خانه » اخبار و رویدادها » اخبار جوادآباد » نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد برگزار شد

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد برگزار شد

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی تاریخ بخش جوادآباد که وسیع ترین و در عین حال محرومترین بخش استان تهران است، با هدف رفع محرومیت، غربت و مظلومیت فرهنگی این بخش تشکیل شد تا گام اول برداشته شود؛ اگرچه جمعی از متولیان فرهنگی شهرستان غایب بودند و از امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش تذکر جدی بگیرند.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر ، نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد ورامین صبح پنج شنبه همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س)، روز معلم و روز کارگر، با حضور حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، جعفر کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین، سید جمال جلیلی سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین، حسین النچری رئیس آموزش و پرورش جوادآباد، سعید بختیاری بخشدار جوادآباد و دیگر مسئولان در دفتر امام جمعه جوادآباد برگزار شد.

کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین در ابتدای این نشست گفت: با توجه به اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش جواد آباد، باید در این نشست به شعار سال در این شورا پرداخته شود و راهکارهایی ارائه شود.

بخش جوادآباد محروم و مظلوم از نگاه فرهنگی

جعفر کاظمی افزود: با توجه به رصدهایی که در بخش جوادآباد انجام شد، این بخش هم محروم و هم مظلوم از نگاه فرهنگی است؛ کتابخانه ها در این بخش مشکل دارند، اگر در حوزه کتابخانه نتوانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم، ظلم بزرگی در حق این بخش اتفاق می افتد، باید یک کارگروه فرهنگی و تخصصی تشکیل شود تا در حوزه فرهنگی بتوانیم قدمهای مثبتی را برای رشد و اعتلای این بخش برداریم.

وی تصریح کرد: در شهرستان ورامین سالن نمایش قبل از انقلاب ساخته شده که حتی سالن نمایش نیست، ولی از آن به این منظور استفاده می کنیم که باید این موارد را در جوادآباد برررسی کنیم تا با برنامه ریزی، مردم از امکانات فرهنگی لازم در این بخش بهره مند شوند.

کاظمی در ادامه اضافه کرد: بحث شوراهای روستاها را باید جدی بگیریم، در بخش مرکزی در ایام دهه فجر در روستاها گروه های هنری اجرای برنامه داشتند که مردم از آن استفاده کردند و اگر شوراهای فرهنگی در روستاها شکل بگیرد می توانیم قدمهای بلندتری را در روستاها در حوزه فرهنگ برداریم.

وی عنوان داشت: انشاءالله ماهی یک بار جلسه شورای فرهنگ عمومی جوادآباد برگزار می شود، امیدواریم بتوانیم موضوعات و مشکلات را بررسی کنیم و با برنامه ریزی، مشکلات را برطرف کرده و موجب اعتلای بخش شویم.

امام جمعه جوادآباد نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به آیات قرآن مسئولیتهایی که یک برعهده انسان است در مرحله اول فرهنگ و به خصوص فرهنگ دینی قرار دارد و در مرحله بعدی حل مشکلات اقتصادی مردم قرار می گیرد و زمانی که این مشکلات در جامعه حل شد، بعد از آن، دغدغه خود را باید عملیاتی کنیم و به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم و این یک تکلیف است و مهم نیست که به نتیجه برسد، زیرا بقیه آن را خداوند به ثمر خواهد رساند.

به بخش جواد آباد از لحاظ فرهنگی نامهربانی شده است

حجت الاسلام سید حسین حسینی افزود: بخش جواد آباد در طرح و برنامه های فرهنگی غریب و مظلوم بوده است؛ با وجود اینکه ریشه دینی و فرهنگی حاکم بر این بخش، فراوان است اما به ین بخش نامهربانی شده است.

وی تصریح کرد: در بخش فرهنگی این بخش اگر سکوت کنیم به مردم این بخش ظلم کرده ایم، چراکه با سکوت امور ضد فرهنگی رشد خواهد یافت.

