی های فرش می باید زیر نظر اداره صنعت ، معدن و تجارت انجام شود این اداره اقدام به ساماندهی امور مربوط به قالی بافان و نیز آموزش آنان نموده است .

میرزایی بیان داشت : دراین راستا ۱۵۰ نفر از قالی بافان شهرستان ورامین در دوره های آموزشی که با حضور اساتید مجرب در شهرستان ورامین اجرا شده شرکت کرده اند تا کیفیت بافت فرش ورامینی که دارای اعتبار جهانی است افزایش یابد.

وی اظهارداشت : فرش ورامین در سال های نه چندان دور به کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا بازار صادر می شد که به دلیل بی توجهی صورت گرفته بازار این نوع کالا در حال رکود است.

وی گفت :هم اکنون بیش از ۳ هزار نفر از قالی بافان در شهرستان ورامین ساماندهی شده اند که این افراد جهت بیمه قالی بافان به تأمین اجتماعی معرفی شده اند .

میرزایی اظهار داشت :طرح و نقش فرش ورامین از دیر باز در ایران و سایر کشورهای جهان شناخته شده است و بسیاری از هنرمندان در مناطق و روستاهای شهرستان نسبت به بافت فرش دست بافت اقدام می کنند .

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت ورامین گفت : با همت هنرمندان قالی باف ، سالانه یک هزار متر مربع فرش دستبافت در ورامین تولید می شود که در صورت توجه به آن می توان زمینه توسعه فعالیت و نیز صادرات آن را فراهم کرد .

فرماندار ورامین:توجه به صنعت فرش باعث رونق فعالیتهای اقتصادی می شود

محسن خوانساری روز دوشنبه در جریان بازدید از کارگاه های فعال فرش بافی ورامین افزود: فرش هنر و صنعتی است که در صورت توجه به توسعه فعالیت های آن می توان شاهد اقتصادی پویا در خانواده ها بود که این امر یقینا در ایجاد فرصت های شغلی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

وی بیان داشت: متأسفانه عدم توجه به این صنعت باعث گردیده که رونق بازار فرش کشور با رکود همراه شود و این امر مشکلات عدیده ای برای فعالان این بخش به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: فرش ورامین و نقش میناخانی آن که به ثبت آثار معنوی ملی نیز رسیده در ایران و جهان شناخته شده است و باید با برنامه ریزی مناسب بار دیگر این فرش و نقش به جهانیان معرفی و زمینه رشد و توسعه فعالیت قالی بافان در ورامین فراهم شود.

خوانساری گفت: برپایی نمایشگاه های تخصصی فرش در شهرستان و استان تهران می تواند باعث افزایش اقبال عمومی مردم به سمت فرش دست بافت شده و رونق و توسعه ابن بخش را باعث شود.

وی تصریح کرد: فرش ورامینی هویت فرهنگی مردم این دیار است که با عشق و هنر بافته و فرهنگ مردم این منطقه را به جهانیان معرفی می کند.

نماینده دولت در شهرستان ورامین افزود: هنرمندان هر جامعه، فرهنگ معنوی مردم آن دیار را در قالب آثار هنری به نمایش گذاشته و آن را به علاقمندان هنر عرضه می کنند .

وی افزود: فرش به عنوان هنری قدیمی و ماندگار بیانگر احساسات، عشق و علاقه،

و تلاش بافندگانی است که تار وپود فرش را با صبر در گره های نخ در هم می آمیزند تا هنرهای قدیمی این دیار زنده باقی بماند.

فرماندار ورامین تأکید کرد: حمایت های مادی و معنوی مسوولین از صنعت فرش می تواند فعالان این عرصه را نسبت به آینده فعالیت خود امیدوار کرده و رشد و توسعه اقتصادی آنان را باعث شود .

IRNA

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.