خانه » اخبار و رویدادها » تجلیل از سوادآموزان تحت پوشش کمیته امداد ورامین و معلمان سوادآموز

تجلیل از سوادآموزان تحت پوشش کمیته امداد ورامین و معلمان سوادآموز

همایش تجلیل از سوادآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان ورامین و معلمان تعلیم دهنده آنها برگزار شد.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، این همایش عصر سه شنبه با حضور محمد عدالت منش رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان ورامین، کریم محمودی رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ورامین و دیگر مسئولان، در کانون فرهنگی هدایت این شهرستان برگزار شد.

رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان ورامین در این مراسم اظهار داشت: نسل امروز پل ارتباطی انتقال علم و فرهنگ به نسل آینده است که این نسل هر چه قدر مجهز به سلاح علم، دانش، آگاهی و معرفت باشد، بهتر می تواند هر آنچه از گذشتگان فرا گرفته در ذهن و روح خود بپروراند و به منصه ظهور برساند.

محمد عدالت منش افزود: پشتوانه عظیمی از علم، ادب، فرهنگ، عقاید و سنن غنی از فرهنگ در گذشته این مرز و بوم وجود دارد و باید این خیل عظیم از علم، فرهنگ و سنن و عقاید را به آیندگان بسپاریم تا آنها با گذشته خویش بیگانه نشوند و در پی هویت خویش نباشند و رو به فرهنگ و عقاید شرق و غرب نیاورند.

وی گفت: این کانال و پل ارتباطی نسل امروز و نسل حاضر است، این نسل هر چه قدر مجهز به سلاح علم، دانش، آگاهی و معرفت باشد، بهتر و پخته تر می تواند هر آنچه از گذشتگان فرا گرفته در ذهن و روح خود بپروراند و به منصه ظهور برساند و تکمیل تر و بهتر به آیندگان تحویل دهد و این رمز و راز پیشرفت و ترقی است که پویایی و حرکت می آورد و می توانیم به آن اهداف عالیه و قله رفیع از دانش و سعادت برسیم و زمینه ساز حکومت حضرت مهدی(عج) باشیم.

رئیس اداره نهضت سوادآموزی شهرستان ورامین عنوان داشت: تا دیر نشده به امور فرهنگی و به امر سوادآموزی و آموزش و پرورش فرزندانمان و نسل حاضر یعنی بزرگسالان بهتر و با برنامه ریزی صحیح تر و دقیق تر عمل کنیم تا از فاجعه بی هویتی و سردرگمی نسل آینده جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همه می دانیم یکی از آیتمها و شاخصهای پیشرفت جامعه، پیشرفت و رشد توسعه فرهنگی است؛ باید برای درمان دردهایی که در فرهنگ مردم شهرستان وجود دارد، مرهمی اساسی پیدا کرد و فقط به تبلیغات زودگذر و آمار برای خوراک مطبوعات کار نکرد و کارها باید اساسی باشد.

یکی از زیر ساخت های فرهنگی جامعه باسواد بودن افراد جامعه است

عدالت منش تصریح کرد:  یکی از زیر ساختهای فرهنگی جامعه، باسواد بودن افراد جامعه است؛ آیا اخلاق و رفتار فرزندانی که در دامان پدران و مادران باسواد تربیت می شوند با پدران و مادرانی که بی سواد باشند، تفاوت نمی کند؟ مسلماً وقتی پدر و مادر الگوی رفتاری اولیه فرزندان هستند، متعاقباً اثرات باسوادی و بی سوادی آنها مستقیم بر فرزندان آنها و رفتار و اخلاق فرهنگی جامعه تأثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: برای ساخت جامعه و پیشرفت آن باید اهتمام بیشتری در امر سوادآموزی پدران و مادران بی سواد شهرستان داشته باشیم تا در آینده از اثرات سودمند آن، جامعه بهره مند شود.

رئیس نهضت سوادآموزی تصریح کرد: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) اهمیت بسیاری برای سوادآموزی قائل بودند و اسیرانی را که ۱۰ نفر از مسلمانان را باسواد می کردند آزاد می فرمودند و همچنین مهریه بعضی زنان را باسواد شدن آنان قرار می داد.

وی  افزود: وقتی پیامبر اسلام (ص) در یکهزار هزار و ۴۰۰ سال پیش تا این حد بر اهمیت سوادآموزی تأکید داشتند در دنیای امروز که تمام جوانب زندگی روزمره براساس علم و دانش پیش می رود، علم آموزی و ارتقای سطح دانش از ضرورتی بسیار بیشتر برخوردار است.

این مسئول بیان داشت: آیاتی در رابطه با سوادآموزی در قرآن بیان شده است که این آیات مبدأ حرکت بزرگ تعلیم و تربیت جهان شده است؛ مدرسه، مساجد گیتی و توسعه نوشتن و آموختن از همین این آیات آغاز شد و کسانی که حقیقت را درست درک و تصدیق می کنند به خاطر پیش آمدهای همین آیات است.

