خانه » اخبار و رویدادها » کارکردهای مختلف مساجد را جدی بگیریم

کارکردهای مختلف مساجد را جدی بگیریم

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورامین گفت: مساجد با توجه به کارکردهای مختلفی که دارد، عامل افزایش بصیرت مسلمانان است.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر ؛ حجت الاسلام علیرضا ساورعلیا به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار داشت: به فرموده امام راحل عظیم الشأن، مساجد سنگر مسلمانان است و باید این سنگر حفظ شود، از طرفی نیز مساجد با توجه به کارکردهای مختلفی که دارد، عامل افزایش بصیرت مسلمانان است.

وی افزود: مسجد پایگاه اجتماعی اسلام و نهاد هویت دینی مسلمانان است، البته تاریخ نشان می دهد که این مکان تنها محل عبادت نبوده، بلکه مسجد، پایگاه مبارزات سیاسی اجتماعی، مکان برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و ذکر و دعا، دانشگاه عمومی مسلمانان و محل تعلیم و تربیت، محل تصمیم گیری و قضاوت، مرکز فرماندهی لشکریان و بسیج نیروها، مکان اجرای حدود اسلامی، فضای ایراد خطابه ها و سخنرانی های موثر و ماندگار و محل جمع آوری کمک های مردمی به گرفتاران و بیچارگان بوده است.

این مسئول عنوان کرد: در طول انقلاب اسلامی همواره مساجد آغاز و پایان تظاهرات ملت مسلمان بوده است، روشنگری و هدایت مردم هم از مساجد صورت می گرفت، وحدت امت اسلامی که عمده ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی بوده در مساجد و با رهبری روحانیت صورت پذیرفت.

حجت الاسلام ساورعلیا ادامه داد: دوران دفاع مقدس نیز نمادی دیگر از نقش آفرینی کارآمدانه مساجد در دفاع از اصول و مبانی دینی بوده است.

امام جمعه موقت خیرآباد ادامه داد: مسجد در انقلاب اسلامی علاوه بر همه ویژگی ها، یک ویژگی منحصر به فرد داشت که همه نقش آفرینی های خود را مدیون آن است و آن، داشتن ماهیت تشیع است، به طوری که مساجد در شیعه، به لحاظ عدم وابستگی های مادی و معنوی به حکومت ها توانسته است بدون هیچ گونه ملاحظه کاری و احتیاط با فساد قدرت های حاکم در افتد.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: مقام معظم رهبری با توجه به بینش عمیقی که در مسایل دارند، به اهمیت مساجد در این برهه از زمان به‌عنوان بهترین پایگاه در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن اشاره کرده و به این نکته تأکید می‌کنند که ساخت مسجد باید در صدر مهم‌ترین فعالیت‌ها قرار بگیرد، زیرا نه تنها به وسیله مسجد می‌توان از ارزش‌ها و باورهای خودمان در برابر دشمن دفاع کنیم، بلکه به وسیله مساجد می‌توانیم به باورهای کفرآمیز آن‌ها حمله و آن‌ها را رسوا کنیم.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ورامین افزود: هرچند ممکن است چنین تلقی شود که با وجود وسایل ارتباط جمعی پیشرفته امروزی، نقش مساجد، اهمیت قبلی خود را از دست داده، ولی گسترش مساجد در تمامی نقاط شهری و روستایی از یک سو و از سوی دیگر، حرمت، قداست و معنویت خاصی که مسجد نزد مسلمانان دارد، سبب شده تا مساجد نقش مهم و غیرقابل انکار خود را در این کارکرد ایفا کند.
وی بیان داشت: پس از نقش عبادی و آموزشی، نقش فرهنگی بین دیگر نقشها و کارکردهای مسجد، دارای بیش ترین اهمیت است، پیامبر اسلام(ص) محیط مسجد را کاملاً فرهنگی می دانستند، تا جایی که در حضور آن حضرت و با اجازه ایشان برخی مسابقات برگزار می شد و حضرت ضمن ابراز خرسندی از این کار، با حوصله و بردباری کامل از چنین مسایلی استقبال می کردند.
حجت الاسلام ساورعلیا اضافه کرد: گرچه امروزه مراکز آموزشی و فرهنگی گسترش یافته اما نباید از این کارکرد مهم مسجد و بارور کردن فرهنگی آن غافل شد، برگزاری جلسات شبی با قرآن، مسابقات، کتابخوانی و… از جمله برنامه هایی هستند که می توان با حمایت مسئولین منطقه به اجرا درآورد و همچنین حضور امام جماعت مدتی قبل و بعد از نماز در مسجد برای پرسش و پاسخ، مشاوره و… شرایطی ویژه جهت رشد فرهنگی مردم را به وجود می آورد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.