خانه » اخبار و رویدادها » عناوین مطرح شده در نشست علمی اختتامیه سومین جشنواره مردمی رسول آفتاب

عناوین مطرح شده در نشست علمی اختتامیه سومین جشنواره مردمی رسول آفتاب

داستان نویس و محقق ادبی کشور گفت: امروز در دوره تاریخی نبرد حق علیه باطل به سر می بریم و در هردوره باید از ابزارهای متناسب با همان عصر برای مبارزه با تهاجم دشمنان استفاده کنیم.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از ایرنا ، کامران پارسی نژاد جمعه شب در نشست علمی اختتامیه سومین جشنواره مردمی رسول آفتاب در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) پیشوا، گفت: داستان نویسی، روایت کردن هنر است و به عنوان ابزاری فرهنگی در مقابله با تهاجم دشمنان محسوب می شود.

وی ادامه داد: داستان نویسی ابزاری است که از آن برای نوشتن سناریوهای مربوط به فیلم نامه ها، بازی های رایانه ای و برنامه های تلویزیونی استفاده می شود و تمام کسانی که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند باید از هنر روایت، به درستی استفاده کنند.

وی افزود: نوشتن در مورد یک حرکت دو حالت دارد یا نویسنده و راوی آن را درک یا اینکه به منابعی مراجعه کرده تا بتواند آن فضا را بازسازی کنند.

وی اظهار کرد: وقتی ما در یک پدیده اجتماعی به سر می بریم به عنوان یک راوی وظیفه داریم آن واقعه را روایت کنیم و اگر امروز خاطره ها را بنویسم بهتر از فردا است زیر امروز جزئیات آن را در ذهن داریم و از حواشی اثرها و پیامدهای اطلاعاتی آن آگاهیم که به مرور زمان آن خاطره از ذهن دور می ماند.

یکی دیگر از نویسندگان برتر کشور نیز در این نشست تخصصی گفت: من و شما شاید نتوانیم نظام فرهنگی حاکم بر جامعه را تغییر دهیم ولی می توانیم بچه ها و نسل جوان را با ادبیات آشنا کرده و کتاب خوب به آنها معرفی کنیم تا مطالعه کنند.

ˈقاسمعلی فراستˈ افزود: همین که یک نفر باعث شود تا پسران و دختران جامعه کتاب بخوانند قدم بزرگی را در اعتلای فرهنگ برداشته است.

وی گفت: اتفاقهای بسیار ارزشمندی که در زمان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس افتاد هر کدام می توانست به یک اثر ادبی برجسته تبدیل شود.

وی بیان کرد: کتاب هایی که امروز در جامعه در این زمینه ها وجود دارد بیشتر دغدغه خود نویسندگان بوده است.

وی اظهار کرد: امروز وظیفه داریم فرزندان، جوانان و شاگردان خود را به مطالعه کتاب سوق داده و آنان را نسلی کتابخوان پرورش دهیم.

دبیر علمی سومین جشنواره داستان مردمی رسول آفتاب نیز در این آیین گفت: این جشنواره، پس از برگزاری دو دوره موفق شکل گرفت و در حالی کلید خورد که با نگاه جهانی به موضوع فتنه در ۱۵ قرن تاریخ اسلام کار خود را آغاز کرد.

ˈمحمدحسن ابوحمزهˈ افزود: تلاش شد تا تمام نویسندگان، کانون های ادبی، انجمن های قصه نویسی و افرادی که دستی بر آتش نویسندگی داشتند شناسایی شده و آنان را در جریان این رخداد فرهنگی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کنار آن با توجه به موضوع مشترک جشنواره میان مسلمانان، نیم نگاهی به نویسندگان سایر کشورهای جهان داشتیم که به برکت وجود نام پیامبر اسلام(ص) با استقبال بی نظیر بسیاری از نویسندگان جهان اسلام روبرو شدیم.

ابوحمزه بیان کرد: استقبال بسیار خوب نویسندگان خارجی سبب شکل گرفتن بخش بین الملل جشنواره شد.

وی اضافه کرد: با تمدید مهلت ارسال آثار تلاش شد تا در مورد جشنواره اطلاعات جامعی به نویسندگان خارجی ارائه و به سووالهای آنان پاسخ داده شود.

وی افزود: داستان ها و روایات بسیاری از کشورهای مصر، سوریه، عراق، تونس، اردن، فلسطین، موریتانی، سودان، عربستان، کویت، لیبی، قطر، لبنان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

ابوحمزه گفت: در بخش داخلی ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۱۳ داستان به مرحله بعد راه یافت که سه داستان به عنوان برگزیده شناخته شده و هفت استان مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در بخش خارجی ۵۰۰ اثر متشکل از شعر، داستان، مقاله، دلنوشته، متن ادبی و خاطره به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲۳۰ اثر قابل قبول شناخته شده و ۹۸داستان به مرحله بعد راه یافت که از این تعداد هفت داستان مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

سومین جشنواره مردمی رسول آفتاب با موضوع نسبت داستان نویس با دغدغه های انقلاب با حضور غلامعلی حداد عادل در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) پیشوا برگزار شد و در پایان، برگزیدگان جوایز خود را از دست خانواده معظم شهدای این شهرستان دریافت کردند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.