خانه » اخبار و رویدادها » نشست خبری سومین جشنواره داستان رسول آفتاب / اختتامیه ؛ ۱۴ تیر

نشست خبری سومین جشنواره داستان رسول آفتاب / اختتامیه ؛ ۱۴ تیر

به گزارش ورامین سیتی به نقل از فارس نشست خبری سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب با عنوان «فتنه در ۱۵ قرن تاریخ اسلام»‌ با حضور رحیم مخدومی دبیر این جشنواره، رضا عبداللهی دبیر اجرایی و محمدحسن ابوحمزه دبیر علمی این جشنواره در محل کافه کراسه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رحیم مخدومی دبیر سومین جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب با بیان اینکه از دست دادن امیرحسین فردی ثلمه‌ای بود به حوزه داستان و ادبیات کشور، بیان داشت:‌ ما جزو افتخارات خود می‌دانیم که در اولین دوره برگزاری این جشنواره وقتی به دنبال نویسنده‌ای می‌گشتیم که از همه شاخصه‌های لازم برخوردار باشد به امیرحسین فردی رسیدیم.

وی اضافه کرد:‌ دعوت از مرحوم امیرحسین فردی اعتبار بخشیدن به جشنواره مردمی داستان رسول آفتاب بود که تأیید این نویسنده ارزشمند و پیشکسوت کشورمان باعث رسمیت بخشیدن این جشنواره شد.

مخدومی ادامه داد:‌ در دوره اول به دلیل آنکه از توان چندانی برخوردار نبودیم وقتی از آقای فردی برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آمد این نویسنده بیمار بود اما قول ضمنی گرفتیم که حتماً در مراسم اختتامیه جشنواره نخست حضور یابند.

به گفته وی اختتامیه نخستین جشنواره داستان رسول آفتاب روز جمعه برگزار می‌شد که مرحوم امیرحسین فردی با یکی از دوستان خود اشتباهاً پنج‌شنبه در امامزاده پیشوای ورامین محل برگزاری این جشنواره حضور می‌یابد و روز بعد که این جشنواره برگزار شد بدون آنکه ما او تماسی حاصل کنیم غیاباً به تجلیل از مرحوم فردی پرداختیم.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس گفت: بعدها از مرحوم امیرحسین فردی جویای حالشان شدم که چرا در اختتامیه جشنواره نخست حضور نیافتند اما وقتی فهمیدم که او روز قبل از برپایی اختتامیه به ورامین آمده‌اند توقع حضور نداشتم اما این نویسنده همیشه منش شاگرد نوازی داشته به گونه‌ای که همه شاگردان و نویسندگان شیفته ساده‌زیستی، مراودات و اخلاق نیکوی او بودند.

 * مخدومی: امیرحسین فردی به این جشنواره اعتبار بخشید

وی با بیان اینکه امیرحسین فردی به جشنواره داستان رسول آفتاب اعتبار بخشید، اضافه کرد:‌ در دوره دوم این جشنواره از محمدرضا سرشار تجلیل به عمل آمد به همین منظور در دوره سوم از گلعلی بابایی که از سابقون هستند تجلیل به عمل خواهد آمد.

مخدومی ادامه داد: فعالیت گلعلی بابایی در جبهه‌ها فرهنگی بود او سردمدار تألیف کتاب نخستین کنگره کشور به عنوان سرداران شهید در سال ۷۵ بود.

 * گلعلی بابایی نخستین کسی بود که لشکر نویسی را به جریان انداخت

 نویسنده کتاب «دانشجو، جنبش یا کرنش»‌، بیان کرد: گلعلی بابایی اولین کسی بود که لشکر نویسی و تاریخ رزم‌نویسی را به جریان انداخت.

وی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره که جمعه در امامزاده پیشوای ورامین برگزار خواهد شد نشست علمی با عنوان «نسبت داستان‌نویس با دغدغه‌های انقلاب» برگزار خواهد شد که در این مراسم چهار نفر از کارشناسان و داستان‌نویسان نظیر قاسمعلی فراست، کامران پارسی‌نژاد، محمدرضا سرشار و سیدمصطفی فرقانی حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این مراسم نیز از یک کتاب که دربردارنده ۴۰ عنوان داستان از ۳۰ نویسنده جشنواره داستان رسول آفتاب است، با عنوان «رجل سیاسی» رونمایی خواهد شد.

مخدومی بیان کرد: در نظر داشتیم تا در این جشنواره از آثار نویسندگان بخش بین‌الملل هم به صورت یک کتاب رونمایی کنیم اما به دلیلی کتاب نویسندگان خارجی را چاپ نکرده‌ایم اما پس از داوری از برگزیدگان خارجی نیز در کنار نویسندگان داخلی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی افزود: ابتکاری که در سومین جشنواره داستان رسول آفتاب به خرج دادیم این است که جنسیت جشنواره ما با مضمون آن سنخیت داشته باشد چرا که جنس برنامه‌های ما مردمی و انقلابی است.

