خانه » اخبار و رویدادها » گفت و گو با نوید روهنده (نویسنده جوان ورامینی)

گفت و گو با نوید روهنده (نویسنده جوان ورامینی)

فارس : نوید روهنده، نویسنده بیست و هشت ساله‌ای است که تاکنون دو کتاب به جامعه فرهنگی عرضه کرده است؛ یکی «خاطرات ترک خورده» (که شامل خاطرات سربازی خود نویسنده است) و دیگری «گواهی آزادی» (که راجع به قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین و پیشوا است).

کتاب «خاطرات ترک خورده» از این دریچه قابل تقدیر است که تاکنون در حوزه خاطرات سربازی اثری به سربازان تقدیم نشده است و فردی که می‌خواهد دوره مقدس سربازی را بگذراند با خواندن این کتاب با شیرینی‌های آن دوره آشنا می‌شود. روهنده با توجه به علاقه‌ای که به رشته فیزیک دارد، دومین کتابش را در حوزه تبیین قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین و با استفاده از قالب داستان نوشته است، مصاحبه ما با این نویسنده کوشا و جوان را بخوانید؛

– آقای روهنده! متولد چه سالی هستید و در کجا به دنیا آمده‌اید؟

من سال ۱۳۶۴ در ورامین متولد شده‌ام.

– شما دو کتاب در حوزه داستان و خاطره به چاپ رسانده‌اید که این دو اثر از جهاتی خلاف آمد عادت هستند؛ یکی با عنوان «خاطرات ترک خورده» که مجموعه خاطرات دوران سربازی شماست و دیگری با عنوان «گواهی آزادی» که مجموعه وقایع قیام پانزده خرداد پیشوا و ورامین است. اگر ممکن است راجع به کتاب «خاطرات ترک خورده» بیشتر توضیح دهید.

من سال ۱۳۸۸ به خدمت مقدس سربازی اعزام شدم. قبل از اعزام به خدمت به نوعی با ترس و دلهره به دوران سربازی نگاه می‌کردم، چرا که اوصافی که اطرافیان و دوستانم از دوران خدمت سربازی خود داشتند باعث شده بود تصویر ترسناکی از خدمت سربازی در ذهن من نقش ببندد. به همین علت دائما در اینترنت و کتابخانه‌ها دنبال منابعی بودم که به واسطه آنها اندکی با جزئیات این دوران آشنا شوم. اما به مورد خاصی برخورد نکردم. این موضوع باعث شد که جرقه نوشتن این کتاب در ذهنم زده شود.

* کتابی برای کاستن از ترس و دلهره‌ی سربازان

موضوع جالب برایم آن بود که چرا با وجود اینکه خدمت سربازی موضوعی است که همه جامعه به نوعی با آن برخورد دارند، تا به حال کتابی راجع به آن چاپ نشده است. شاید این امر که تا به حال کسی به نگارش کتاب در این زمینه توجه نکرده بود انگیزه مرا برای نوشتن خاطراتم چندین برابر کرد. به هر حال این کتاب خاطرات دوران آموزش خدمت سربازیم را گردهم آوردم تا شاید از این طریق بتوانم اندکی از ترس و دلهره‌ای که ممکن است دیگران نیز مانند خود من از دوران سربازی داشته باشند را بکاهم. البته باید بگویم که این خاطرات تنها گوشه‌ای از خاطراتم است و بسیاری از آنها را به دلایل مختلف در این کتاب نیاورده‌ام. این کتاب به سبک داستان نیست، بلکه سبک خاطره‌نویسی را برای نگارش آن انتخاب کرده‌ام تا جذابیت خاطرات بیشتر حفظ شود.

– همان طور که در مقدمه کتاب «خاطرات ترک خورده» یاد آور شده‌اید، نام کتاب را از شعری از قیصر امین‌پور اقتباس کرده‌اید. همچنین در میانه کتاب شعری از علی موسوی گرمارودی آورده‌اید. این موارد حاکی از علاقه شما به شاعران انقلاب است. این دلدادگی شما به شعر از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا شما در زمینه شعر هم فعالیت دارید؟

بنده شاعر نیستم اما علاقه فراوانی به شعر دارم و در میان شاعران معاصر اشعار قیصر امین‌پور و محمد علی بهمنی را بسیار دوست دارم. قیصر امین‌پور شاعری بود که نیازی به معرفی ندارد چرا که بسیار شناخته شده است و آثار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته است. از میان آثار قیصر از نظر من آخرین کتاب او یعنی کتاب «دستور زبان عشق» یک اثر کاملا قابل تحسین و ستودنی است، چرا که در این کتاب اوج تکامل عرفانی قیصر به چشم می‌آید. محمدعلی بهمنی نیز شاعری است که اشعار بسیار زیبایی سروده و بسیاری از ترانه‌های ایشان به صورت موسیقی توسط خوانندگان مختلف اجرا شده است. به نظر من محمد علی بهمنی و اشعارش آنطور که شایسته است در میان مردم شناخته نشده و جا دارد که مردم بیشتر با ایشان و آثارشان آشنا شوند.

– رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه بود؟

بنده در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شده‌ام.

