خانه » اخبار و رویدادها » پرده‌ای دیگر از اتفاقات نگران کننده پیرامون نمایشگاه کتاب + سند

پرده‌ای دیگر از اتفاقات نگران کننده پیرامون نمایشگاه کتاب + سند

انگار گرانی کاغذ تنها معضل پیش روی نمایشگاه کتاب نیست و بیست و ششمین دوره این رویداد بزرگ فرهنگی با نگرانی‌های دیگری هم همراه خواهد بود؛ نگرانی‌هایی از جنس مدیریت که ظاهراً بعد از گذشت یکسال رنج آور برای اهالی نشر، همچنان گریبان‌گیر آنان است.

به گزارش رجانیوز، همین چند روز قبل بود که خبر حذف سالن یاس از نمایشگاه امسال تلویحا تایید شد و مشخص شد که موفق‌ترین بخش نمایشگاه سال قبل تنها به صورت نمایشی در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت؛ با این حال امروز هم خبر دیگری منتشر شد که مشخص می‌کرد یکی از فعال‌ترین ‌نشرها در مبارزه با فتنه از حضور در نمایشگاه بازمانده است.

نشر «رسول آفتاب» که با برگزاری جشنواره‌های داستان فتنه و چاپ چندین جلد کتاب در این حوزه به تنهایی بار بسیاری از نهادهای فرهنگی را برداشته بود و سال قبل نیز حضور فعالی در نمایشگاه داشت، امسال اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا نکرده است.

گویا این امر بدلیل کم بودن تعداد کتابهای این موسسه از حد نصاب لازم برای شرکت در نمایشگاه بوده است. سال گذشته نیز این موسسه توانسته بود با شرکت در بخش جنبی در نمایشگاه حضور داشته باشد اما امسال ظاهرا این بخش تعطیل شده و یا اینکه به موسسه رسول آفتاب امکان حضور در این بخش داده نشده است.

وزارت ارشاد مفهوم حماسه اقتصادی را خوب فهمیده است!

رحیم مخدومی، مدیر این موسسه و از نویسندگان متعهد کشورمان گفت: تعطیلی فعالیّت‌های جنبی، یعنی تعطیلی هر فعالیّتی که نه تنها برای وزارت ارشاد سود مالی ندارد، بلکه هزینه ای روی دستش می‌گذارد. این نگاه کاسبکارانه در جایی که دشمنان خارجی برای تهاجم فرهنگی به انقلاب اسلامی، سالانه میلیاردها دلار بودجه صرف می‌کنند، بسی جای تأمل دارد.

وی افزود: فعالیّت جنبی نمایشگاه بین‌المللی یعنی تبادل آراء و اندیشه‌ی فعالان فرهنگی کشورهای بیداری اسلامی، یعنی ترویج فرهنگ ارشاد و شهادت در عصر حاضر، با تأکید بر شهدای هسته ای و… که سال گذشته- در نهایت کم لطفی و عدم همکاری مسؤولان نمایشگاه- توسط مؤسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب انجام پذیرفت و تاکنون وزارت ارشاد زیر بار هزینه‌های آن نرفته است.

مخدومی ادامه داد: البته این جفا بیشتر در حق مؤسسات مردمی صورت می‌گیرد که دستشان به جایی بند نیست، والّا بودند ارگان‌های دولتی که با همین عناوین بیداری اسلامی بودجه‌های کلان گرفته و مثل همیشه عرصه را برای حضور مردمی مؤسسات غیردولتی تنگ کردند.

نویسنده کتاب «من مادر مصطفی» در پایان گفت: یکی از مسؤولین ارشد نمایشگاه می‌گفت امسال جای فعالیت‌های جنبی را داده‌اند به بانک‌ها و بنگاهها و ادارات. حتی برای غرفه­ی کتب حضرت زهرا سلام الله علیها هم جا پیدا نمی­شود! گفتم پس بفرمایید وزارت ارشاد دولت اسلامی، مفهوم حماسه اقتصادی را خوب فهمیده است!

بی خیال فرهنگ، اسپانسر را بچسب!

نکته‌ای که مخدومی به آن اشاره می‌کند مربوط می‌شود به طرح «باران» که در نمایشگاه امسال اجرا شده و رسما به فروش فضای مخصوص ناشران به اسپانسرها انجامیده است.

مسئولان نمایشگاه کتاب امسال، تحت عناوین «اسپانسر طلایی»، «اسپانسر نقره‌ای» و … مبادرت به فروش غرفه‌های داخل شبستان مصلا به شرکت‌هایی (غیر از ناشران داخلی) نموده‌اند. با این ترتیب همان فضای محدود عرضه کتاب برای ناشران داخلی، محدودتر شده است. مبالغی که برای این گونه غرفه‌ها در نظر گرفته شده (مطابق تعرفه پیوست) رقمی نیست که در توان یک ناشر باشد (از ۹۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان!).

یکی از امتیازات این طرح با عنوان تقدیر از ناشر در مراسم افتتاحیه است. به گفته برخی ناشران در گفتگوهای شفاهی گفته شده است که منظور از این تقدیر این است که این طرح به اسپانسر اجازه می‌دهد با پرداخت پانصد میلیون تومان ناقابل(!) در مراسم افتتاحیه، پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیش از سخنران اصلی (رئیس جمهور یا معاون اول ایشان) هفت دقیقه سخنرانی کند!

بنابراین می‌توان گفت که حذف برخی فعالیت‌های جنبی از نمایشگاه کتاب و عدم امکان حضور موسسات ارزشی چون رسول آفتاب برای وزارت ارشاد کلی سود داشته است. فضایی که می‌توانست به روشنگری علیه فتنه، بزرگداشت شهدای هسته‌ای، بیداری اسلامی و… تعلق گیرد اکنون به اسپانسرهای طلایی و نقره‌ای و برنزی تقدیم شده است؛ البته این اقدام شاید به سود صدها میلیون تومانی بی‌ارزد!

90191 239x300 عدم اجازه حضور موسسه رسول آفتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

90192 218x300 عدم اجازه حضور موسسه رسول آفتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

90193 211x300 عدم اجازه حضور موسسه رسول آفتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

90194 209x300 عدم اجازه حضور موسسه رسول آفتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.