خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » افتخارات » شهدای کفن پوش ورامین ، روایتگران تاریخ ۱۵ خرداد ۴۲

شهدای کفن پوش ورامین ، روایتگران تاریخ ۱۵ خرداد ۴۲

شهدای 15 خرداد 42

درباره شهدای ۱۵ خرداد ورامین بیشتر بدانید ….

عقربه های ساعت حدود ساعت ۱۱ صبح ۱۵ خراد سال ۱۳۴۲ برابر با دوازدهم محرم الحرام سال ۱۳۸۳ هجری قمری ، روز سوم شهادت امام حسین (ع) را نشان می داد.

هیات های سینه زنی به روش سنتی بازار سر پوشیده شهر پیشوا را می پیمودند تا به گروههای عزادار صحن مطهر امامزاده جعفر ابن موسی الکاظم(ع) بپیوندند تا مراسم سنتی بنی اسد که مراسم شبیه سازی به خاکسپاری شهدای کربلاست را اجرا کنند.

 ولی در این روز نوحه ها مضامین متفاوتی داشت و اغلب کنایه آمیز بود ، تعدادی از بزرگان شهر با چهره های غم بار مشغول نجوا بودند و سعی داشتند تا مراسم به هم نخورد تا برای مطلبی که شنیده بودند چاره ای بیندیشند.

 کم کم نجواها به فریاد تبدیل شد و یکی از اهالی شهر پیشوا بالای منبر رفت و اشک ریزان گفت : مردم در نیمه شب گذشته مرجع تقلید شما ˈ آیت الله خمینی ˈ را در شهر قم دستگیر کرده و ایشان اکنون در حصر رژیم به سر می برد .

صحن مطهر امامزاده جعغر (ع) برای چند لحظه در سکوت تصمیم گیری فرو رفت که در این هنگام مردی از بلند گو اعلام کرد : مردم وصیت کنید ، غسل شهادت کنید و اماده حرکت شوید .

در همین زمان مردی به نام ˈسید مرتضی طباطبایی رفیعی ˈ که از شهر قم آمده بود در روستای محمد آباد خبر دستگیری آیت الله خمینی را به روستائیان رساند.

بلافاصله اهالی روستای محمد آباد بدون اطلاع از حرکت مردم شهر پیشوا به سمت شهر ورامین راه افتادند تا از آنجا به سمت تهران حرکت کنند .

این دو حرکت به موازات هم شکل گرفت ، مردم شهر پیشوا از جاده اصلی و مردم محمد آباد از بیراهه به سمت تهران به راه افتادند و هیچکدام از حرکت یکدیگر اطلاع نداشتند .

لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شد و طبق گفته شاهدان عینی تعداد جمعیت آن روز ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر تخمین زده می شد .

این دو گروه در نزدیکی منطقه باقرآباد و پل این منطقه به هم ملحق شدند که در این محل به گروه نظامی اعزامی از تهران به سرکردگی سرهنگ بهزادی و کاویانی برخورد کردند که در ابتدا به آنها اخطار دادند که توقف کنند ولی مردم خشمگین به دستور آنها توجه نکردند و به حرکت خود ادامه دادند .

در این هنگام سرهنگ بهزادی دستور تیر اندازی صادر کرد و قیام مردم ورامین را با خون جوانان این خطه رنگین کرد .

در این قیام هفت نفر از بهترین جوانان ورامینی تنهابه جرم حمایت از مرجعیت به خاک و خون کشیده شدند ولی با خون خود درخت نوپای انقلاب را آبیاری کردند .

شهید ˈ سید مرتضی طباطبایی رفیعی ˈ اولین فردی است که خبر دستگیری امام خمینی را به شهر ورامین و روستای محمد آباد رساند و می توان وی را به عنوان اولین کسی نام برد که باعث قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین شد .

وی در سال ۱۳۰۸ در روستای محمد آباد به دنیا آمد و ثمره زندگی وی چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، محسن و زینب است .

این شهید بزرگوار در حادثه فیضیه در فروردین سال ۴۲ در قم حضور داشت و به دست کماندوهای رژیم سخت مجروح شده بود.

وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و جنازه وی به همراه دیگر شهدا توسط نظامیان به مسکر آباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده شد.

شهید ˈ عزت الله رجبیˈ در سال ۱۳۱۲ در روستای سناردک از توابع شهر ورامین به دنیا آمد و ثمره زندگیش پسری به نام علی می باشد. .

وی به همراه دیگر همرزمانش در صف اول قیام کنندگان ورامینی حضور داشت و در تیراندازی رژیم در پل باقرآباد به شهادت رسید.

پیکر این شهید بزرگوار نیز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد.

شهیدˈامیر هوشنگ معصومشاهیˈدر سال ۱۳۱۴ در شهر ورامین به دنیا آمد و از همان در طول زندگی پربرکتش همواره سعی در رفع مشکل مردم داشت .

وی اولین شهید قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین است که با اصابت گلوله به قلبش و در آغوش برادرش به شهادت رسید .

مدفن این شهید بزرگوار نیزگورستان مسکرآباد است .

شهید ˈجعفر عرب مقصودیˈدر سال ۱۳۱۴ در روستای محمد آباد دیده به جهان گشود، و ثمره زندگی این شهید بزگوار پنج فرزند به نامهای داود، محمد رضا،علی ،فاطمه وزهرا می باشد .

وی از دوستان شهید طباطبایی است که در این قیام از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از مدتی به شهادت می رسد.

شهید ˈمسیب مهابادیˈ در سال ۱۲۹۴ در روستای قلعه نو کهنک ورامین به دنیا آمد و دارای چهار فرزند به نامهای حسن ، حسین ، عباس و زینب می باشد .

وی در غروب ۱۵ خرداد در پل باقرآباد به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است .

شهید ˈ ابوالقاسم اردستانیˈ در سال ۱۳۱۳ در روستای کهنک به دنیا آمد و ثمره زندگی پر باراین شهید سه فرزند به نامهای اکبر ، علی اصغر و کبری می باشد .

وی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بود که در طول مسیر نیز برای سید و سالار شهیدان نوحه سرایی می کرد.

پیکر پاک این شهید نیز همراه دیگر همرزمانش در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شد .

شهید ˈ حسن خانی ˈ در سال ۱۳۱۸ در روستای جعفر آباد اخوان از توابع ورامین چشم به جهان گشود.

از این شهید بزرگوار دختری به نام معصومه به یادگار مانده است .

 از این شهید بزرگوار که غریبانه در غروب ۱۵ خرداد سال ۴۲ در خون خود غلطید جسدی به دست نیامد و ظاهرا همراه دیگر شهدای این روز در گورستان مسکر آباد به خاک سپرده شده است.

به نقل از ایرنا

یک نظر

  1. خداخیرتان بده خیلی خوب بود میشه بهترهم بشه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.