نویسنده کتاب «من مادر مصطفی»، گفت: در جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف مرسوم است که تقدیرنامه‌ها توسط برخی از مسئولان کشوری و لشکری امضا می‌شوند اما در این دوره از جشنواره تلاش کرده‌ایم تا از اولیای شهرستان ورامین استفاده کرده و تقدیرنامه‌ها را با اثر انگشتان آنها تبرک کنیم.

وی اضافه کرد:‌ شهرستان پیشوای ورامین دارای خانواده‌های دو و یا سه شهید هستند اما اکثر والدین آنها به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفتند به همین منظور برای متبرک کردن تقدیرنامه‌ها از سه مادر سه شهید و یک پدر سه شهید درخواست کرده‌ایم تا تقدیرنامه‌ها را با اثر انگشت خود مزین کنند.

 * ابوحمزه: استقبال بی‌نظیر نویسندگان عرب از جشنواره داستان رسول آفتاب

در ادامه این مراسم محمدحسن ابوحمزه دبیر علمی این جشنواره، بیان داشت: از زمانی که استارت این جشنواره در ۱۵ بهمن سال ۹۱ زده شد حدود ۱۵ بهمن سال ۹۱ بود که تنها دو ماه فرصت داشتیم که به دسته‌بندی و جمع‌آوری آثار بپردازیم.

وی اضافه کرد:‌ به همین منظور به فضای مجازی مراجعه و به اطلاع‌رسانی پرداختیم و برخی از نویسندگان، کانون‌های ادبی شعر و داستان را شناسایی و به ارائه و ارسال دعوت‌نامه این جشنواره پرداختیم.

ابوحمزه ادامه داد: حین کار داستان‌نویسان عرب در فضای مجازی توجه ما را به خود جلب کردند یعنی در فضای مجازی نوشته‌های از نویسندگان عرب وجود داشت به همین منظور از آنها برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آمد.

وی گفت: یکی از سایت‌های عربی فراخوان جشنواره داستان رسول آفتاب را در سه سایت عربی تبلیغ و معرفی کرده بود به همین منظور استقبال نویسندگان عرب بسیار مورد توجه مسئولان برپایی این جشنواره قرار گرفت.

 * ارسال حدود ۵۰۰ فایل به بخش بین‌المللی این جشنواره

به گفته این دبیر علمی جشنواره حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ اثر از بخش داخلی به این جشنواره ارسال شد که تعدادی از آنها نزدیک به داستان هم نبودند اما ۱۱۳ داستان انتخاب و در نهایت ۱۰۳ داستان به مرحله داوری رسید که در پایان سه داستان به عنوان برگزیده و ۷ داستان به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

وی اضافه کرد: در بخش خارجی حدود ۱۰۰ پایگاه از کشور آمریکا شناسایی شد که کانون‌های ادبی بودند که به صورت خودجوش به معرفی اسلام می‌پرداختند اما به خاطر فیلتر دشوار حتی یک نویسنده هم نتوانست ایمیل ما را دریافت کند.

ابوحمزه‌‌ بیان کرد: نویسندگانی از کشورهای مصر، تونس، الجزایر، فلسطین، عربستان، امارات و لیبی در این جشنواره به ارسال اثر پرداختند که در نهایت حدود ۵۰۰ فایل از مقاله، شعر و متن ادبی برای این جشنواره ارسال شد که یکی از نویسندگان معروف عرب نیز در این جشنواره شرکت کرده بود.

وی افزود: مشکل اصلی ما در بخش بین‌المللی بی‌تجربگی بود چرا که حتی تصور نمی‌کردیم که چنین استقبالی از جشنواره داستان رسول آفتاب در خارج از کشور شود.

* سطح تحصیلات اکثر نویسندگان عرب بالا و در حد دکترا است

ابوحمزه عنوان کرد: ترجمه ما کمی ضعیف بود به همین منظور در سومین دوره این جشنواره تنها به تقدیر بسنده کردیم. در این راستا نیز ۵۰۰ فایل خارجی را مورد بررسی قرار دادیم که از این تعداد ۲۳۰ داستان انتخاب و در نهایت ۹۸ اثر به مرحله داوری رسید که از ۸ نفر نویسنده بخش بین‌المللی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان خارجی در این جشنواره از مدرک تحصیلی دکترا به پایین بود با اینکه باید گفت اکثر تحصیلات نویسندگان عرب دکترا و سابقه خوب در رشته‌های دانشگاهی بود.

ابوحمزه افزود: روزی به خدمت مرحوم امیرحسین فردی رفتم و وقتی وی شنید که حدود ۱۵۰ نویسنده عرب پای کار آمده‌اند، خوشحال شد اما از اینکه ما چگونه می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم، طرح داشت.

* عبداللهی صابر: برپایی نمایشگاهی از آثار مؤسسه رسول آفتاب در حاشیه جشنواره

در ادامه این مراسم رضا عبداللهی صابر دبیر اجرایی این جشنواره، بیان داشت:‌ یکی از دلایلی که برپایی این جشنواره به تعویق افتاد این بود که ما به بخش بین‌الملل ورود یافتیم.