وی ادامه داد: بخش جوادآباد رو به پیشرفت و توسعه است، با ایجاد آنتن اتصالی و جاده قم – گرمسار و رشد اقتصادی و کشاورزی قطعاً این بخش مهاجرپذیرتر خواهد شد که اگر نسبت به آن ضد فرهنگی آرام بنشینیم قطعاً آن سرعت پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد بیان کرد: فرهنگ این بخش رها بوده و برای آن تلاش شده ولی مجموعه ای به نام شورای فرهنگ عمومی در این بخش فعال نبوده است که امیدواریم با تشکیل این شور شاهد رشد فرهنگ دینی را در بخش باشیم.

وی اضافه کرد: نهادها و ارگانهای مسئول امور فرهنگی برای بخش جوادآباد کم کاری کرده اند و مواردی در بخش جوادآباد باید وجود داشته باشد که یکی از این موارد مرکز قرآنی در جوادآباد است، با توجه به ریشه دینی و مذهبی مردم جوادآباد می طلبد که یک مجموعه قرآنی در این بخش وجود داشته باشیم.

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: کتابخانه قوی، به روز و جذاب از نیازها و کمبودهای دیگر این بخش است و مورد دیگر شهدای گمنام است؛ شهدای ما برکت هستند و نیاز است که شهدای گمنام نیز در این بخش مدفون شوند تا این بخش به یک قطب فرهنگی تبدیل شود.

جوانان نباید به واسطه سردرگمی فرهنگی گمراه شوند

وی افزود: برای جوانان، فرهنگ و ورزش آنها هیچ برنامه ای در این بخش وجود ندارد، باید نسبت به بحث فرهنگی، تربیتی و ورزشی جوانان این بخش به جد فرو پیدا کنیم که رها نشوند، با توجه به اینکه بخش جوادآباد مهاجر زیاد دارد، دو گانگی فرهنگی در این مکان اتفاق می افتد که باید کار کارشناسی شود تا جوانان به واسطه سردرگمی فرهنگی، گمراه نشوند.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: سطح شهر باید بالا برود و همه مسئولان باید دست به کار شوند تا هر کجا که قدم می زنیم بحث فرهنگی در این بخش مشخص باشد؛ باید جلساتی با معلمان برپا شود، فکرها و طرحهای فرهنگی نباید در مغز معلمان بماند و عملیاتی نشود و مردم از فکر و نظر آنها بهره مند نشوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بخش جوادآباد افزود: کانونهای فرهنگی هنری مساجد ضمن اینکه باید ارتقا یابند و اضافه شوند، باید از لحاظ کیفی بهتر شوند.

تذکر جدی به مسئولان غایب

وی تصریح کرد: از دیگر مواردی که باید بیان شود این است که مسئولان سعی کنند شخصاً در جلسه فرهنگ عمومی حضور پیدا کنند، ما نسبت به مردم مسئولیم و نباید به راحتی از این گذشت، اگر مردم شورای فرهنگ دینی نداشته باشند، همه ارزشهای انقلاب زیر سئوال می رود،  بنابراین تمام مسئولان در قبال مردم مسئول هستند.

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: امیدواریم برخی مسئولان که سابقه فرهنگی دارند، با طرح و برنامه در این جلسات حضور پیدا کنند و عدم حضورشان توجیه داشته باشد و حضورشان پررنگ تر باشد.

وی با تأکید بر اینکه برخی مسئولان فرهنگی مستقیم در این حوزه حضور ندارند، گفت: متأسفانه در بخش جوادآباد این قضیه به چشم می آید و این بخش مورد بی مهری واقع شده برخی از افراد باید مستقیم در زمینه فرهنگی حضور داشته باشند تا باعث اعتلای فرهنگی بخش شوند.