– زمان دانشگاه و دانشجویی هم فعالیتی در زمینه نویسندگی داشتید؟

بله. من در زمان دانشجویی نیز مطالبی را نوشته‌ام که متأسفانه یا بهتر است بگویم خوشبختانه هنوز آنها را به چاپ نرسانده‌ام چرا که فکر می‌کنم این مطالب هنوز می‌توانند ظرف دو یا سه سال آینده پخته‌تر شوند. یکی از این مطالب پایان نامه خودم در زمینه فیزیک است که بسیار کامل و غنی می‌باشد. وقت بسیاری را طرف آن کرده‌ام اما عجله‌ای برای چاپ آن ندارم چرا که معتقدم باز هم می‌توانم مطالب را جامع‌تر و کامل‌تر ارائه دم.

* هیچ مطلب خلاف واقعی در این کتاب نمی‌بینید

– دومین کتاب شما که اخیرا به چاپ رسیده کتاب «گواهی آزادی» است و داستانی رئال است و به دو بخش «آخرین احرام» و «گواهی آزادی» تقسیم می‌شود. راجع به این کتاب هم اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

این کتاب‌ همان طور که شما فرمودید از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت اول آن با عنوان «آخرین احرام» مربوط به وقایع روز ۱۵ خرداد است؛ یعنی از صبح روز ۱۵ خرداد که قیام مردم ورامین آغاز می‌شود تا غروب همان روز. قسمت دوم این کتاب که «گواهی آزادی» نام دارد مربوط به حوادث و وقایع بعد از روز ۱۵ خرداد است. نام آخرین احرام برای این قسمت به آن دلیل انتخاب شد که در قیام روز ۱۵ خرداد مردم ورامین، اکثر مردم لباس احرام یا همان کفن بر تن داشتند، به همین دلیل این نام را برای قسمت اول کتاب انتخاب کردم. دلیل انتخاب نام «گواهی آزادی» برای قسمت دوم این کتاب داستان هم گواهی است که آقای حسن تاجیک را از دست ساواک و حتی چوبه دار نجات می‌دهد که داستانش مفصل است و ترجیح می‌دهم دوستان با مطالعه کتاب از آن آگاه شوند.

دلیل نامگذاری کتاب هم با عنوان «گواهی آزادی» این بود که سعی کردم با این نام حسن هیجان و جستجوگری در مخاطب القا شود و مخاطب با مطالعه کتاب به دنبال دلیل انتخاب این نام باشد.

یکی دیگر از مواردی که در نگارش این کتاب اصرار به رعایت آن داشتم ساده نویسی و دوری از حاشیه نویسی بود. چرا که این حادثه قیام بزرگ به دست مردمانی ساده زیست رقم خورد و تنها با ساده نویسی می‌شد حق مطلب را به خوبی ادا کرد. در این کتاب تمام سعیم این بود که قیام ۱۵ خرداد را همان طور که رخ داده بود بدون هیچ کم و کاستی در قالب یک کتاب به تصویر بکشم. به همین منظور برای تکمیل نمودن اطلاعاتم با چند تن از عزیزانی که در آن قیام حضور فیزیکی داشتند صحبت کردم. همچنین از مطالب و مقالات و گزارش‌هایی که در کتاب‌ها، نشریات، و سایت‌های مختلف در مورد قیام ۱۵ خرداد وجود داشت بهره بردم و ماحصل آن، این شد که در این کتاب به گواه تمامی عزیزانی که در آن واقعه حضور داشتند شما هیچ مطلب خلاف واقع نمی‌بینند. در هر فصل از این کتاب شما با یک شخصیت و یا حادثه‌ایی روبه‌رو می‌شوید که این امر سبب می‌شود جذابیت کتاب تا آخر حفظ شود.

یکی دیگر از مواردی که در نوشتن این کتاب مدنظر من بود این بود که کتاب تا آنجا که می‌شود مجمل باشد، یعنی اینکه مخاطب بتواند ظرف نهایت یک ساعت کتاب را کاملا مطالعه کند؛ چرا که فکر می‌کنم در جامعه امروز مخاطب به دلیل مشکلات و مشغله‌ای که دارد بیشتر به دنبال کتابهایی است که خواندن آن ها راحت باشد و زمان کمی ببرد. در کل نظر من این است مطالعه این کتاب اطلاعات جامع و کاملی را در مورد قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

* تمام کار فرهنگی ما در چاپ بنر خلاصه شده است

– آقای روهنده! به نظر شما اینکه تاکنون نویسندگان از ظرفیت‌های عظیمی مثل واقعه ۱۵ خرداد کمتر بهره برده‌اند ریشه در کجا دارد؟

متاسفانه در حال حاضر تمام کار فرهنگی ما در چاپ بنر خلاصه شده است و چاپ بنر تبدیل شده به یک هویت فرهنگی برای تمام شهرها. بنده معتقدم اگر هزینه‌ای که صرف این موارد بیهوده می‌شود به امر نویسندگی و چاپ کتاب‌ها و مقالات این چنینی شود قطعا نتیجه بسیار عالی حاصل خواهد شد.

یک نظر

  1. سلام اقای روحنده ! امیدوارم که حالتون خوب باشه! من یک دختره۲۴ساله هستم اهل ورامین!مدتییست که علاقمند به نویسندگی هستم ! خیلی دوست دارم خاطرات تلخی که توی این سالهابرایم اتفاق افتاده را روی کاغذبیارم امانیازبه یک راهنما دارم .امیدوارم شمابهم کمک کنید!منتظرجواب شماهستم!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.