وی اضافه کرد:‌ به دلیل برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سپس بحث مهم انتخابات تلاش کردیم تا این جشنواره در ۱۴ تیر سال جاری و در روز قلم برگزار شود.

عبداللهی صابر ادامه داد:‌ مکانی که برای برپایی این اختتامیه انتخاب شده است، کاملاً معنوی و مردمی است چرا که پیشوای ورامین دارای فرهنگی بومی و اصیل است.

وی افزود: برای حضور مدعوین و حتی خبرنگاران و اسکان‌شان در شهر ورامین برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

به گفته این دبیر اجرایی جشنواره داستان رسول آفتاب، به برگزیده نخست این جشنواره یک سکه تمام بهار آزادی، برگزیده دوم نیم‌سکه بهار آزادی و برگزیده سوم ربع‌سکه بهار آزادی تقدیم خواهد شد. حتی در این مراسم نیز به افراد شایسته تقدیر ربع‌سکه اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حاشیه این جشنواره نمایشگاه کتابی از آثار مؤسسه فرهنگی رسول آفتاب برگزار خواهد شد، بیان کرد: کمیته‌های مختلفی را برای بحث اختتامیه در نظر گرفته‌ایم که یکی از این کمیته‌ها با عنوان کمیته استقبال از خانواده‌ شهدا و مدعوین نامگذاری شده است.

* غفلت نویسندگان از پرداختن به زندگینامه سرداران شهید

در پایان این مراسم رحیم مخدومی درباره این موضوع که چرا هر ساله اختتامیه این جشنواره در شهر ورامین برگزار می‌شود، گفت:‌ وقتی مراسمی در پایتخت برگزار می‌شود جنس و نوع کار عوض می‌شود چرا که معتقدیم نوع کار باید با محل برپایی آن سنخیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: بنده در زمینه دفاع مقدس فعالیت می‌کنم و اکنون هم در این راستا به فعالیت می‌پردازم اما همیشه‌ یکی از دغدغه‌های بنده این بوده که درباره شهدایی بنویسم که تاکنون به آنها پرداخته نشده است.

مخدومی ادامه داد: زمانی پیگیر موضوعی از یک شهید بودم که متوجه شدم درباره یک شهید ۱۹ عنوان کتاب نوشته شده است در صورتی که بسیاری از سرداران شهید در استان‌ها و شهرستان‌های کشور هنوز گمنام مانده‌اند و شناخته نشده‌اند.

وی افزود:‌ کار فرهنگی در شهرستان‌ها بسیار سخت و غریب است وقتی خبرنگاران و یا مسئولان در شهرستان‌ها حضور می‌یابند با خیلی از مسائل شهرها آشنا می‌شوند.

* جشنواره شهید غنی‌پور با خروج از فضای مسجد حال و هوای خودش را از دست داد

نویسنده کتاب «چت مقدس»، عنوان کرد: بنده با برپایی جشنواره غنی‌پور در حوزه هنری مخالف بودم چرا که جشنواره مردمی باید حال و هوای مردمی داشته باشد. زمانی که این جشنواره در مسجد جواد‌الائمه برگزار می‌شد مخاطبان بعد از خواندن نماز مغرب و عشا که همه آنها جزیی از مردم بودند در این جشنواره حضور می‌یافتند اما اکنون این جشنواره با برپایی در حوزه هنری حال و هوای خودش را از دست داد.

* عدم چاپ حتی یک داستان در شأن و قد و قامت انقلاب

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی براینکه چرا داستان‌هایی با عنوان جریان انحرافی و فتنه ۸۸ از ارزیابی بخش بین‌الملل حذف شده ‌است، گفت:‌ معتقدم درک این مفاهیم نیازمند مطالعات است اما به دلیل آنکه آنهایی که این آثار را فرستاده‌اند از وضعیت داخلی خبر نداشته و به نوعی منابع لازم در اختیار نداشتند که به مطالعه بپردازند، آنها را برای داوری در نظر نگرفتیم.

به گفته این نویسنده ادبیات دفاع مقدس برخی از اصطلاحات، مصرف داخلی دارند و به نوعی فتنه سال ۸۸ و جریان انحرافی مسئله مردم ایران است نه کشورهایی نظیر فلسطین.

مخدومی ادامه داد:‌ معتقدم پیام جشنواره مردمی یعنی آنکه کارهایی که بر زمین مانده است را انجام داد اما متأسفانه تاکنون حتی یک داستان در شأن و قد و قامت انقلاب و امام (ره) نوشته نشده است.

* متأسفانه وزرای ارشاد تدارک‌چی وضعیت‌های موجود می‌شوند

نویسنده کتاب «خرابکار اجاره‌ای»‌، عنوان کرد:‌ متأسفانه کاندیداها همه چیز را به جز فرهنگ را دغدغه می‌دانند. حتی وزرای ارشاد نیز تدارک‌چی وضعیت‌های موجود می‌شوند که باید گفت جشنواره‌های مردمی پرچم هشدار و تذکر است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.