خانه » اخبار و رویدادها » اخبار جوادآباد » لحظاتی پیش زلزله ۴ریشتری بخشی از شهرستان ورامین را لرزاند/ جوادآباد ۸بار لرزید

لحظاتی پیش زلزله ۴ریشتری بخشی از شهرستان ورامین را لرزاند/ جوادآباد ۸بار لرزید

به گزارش ورامین سیتی، ساعتی پیش ۸ زمین لرزه جواد آباد را لرزاند. فاصله زمانی زلزله اول تا پنجم ۱۶ دقیقه بوده است.

مرتضی اکبرپور با بیان اینکه زلزله خیر جواد آباد تهران تاکنون خسارتی به همراه نداشته است، گفت: مدیرکل بحران استان تهران به مسئولین محلی، بخشداری و دهداری ها آماده باش دادند. به استانداری تهران سپرده ایم هماهنگی ها را بیشتر کرده و اگر نیاز به اعلام از طریق رسانه باشد به صدا و سیما اعلام کند تا مردم غافلگیر نشوند.

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران کشور ادامه داد: چون زلزله خسارتی نداشت به منطقه وقوع نرفتیم. به مرم منطقه هشیاری داده ایم و همه آماده باش هستند.

اکبرپور افزود: طبق تجربه زلزله هایی با پس لرزه های ضعیف تر گویای رفع خطر بوده و مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

ساعت ۲۳:۱۱ دقیقه(روز پنجشنبه):  ۳.۱ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۴۶  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۱۳   عمق زمین:  ۱۶کیلومتری

ساعت ۲۳:۱۲ دقیقه(روز پنجشنبه):  ۴.۱ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۶۵  طول جغرافیایی:  ۵۱.۸۵۹   عمق زمین:  ۱۳کیلومتری

ساعت ۲۳:۱۸ دقیقه(روز پنجشنبه):  ۱.۵ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۴۱  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۳۹   عمق زمین:  ۱۶کیلومتری

ساعت ۲۳:۱۹ دقیقه(روز پنجشنبه):  ۱.۷ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۳۷  طول جغرافیایی:  ۵۱.۸۸۸   عمق زمین:  ۹ کیلومتری

ساعت ۲۳:۲۷ دقیقه(روز پنجشنبه):  ۳.۴ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۴۵  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۳۴   عمق زمین:  ۱۴کیلومتری

ساعت ۱۰دقیقه بامداد(روز جمعه):   ۲.۲ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۴۶  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۳۷ عمق زمین:  ۱۴کیلومتری

ساعت ۰۱:۴۸دقیقه (روز جمعه):      ۲.۲ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۴۵  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۳۱ عمق زمین:  ۱۸کیلومتری

ساعت ۰۱:۵۶دقیقه (روز جمعه):      ۱.۳ ریشتر- عرض جغرافیایی:  ۳۵.۱۰۸  طول جغرافیایی:  ۵۱.۹۴۴ عمق زمین:  ۱۰ کیلومتری

هادی رحمتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اعلام کرد: این زلزله در منطقه جواد آباد ورامین رخ داده و فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری های مناطق اطراف همه در حالت آماده باش هستند و در خود منطقه جوادآباد هم تدابیر لازم برای وقوع زلزله احتمالی دیده شده است.

وی افزود: تمامی این اقدامات به نحوی است تا مردم وحشت زده نشوند چرا که میزان قدرت ریشتر زلزله زیاد نبوده اما برای پیشگیری همه نیروها آماده باش هستند.

بر اساس آخرین اخبار این زلزله هیچگونه خسارتی تاکنون نداشته است. همچنین روستاهایی مانند محمد آبادعرب قلعه خواجه، خاوه، حصار حسن بیک سلمان آباد زواره ور از روستاهای دارای جمعیت نسبی منطقه اثر زلزله هستند.

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: اتفاق و حادثه خاصی نبوده و نیاز به تشکیل جلسه مدیریت بحران نیست. اما نیروها آماده باش هستند.

مردم در صورت وقوع زلزله نکات ذیل را رعایت کنند:

۱- هنگام وقوع زلزله آرامش تان را حفظ کنید. ترس و وحشت سرعت عکس العمل تان را کمتر می کند.

۲- در صورتی که در یک ساختمان یک طبقه و نزدیک در خروجی هستید، تا آنجا که ممکن است به سرعت ساختمان را ترک کنید اما اگر هنگام وقوع زلزله در ساختمان بلند و چند طبقه هستید سعی نکنید که با استفاده از پله ها یاآسانسور بیرون بروید.

۳- در محل های امن پناه بگیرید. از پنجره ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است روی شما سقوط کنند و پرت شوند، دور شوید.

۴- اگر محل ایمن وجود ندارد و به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را روی زانوهایتان خم نموده و با کف دست ها پشت سر خود را گرفته و یا بازوها از سرتان محافظت کنید.

۵- اگر هنگام زلزله در خانه هستید، زیرمیزناهارخوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثرزلزله حرکت کردند پایه های آنها را با دستان تان محکم بگیرید.

۶- اگر هنگام وقوع زلزله در محل کار هستید آرامش خود را حفظ کرده و از پنجره ها و کمدهایی که در محل خود محکم نشده اند، دور شوید. از منابع تامین الکتریسیته (پست های الکتریکی یا کابل های فشار قوی) که احتمال حرکت، تخریب یا سقوط دارند، دورشوید. از محل هایی که امکان حریق وجود دارد، دورشوید. به سمت خروجی های اضطراری هجوم نبرید و از پله ها و آسانسور استفاده نکنید. سریعاً درمکان های ایمن ساختمان از جمله چارچوب در و یا زیر میز، پناه بگیرید.

۷- اگر زمان وقوع زلزله در مدارس یا مراکز آموزشی هستید، یادتان باشد ممکن است افراد هنگام هجوم بردن به سمت درها برای خارج شدن از ساختمان به همدیگر آسیب برسانند، بنابراین بهتر است به محل های امن بروید و تا پایان تکان های ناشی از زلزله در آن پناه بگیرید.

۸- از پنجره ها و درها دور شوید زیز میز پناه بگیرید وبرای جلوگیری از حرکت آن پایه های میز را محکم با دست بگیرید.

۹- اگر هنگام وقوع زلزله در راه پله هستید به سمت بالا یا پایین نروید، بنشینید و سروگردن خود را با دست هایتان بپوشانید.

۱۰- اگر در حیاط مدرسه هستید از ساختمان، دیوار، سازه های بلند فولادی یا چوبی و از سبدهای بسکتبال دور شوید.

منبع: بحران نیوز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.