نقش رسانه ها برای اعتلای فرهنگی بخش غیرقابل انکار است

امام جمعه جوادآباد افزود: نقش رسانه ها برای اعتلای فرهنگی بخش غیرقابل انکار است که باز هم بخش جوادآباد در این زمینه مظلوم بوده است، رسانه های نقش شایانی می توانند نسبت به پیشرفت برنامه های فرهنگی داشته باشند، این فعالیت ها در جوادآباد باید در رسانه ها بیان شود.

وی با تقدیر و تشکر از خبرگزاری مهر برای انعکاس اخبار این بخش، عنوان داشت: از جوادآباد هیچ خبری در رسانه ها نیست، گاهی مطالبی که هیچ اهمیتی ندارد در رسانه ها بیان می شود ولی از جواد آباد که از لحاظ فرهنگی، اقتصادی می توان به آن پرداخت، خبری وجود ندارد و در این زمینه نیز جوادآباد مظلوم و غریب واقع شده که نباید چنین باشد.

حجت الاسلام حسینی در پایان خواستار توجه جدی مسئولان به برگزاری مراسم اعتکاف ۱۳ رجب و دو جشن بزرگ ۱۳ رجب و نیمه شعبان شد.

رویکرد تئوری سبک زندگی که مقام معظم رهبری تبیین کردند باید در جوادآباد بررسی شود

سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین نیز در این نشست گفت: خصوصیات عمومی مردم جوادآباد از لحاظ دینی و فرهنگی کاملاً محرز است، رویکرد تئوری سبک زندگی که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی تبیین کردند باید در جوادآباد بررسی شود، بایستی نیازمندیهایی که در این بخش احساس شد را آنجا که نیاز است به صورت موارد سخت افزاری مانند کتابخانه، مرکز قرآنی و … از طریق مراحل قانونی برطرف کنیم.

سید جمال جلیلی افزود: برخی از نیازمندیهای نرم افزاری مانند فعال سازی و ارتقای کانونهای فرهنگی، دفن شهدای گمنام برای جوادآباد باید پیگیری شود، صاحبان تریبون، علما و فرهنگیان نقش بسزایی برای رشد فرهنگی بخش دارند و باید برنامه های شورای فرهنگ عمومی ارزیابی شود و نقصان کار برطرف شود.

شورای فرهنگ عمومی باید بستر مناسبی را برای حماسه سیاسی فراهم کند

وی بیان داشت: نظرات اعضای این شورا باید اجرایی شود، اگر برنامه ریزی در این شورا نباشند، مجریان نیز جدی نخواهد بود و به کارها به سامان نمی دهند، شورای فرهنگ عمومی باید بستر مناسبی را برای حماسه سیاسی فراهم کند.

سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین اضافه کرد: اقتصاد غالب جوادآباد بر مبنای کشاورزی است و حماسه اقتصادی باید در این بخش شکل بگیرد، در بحث مشکلات بخش جوادآباد دستورات لازم را ارائه خواهیم داد و انشاءالله عملیاتی می شوند.

بخشدار جوادآباد نیز در این نشست گفت: بخش جوادآباد رو به توسعه است در بخش جوادآباد برای شهرستان ورامین منطقه ویژه اقتصادی کنار چرمشهر و جاده قم – گرمسار در نظر گرفته شده و موافقیت آن گرفته شده است که این منطقه اقتصادی تحول عظیمی در بخش به وجود می آورد.

سعید بختیاری افزود: این منطقه ویژه تحول کلانی را برای شهرستان، استان تهران و به خصوص برای بخش جوادآباد به همراه می آورد و به این بخش مهاجران بیشتری می آیند، اما به طبع مهاجرانی که به این بخش بیاید هر کدام فرهنگی دارند که ممکن است ناخوشایند فرهنگ بخش باشد که باید در این زمینه برنامه های را تدبیر کرد.

پیش بینی راهکارها برای مقابله با خرده فرهنگها

وی تصریح کرد: پیش بینی راهکارها برای مقابله با خرده فرهنگها و فرهنگهای وارداتی در منطقه که با توجه به تحولات مختلف اجتناب ناپذیر است، باید در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار بگیرد.

