خانه » اخبار و رویدادها » برداشت بی رویه آب باعث نشست دشت ورامین شده است

برداشت بی رویه آب باعث نشست دشت ورامین شده است

به گزارش ورامین سیتی به نقل از ایرنا ، مسئول ستاد حوادث شهرستان ورامین گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی باعث پدیده فرونشست در دشت ورامین شده، پدیده ای که مانند زلزله بتدریج باعث تخریب تاسیسات و نابودی اراضی کشاورزی می شود.مسوول ستاد حوادث شهرستان ورامین گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی باعث پدیده فرونشست در دشت ورامین شده، پدیده ای که مانند زلزله بتدریج باعث تخریب تاسیسات و نابودی اراضی کشاورزی می شود.

حسین فخاری افزود: این برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی باعث شده تا دشت ورامین ماهانه دو سانتی متر نشست می کند.

وی خاطرنشان کرد: پدیده نشست زمین در دشت ورامین در سال های اخیر به تناسب افزایش حفر چاه های مجاز و غیرمجاز رشدی صعودی داشته است.

فخاری گفت: تعداد چاه های مجاز و غیرمجاز در دشت ورامین در سال ۱۳۴۱ تنها ۲۹۷ حلقه بود درحالی که طبق آخرین آمار در زمان حاضر بیش از چهار هزار حلقه چاه در شهرستان وجود دارد که به احتمال تعداد آنها بیشتر نیز است.

وی ادامه داد: با توسعه حفر چاههای عمیق و کاهش تدریجی فشار حفره ای لایه آبده، تعادل بین وزن طبقات رویی و فشار حفره ای بر هم خورده و لایه های بالایی متراکم یا منقبض شده و بتدریج زمین دچار نشست می شود.

مسوول ستاد حوادث فرمانداری ورامین افزود: افزایش برداشت بی رویه آْب از سفره های زیر زمینی باعث شکستگی لایه روی سفره های زیر زمینی شده و با نشست زمین بر روی سفره آب و تخریب لایه های جذب کننده آب، خاک قدرت حفظ آب را از دست داده و باعث زهدار شدن آن می شود.

وی گفت : در منطقه جنوب شهر قرچک و روستای ولی آباد نفوذ آب به لایه های خارجی خاک باعث شد دیوارهای منازل مسکونی این منطقه نمناک و برای سکونت خطرناک شود.

فخاری تاکید کرد: فرونشست زمین پدیده خطرناکی است که برگشتی نداشته و به مرگ نهایی آبخوان منجر می شود.

وی افزود: احتمال اینکه نشست زمین باعث جابجایی گسل فعال پیشوا شود، وجود دارد که نتیجه این امر می تواند باعث وقوع حادثه بسیار خطرناک و غیرقابل پیش بینی شود.

وی اظهار کرد: منطقه ورامین را گسل غربی منتهی به ری، گسل شمالی منتهی به دامنه های البرز و نیز گسل شرقی پیشوا تهدی می کند که این فرو نشست زمین می تواند این گسل ها فعال کند.

فخاری ادامه داد: مهمترین نشست زمین در منطقه معین آباد ورامین رخ داده که بر اثر آن شکافی چند کیلومتری به عرض ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و عمقی نامعلوم بوجود آمده است.

وی افزود: با وجود این که کشاورزان هر ماهه نسبت به پرکردن این حفره ها با خاک اقدام می کنند اما بعد از چند روز بار دیگر این شکاف ها باز شده و حفره ها نمایان می شود.

وی گفت: این شکاف باعث شده کشاورزان نتوانند آب مورد نیاز اراضی خود را انتقال داده و اراضی حاصلخیز منطقه به اراضی بایر تبدیل شود.

فخاری، مقابله با پدیده نشست زمین را نیازمند عزم همه جانبه دانست و از دستگاه های قضایی خواست با برخورد قاطع با سارقان و غارتگران منابع آب از نشست بیش از حد زمین در دشت ورامین جلوگیری کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.