خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » مترو شهرستانها با بودجه دولتی به این زودی‌ها محقق نمی‌شود/ اختصاص تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات

مترو شهرستانها با بودجه دولتی به این زودی‌ها محقق نمی‌شود/ اختصاص تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: اعتباری در حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث مترو در استان تهران در نظر گرفت شد که تاکنون تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص داده شده است.

هابیل درویشی در حاشیه چهارمین نشست شورای اسلامی استان تهران در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی در شهرستانهای حاشیه پایتخت اظهار داشت: با تصویب قانونی مبنی بر واگذاری ماموریت ساماندهی متروی شهرهای اقماری به وزرات کشور، طرح توسعه حمل و نقل ریلی در شهرستانهای استان تهران باید از طریق این نهاد پیگیری شده و پس از ابلاغ به شرکت راه آهن شهری عملیات مطالعاتی و اجرایی آغاز شود.

این مسئول عنوان کرد: بر این اساس هم اکنون دو پروژه به ما ابلاغ شده که در حال انجام مراحل مقدماتی است، البته در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت، آمادگی لازم برای احداث مترو در نقاط مختلف استان وجود دارد.

پیشرفت ۷۰ درصدی متروی پرند

وی با اشاره به طرح های در دست اجرای این شرکت، گفت: در حال حاضر پروژه متروی تهران – فردوگاه امام – پرند با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و فاز اول پروژه تهران – ورامین – پیشوا -گرمسار نیز با سه پیمانکار در دست اجرا است، طرح خطوط ریلی اسلامشهر – رباط کریم و تهران – پاکدشت – شریف آباد نیز در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: طرح مطالعاتی متروی شهر قدس نیز که از مدتها پیش آغاز اما نیمه کاره رها شده بود، از سر گرفته شد اما متروی پردیس و سایر شهرهای اقماری استان هنوز از سوی دولت به ما واگذار نشده که این مساله باید از طریق وزارت کشور پیگیری شده و به ما ابلاغ شود.

اختصاص تنها ۱۰۰ میلیارد از اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مترو

درویشی بیان کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد اقدامات مطالعاتی، طراحی و عمرانی مترو به دست متخصصان داخلی انجام می شود، در زمینه تجیهزات ساخت نیز بیش از ۵۰ درصد نیاز از طریق صنعتگران داخلی تامین می شود که این مساله بسیار قابل توجه است و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت تامین شود، توان احداث مترو نه تنها در استان تهران بلکه در هر نقطه ای از کشور وجود دارد.

این مسئول با اشاره به هزینه های سنگین  احداث مترو، ادامه داد: اعتباری در حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث مترو در استان تهران در نظر گرفت شد که تاکنون تنها ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص داده شده است، البته به منظور رفع محدودیت های اعتباری و تامین نیازهای مالی شرکت، طرح ۵ هزار میلیارد تومانی فاینانس در حال پیگیری است که تحقق این طرح بخش اعظمی از مشکلات را به خودی خود رفع خواهد کرد.

متروی شهرستان ها با بودجه های دولتی به این زودی ها محقق نمی شود

در این زمینه نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نیاز شهرستانهای استان به حمل و نقل ریلی اظهار داشت: بدلیل احداث مسکن مهر، شهرکهای تازه تاسیس و سرریز جمعیت دو کلانشهر تهران و کرج به شهرستانهای حاشیه پایتخت، با افزایش بی رویه جمعیت در این مناطق روبرو هستیم که متاسفانه فاقد زیرساختها و امکانات مناسب هستند.

حسین گروسی ادامه داد: تردد روزانه ساکنین اصلی و جمعیتی که بدلیل گرانی قیمت مسکن در کلانشهر تهران و یا بدنبال کار از سایر استانها به شهرستانهای تهران مهاجرت کرده اند، نیازمند تامین امکانات حمل و نقلی و در راس آن مترو است.

این مسئول گفت: احداث مترو با بودجه های دولتی به این زودیها محقق نمی شود، اگر به امید دولت باشیم همانند بیمارستانهای نیمه کاره خواهد شد لذا طی جلسه ای که با حضور معاون رئیس جمهور و مسئولین استانداری برگزار شد پیشنهاد طرح فاینانس ارائه و با موافقت مسئولان مواجه شد که اقدامات برای تحقق این طرح در دست اجرا است.

بهره برداری از متروی ۳۰ شهر استان تا پایان دوره چهارم شورا

رئیس شورای اسلامی استان تهران نیز  گفت: ۴۶ شهر در استان وجود دارد که ارتباطات روزانه و مستمری با کلانشهر تهران دارند و این مساله بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی در این مناطق می افزاید.

محمد محمودی ابراز امیدواری کرد: تا پایان این دوره از شوراها مترو در حداقل ۳۰ شهر از ۴۶ شهر استان به بهره برداری برسد که در این راستا بنابر برنامه ریزیها مقرر شد طی سال آینده آغاز طرح مطالعاتی مترو برای آندسته از شهرهایی که هنوز مطالعه صورت نگرفته و شروع عملیات اجرایی برای آندسته از طرح هایی که مرحله مطالعاتی تکمیل شده مورد پیگیری قرار گیرد.

وی بر ضرورت همکاری و تعامل شوراها و شهردایها با شرکت راه آهن شهری تاکید کرد و افزود: شهرداریهای استان موظفند در تامین ایستگاه ها، جانمایی، تعیین مشاور و… همیار شرکت مترو باشند.

مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.