نماینده مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تبریک روز معلم گفت: حوزه معلمی خط مقدم ساز و کارهای فرهنگی است چراکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و این انقلاب بر اساس حرکت فرهنگی شکل گرفت.

دکتر سید حسن نقوی حسینی نقوی افزود: مبنای حرکت امام(ره) و مقام معظم رهبری، اعتقادات دینی و فرهنگی بوده است؛ در سال ۱۳۴۴ سازمان منافقین تشکیل شد و عده ای نزد امام(ره) رفتند و توضیح دادند که می خواهند با حکومت شاه بجنگنند که امام(ره) انحراف را در آنها تشخیص داده و به آنها گفته بود به جای اسلحه در دست گرفتن کار فرهنگی انجام دهید.

وی عنوان داشت: امروز وقتی به انحرافات برمی گردیم و بررسی می کنیم متوجه می شویم که مبنا اعتقادی است و انحراف از اعتقاد به پا می خیزد.

دلیل وجود انحرافات، اعتقادات آدمهاست

نقوی ادامه داد: آدمها بد نیستند، اما مشکل انحرافات و فتنه ها، باورها و اعتقادات آدمهاست؛ حوزه فرهنگ خمیرمایه نظام ماست و موظفیم در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری کنیم و دوام و بقای نظام به این بستگی دارد.

وی یادآور شد: اگر به مردم قرآن، نهج البلاغه، آموزه های دینی و مبانی اعتقاد اسلامی را بیاموزیم، انقلاب اسلامی دوام و قوام می یابد، اما اگر در مبانی اعتقادی مشکل پیدا کنیم انقلاب با مشکل روبرو می شود، امید است این شورا بتواند زمینه های قوام و دوام را به دست بیاورد.

نماینده مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای جوادآباد از وزیر ارشاد برای سال ۹۲ درخواست فرهنگسرا کرده ایم که به معاونت عمرانی وزارت ارجاع داده شده و پیگیری خواهد شد.

فرار از تعامل فرهنگی امکان پذیر نیست

رئیس آموزش و پرورش جوادآباد نیز در این نشست اظهار داشت: فرار از تعامل فرهنگی امکان پذیر نیست و شرایط بسته محیطی جوابگوی جوامع امروزی نخواهد بود.

حسین النچری افزود: امروز با نفوذی که از سوی کشورهای بیگانه برای استحاله فرهنگی کشورهای مورد هدف اتفاق افتاده، باید با برنامه ریزی صحیح با آن مقابله شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی قرار گرفته ایم که نسیم آرامی برای تغییر فرهنگ و باورهای ما در حال ورزش است و باید برای آن فکر و برنامه ریزی کنیم، هر گاه فرهنگها به صورت طوفانی به کشوری وارد شوند مقابله شدید خواهد بود و نمونه آن را در زمان کشف حجاب دیدیم.

رئیس آموزش و پرورش جوادآباد ادامه داد: امروز رهبری تأکید کرده اند که باید آموزش و پرورش برگرفته از فلسفه اسلام باشد، پس تحول در آموزش و پرورش باید انجام شود.

وی عنوان کرد: سیاستهای کلی تحول بنیادین در آموزش و پرورش که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، برگرفته از فرهنگ غنی ایران و اسلام است و باید در آموزش و پرورش پیاده شود  که به همین منظور برای آموزش و پرورش جوادآباد برنامه ریزی کرده ایم و انشاءالله آنها را عملیاتی خواهیم کرد.

گفتنی است، خانم ظفر از استادان حوزه علمیه و مسئول مؤسسه قرآنی جوادآباد نیز در پایان این نشست به بیان مشکلات و عدم وجود امکانات در این مؤسسه پرداخت که مقرر شد برای رفع مشکلات تنها مؤسسه قرآنی جوادآباد که زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی است، اقدام شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.