آیات قرآن اولین دستور نهضت ایمان و قلم بود

وی افزود: این آیات نخستین دستور نهضت اصلاحی جهان و اولین دستور نهضت ایمان و قلم بود در پی این دستور عرب درس نخوانده برای خواندن و نوشتن قیام کرد و پس از نیم قرن ایران قیام کرد و بعد به واسطه فتوحات اسلام قسمتهای شرقی و جنوبی اروپا قیام کردند و سپس در اثر جنگهای صلیبی و تماس اروپا با افکار و کتب مسلمانان در اروپا برای تعلیم و خواندن قیام کردند.

عدالت منش یادآور شد: به واسطه این آیات آنچه را که از گذشتگان به واسطه قلم باقی مانده بود و در مخزنهای کتابخانه ها خاک می خورد و از بین رفته بود به واسطه این نهضت به نسل آینده پیوند خورده و سنگ بنای تمدن عظیم و درخشان اسلامی شد.

وی ادامه داد: نهضت سوادآموزی یکی از مهمترین و بهترین اقدام فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با حمایت همه جانبه مسئولان کشوری تا کنون نیز ادامه دارد و هدف اصلی آن ریشه کن کردن بی سوادی و از بین بردن عامل وابستگی به بیگانگان است.

این مسئول عنوان کرد: نهضت سوادآموزی از یادگارهای ماندگار امام(ره) است و به طور قطع می توان گفت در اجرای این طرح بزرگ ملی، اقدامات قابل توجه و مهمی صورت گرفته است.

پیشرفت سطح رفاه جامعه در گرو رشد و توسعه علمی است

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پیشرفت و ارتقای سطح رفاه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…. جامعه در گرو رشد و توسعه علمی است، اجرای طرح نهضت سوادآموزی نقش بسزایی در تحقق این امر داشته است.

رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان ورامین اظهار داشت: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه لزوم به صفر رسیدن آمار بی سوادی گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور، نهضت سوادآموزی از تاریخ یکم خردادماه سال جاری در آموزش و پرورش ادغام شد و در حال حاضر بیشترین فعالیت نهضت سوادآموزی در قالب فرد به فرد انجام می شود.

تشویق نقدی تعلیم دهندگان

عدالت منش افزود: به هر فردی که طیاجرای این طرح، براساس توا فقات صورت گرفته فرد آموزش دهنده در ازای قبولی هرسوادآموز، مبلغی بین ۳۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان دریافت می کند واز کسانی که در این عرصه از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند، تشکر می کنم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ورامین نیز در این همایش، گزارشی از فعالیتهای انجام شده در بخش نهضت سوادآموزی در بین مددجویان این حوزه ارائه داد.

کریم محمودی گفت: از سال ۱۳۹۰ تا به حال مجموع ۱۹ نفر از خواهران تحت حمایت این حوزه با پیگیریهای مداوم و مستمر آموزش دهندگان موفق به یادگیری سواد و اخذ کارنامه شده اند و ۲۱ نفر نیز مشغول به تحصیل هستند و در حال حاضر پنج نفر از فارغ التحصیلان تحت حمایت در امر باسواد کردن مددجویان با کمیته امداد حضرت امام(ره) همکاری دارند.

۱۹ مدد جوی کمیته امداد ورامین در کلاسهای نهضت سوادآموزی به کلاس بالاتر ارتقا یافته اند

وی افزود: اشرف فتاحی راد، مریم دولتی، بتول جواری، فرخ کاردان، وجیهه صیامی، نشمیه غلامی، نورسته حسین زاده، رقیه نجفی آلوچه، سکینه گره گشا، شکوفه نهضت، پوران موسوی، فاطمه عزیزی، خاتمه عیوضی، زینب رحمتی، طاهره قربانی، جمیله صابری، گل جمین موسیوند، کبری نوروزی و مهوش عبدلی ۱۹ مدد جوی کمیته امداد ورامین هستند که در کلاسهای نهضت سوادآموزی شرکت کرده و به کلاس بالاتر ارتقا یافته اند.

این مسئول بیان داشت: سمیه احمدی، مریم فتح اللهی، سمیه کمره ای، خدیجه کارونه، هاجر کارونه، زهرا محمدی، مهناز خدمتی هفت آموزش دهنده به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

گفتنی است، به پاس همکاری شایسته سوادآموزان با آموزشیاران در امر یادگیری، مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به حساب سوادآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) واریز خواهد شد.

از زمان تأسیس نهضت سواد آموزی در ورامین در سال ۱۳۵۸ تا کنون بالای ۷۰ هزار نفر در دوره های سوادآموزی شرکت کرده و از سال ۸۷ به این طرف، قریب به هشت هزار نفر در دوره های مختلف سوادآموزی شرکت داشته اند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.