خانه » اخبار و رویدادها » فقدان اداره میراث فرهنگی در ورامین

فقدان اداره میراث فرهنگی در ورامین

شهرستان ورامین با قدمت و سابقه تاریخی هزاران ساله، از داشتن اداره میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی اصلی حفظ و مراقبت از اماکن تاریخی محروم است.

 شهرستان ورامین یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان تهران به حساب می آید که همواره آثار و بناهای تاریخی منحصر به فردش مثل مسجد جامع هشت ساله، برج علالدواله، قصر بهرام و صدها اثر تاریخی دیگر نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

تمدن دشت ورامین را باید با تمدن سیالک کاشان با شهر سوخته سیستان سنجید و وجود قلعه هایی مثل نارین قلعه، قلعه ایرج، عمر تاریخی این  شهر را تا قبل از اسلام می‌برد و به استناد وندیداد ورامین چهاردهمین کشوری است که اهورا مزدا آفریده است.

اما این شهرستان با قدمت و سابقه تاریخی هزاران ساله، از داشتن اداره میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی اصلی حفظ و مراقبت از اماکن تاریخی محروم است و اکنون این شهرستان بزرگ فقط با یک دفتر به فعالیت خود ادامه می دهد.

همین فقدان امکانات و عدم مدیریت درست منابع سبب شده است که اکنون شهرستان ورامین از ظرفیت های گردشگری و تاریخی خود به خوبی استفاده نکرده و هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته بماند.

عدم آشنایی بسیاری از شهروندان ورامینی با آثار تاریخی

متأسفانه به دلیل ضعف آگاهی و اطلاع رسانی، بسیاری از مردم شهر ورامین نیز به درستی از اماکن و ابنیه های تاریخی این شهر با خبر نیستند و هنوز از این آثار گرانبها دیدن نکرده اند که این امر جای تأمل فراوان دارد.

از مهمترین وظایف میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی برای جذب گردشگران خارجی، ایجاد تسهیلات و رفع موانع، صدور روادیدها در مبادی ورودی کشور، ایجاد هماهنگی لازم با دستگاهها و نهادهای ذیربط برای تأمین امنیت، برگزاری تورها و ارایه سایر خدمات به گردشگران خارجی در طول اقامت، بررسی طرح ها و راهکارهای تشویقی و ترغیبی به منظور توسعه گردشگری داخلی و بازدید از امکانات و جاذبه های سیاحتی و زیارتی کشور، هماهنگی و برقراری ارتباط و مبادلات با وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات، نهادها و سایر تشکل ها در داخل کشور به منظور معرفی، اطلاع رسانی، بسط و توسعه گردشگری داخلی و برنامه ریزی به منظور ایجاد تسهیلات و زمینه های مناسب برای برگزاری تورهای تخصصی (ورزشی، بهداشتی، علمی) است.

همچنین برنامه ریزی به منظور شناخت بازارهای هدف و بررسی روش ها و مکانیسم های ارتقاء منابع درآمد سازمان از محل صنعت گردشگری داخلی و خارجی، اعمال سیاستهای حمایتی، هدایتی و نظارتی از مؤسسات، سازمان ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت بهبود و توسعه کیفی و کمی خدمات گردشگری و ایجاد پایگاهها و بانک های اطلاعاتی در خصوص شرایط، استانداردها و مشخصات مراکز اقامتی و پذیرائی، آژانس های مسافرتی و خدماتی، مبادلات ارزی، جاذبه های طبیعی و تاریخی، موزه ها از دیگر وظایف میراث فرهنگی و گردشگری است.

متأسفانه این مفاهیم و وظایف برای شهروندان شهرستان ورامین کمی غریب محسوب می شوند زیرا هنوز بسیاری از این رویکردها را به عینه مشاهده نکرده اند که بخشی از این مسأله به نبود اداره میراث فرهنگی در ورامین باز می گردد.

اکنون و در آستانه آغاز سفرهای نوروزی تلاش مهم و اثربخشی برای معرفی آثار تاریخی و فرهنگی ورامین برای شهروندان شهرستان صورت نمی گیرد و همین امر باعث می شود که این اماکن تاریخی در طول ایام نوروز نیز با تمام ظرفیت پذیرای مسافران نوروزی نباشند.

برخی آثار تاریخی در شهرستان ورامین در معرض تخریب قرار گرفته است

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین از اواسط دولت هشتم  راه اندازی شد و هشت نیروی مراقب آثار، تمام دارایی انسانی دفتر شهرستان ورامین است، این اداره بر اساس چارت سازمانی میراث فرهنگی، هیچ کارمندی نداشته و به غیر از سرپرست دفتر، هیچ کارشناسی در هیچ زمینه ای ندارد.

پیش از این مجید ژاله رییس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های  پمنطقه در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیریت به دلیل کمبود امکانات، تجهیزات، اعتبارات عمرانی و جاری و پرسنل متخصص بسیار مشکل است و بسیاری  از امور باید با هماهنگی اداره کل استان صورت گیرید، اختیارات در شهرستان بسیار محدود است و به عنوان  نمونه بسیاری از شاغلان و مراجعه کنندگان صنایع دستی و سرمایه گذاران گردشگری می بایست به اداره کل مراجعه  کنند و کارهای خود را در استان به انجام رسانند و پراکندگی آثار تاریخی در شهرستان و کمبود امکانات و تجهیزات، بازدید و حفاظت از این آثار را با مشکل مواجه می سازد، تعداد آثار در معرض تخریب و فرسایش بسیار است اما اعتبارات عمرانی و مرمتی تخصیص تخصیص یافته محدود است.

وی چندی پیش نیز در گفتگو با مهر مشکلات حوزه میراث فرهنگی ورامین را تشریح کرد و افزود: از فرمانداری و متصدیان امر درخواست می کنم، با وجود تقاضای زیادی که از بقعه های مذهبی، شوراها، دهیاریها به عمل می آید، این است که میراث فرهنگی داخل روستاها، حفظ، نگهداری و مرمت شود و اعتبار بیشتری برای این موضوع صورت گیرد.

ژاله نیا ادامه داد: میراث فرهنگی شهرستان ورامین جوابگوی نیاز موجود نیست، نیروی کارشناس و امکانات در این حوزه بیسیار کم است، به همین خاطر در وضعیت بدی به سر می بریم و باعث شده که مشکلات خاصی در زمینه میراث و جذب توریست به وجود بیاید.

وی عنوان کرد: رشد و ارتقای میراث فرهنگی شهرستان ورامین منوط به ارتقای تشکیلات، تأمین نیروی انسانی مجرب و کارشناس و ایجاد سازوکار لازم در این حوزه است که در غیر این صورت مسئولان و مردم از این حوزه انتظار زیادی نداشته باشند.

باید اداره میراث فرهنگی در ورامین مستقر شود

چندی پیش فرماندار ورامین با اشاره به ارتقای دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین به اداره نیز بیان داشت: یکی از برنامه های مهم و اساسی که مسئولان ارشد شهرستان ورامین پیگیر آن هستند، ارتقای دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ورامین به اداره است تا زمینه خدمت رسانی بهتر به گردشگران و معرفی شهرستان ورامین فراهم شود.

محسن خوانساری ادامه داد: از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز انتظار می رود که نسبت به تأمین نیروی انسانی این اداره مساعدت لازم را انجام داده و قدم موثری برای معرفی بهتر شهرستان ورامین بردارند.

mehr

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.