خانه » اخبار و رویدادها » جای بیداری اسلامی را با توپس،توپس شهرداری پر کردند

جای بیداری اسلامی را با توپس،توپس شهرداری پر کردند

مادر راهرو ۱۴- غرفه ۳۱ چشم انتظار دوستانیم

سرانجام رسول آفتاب به نمایشگاه کتاب آمد و نیامد!/

بعضی کتاب­ها در نظر مسئولین، همبرگر ­دیده می­شود

جای بیداری اسلامی را با توپس، توپس  شهرداری پر کردند

فرهنگ،هم در کارگزاران مظلوم بود، هم در اصلاحات، هم …

بی‌مهری دست اندرکاران بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حضور مؤسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب را در نمایشگاه امسال با دو روز تأخیر مواجه کرد. البته این به معنی حضور واقعی نیست، چرا که طرح داده بودیم مثل سال‌های گذشته سلسله نشست‌هایی با حضور فعالان فرهنگی کشورهای مختلف، با موضوع بیداری اسلامی، در بخش فعالیت‌های جنبی نمایشگاه برگزار نماییم، که هیچگاه با این طرح موافقت نشد.

اکنون حضور ما تنها در شبستان، جهت عرضه محصولات است که موافقت با آن نیز قصه‌ای داشت! پس از رایزنی دوستان، ابتدا مسئولین نمایشگاه بر ما منت نهاده و رضایت دادند برویم در حیاط مصلی بساط کنیم! البته تقصیری نداشتند. چون بعضی کتب ما به قدری داغ و فلفلی‌اند که در نظر آن‌ها شبیه همبرگر و چیزبرگر دیده می‌شوند!

تا این که دوست ارجمندم آقای کریم‌پور؛ مدیر انتشارات روایت فتح، وقتی اوضاع را این گونه دید، معرفت ویژه‌ای به خرج داد و یک ردیف طلایی از غرفه‌اش را اختصاص داد به کتب رسول آفتاب. رفته بودیم بالا تا نمایندگی فروش محصولات رسول آفتاب را رسماً به روایت فتح تفویض کنیم که مسئولین نمایشگاه فرمودند؛ به علت عدم حضور یکی از غرفه‌داران، می‌توانیم شما را جایگزین آن‌ها کنیم.

مکانی بود درجه سه! اما در این وانفسا که تصمیم داشتند راهمان ندهند، غنیمتی بود. البته پیش از این رسول آفتاب نشان داده بود، ضعف جا را می‌تواند با قوت برنامه پوشش دهد. (مثل سال گذشته که در پشت بام مصلی بودیم)؛ اما امسال اجازه آن گونه فعالیت‌ها هم از رسول آفتاب سلب شد.

در هر حال انتظار می‌رود متولیان فرهنگی برای این برخورد خود ادلّه‌ای منطقی ذکر کنند. وقتی با حضور ده‌ها مؤسسه که حجم فعالیت آن‌ها بسیار کم‌تر از رسول آفتاب است، موافقت کرده‌اند، چرا با حضور رسول آفتاب مخالفت کردند؟

وقتی با حضور ده‌ها ناشر که تعداد کتب چاپی آن‌ها به حد نصاب نرسیده، موافقت شد، عدم موافقت با حضور انتشارات رسول آفتاب چه معنی دارد؟ اگر برپایی سه دوره جشنواره مردمی داستان فتنه و بیداری اسلامی در سطح ملی و بین المللی، حضور فعال طی دو دوره گذشته در نمایشگاه‌های بیست و چهارم و بیست و پنجم و برپایی محافل گفت و شنود علمی، فرهنگی و سیاسی با حضور ده‌ها نخبه ایرانی و خارجی، چاپ ۱۵ عنوان کتاب محصول جشنواره داستان، با موضوع؛ فتنه، بیداری اسلامی و شهدای هسته‌ای و … از نظر ارشاد دلایل قانع کننده‌ای برای استمرار حضور در نمایشگاه کتاب نیست؟ پس بفرمایند چه نوع فعالیتی آن‌ها را قانع می‌کند؟

چگونه است، در سال گذشته که فضای نمایشگاه ۲۰ هزار متر مربع کوچک‌تر از امسال بود، جایی هم برای حضور رسول آفتاب پیدا شد، اما امسال با این همه اضافات، رسول آفتاب اضافی تلقی شد؟ ۲۰ هزار متر مربع جدید، به علاوه فضای تغییر کاربری داده شده فعالیت‌های جنبی، به چه فعالیتی اختصاص پیدا کرد؟ (البته چادر بزرگ بیداری اسلامی سال گذشته را دیدم؛ امسال دست بچه‌های شهرداری بود و بازی «من می‌گم پاشو، تو پا نشو! من می‌گم پیشین، تو نشین!» راه انداخته بودند! و صدای توپس، توپس موسیقی‌شان تا در جنوبی هم می‌آمد، تا همه خواب‌ها را بیدار کند و جای بیداری اسلامی سال گذشته هم خالی نماند!) و نیز غرفه ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها را که به علت قرار گرفتن در پشت شبستان از دسترس و توجه بازدید کننده‌ها به دور است.

جان کلام این که؛ ما فراموش نمی‌کنیم؛ متولیان فعلی وزارت ارشاد غالباً افرادی اصول‌گرا هستند، به همین خاطر دلمان بیشتر می‌گیرد، وقتی می‌بینیم هم باید در دوران کارگزاران خون دل خورده‌ایم، هم در دوران اصلاحات و هم … مظلومیت فرهنگ یعنی این! بگذریم.

ما در شبستان، راهرو ۱۴،  غرفه ۳۱ چشم انتظار دوستانیم.

رحیم مخدومی

۱۴/۲/۹۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.