خانه » اخبار و رویدادها » از ۱۵ خرداد ۴۲ تا ۱۵ خرداد ۹۳ ؛ مقاومت امام و امت همچنان باقیست/ راهپیمایی ۱۵خردادِ ورامین برگزار شد/ سخنرانی جلیلی در جمع راهپیمایان

از ۱۵ خرداد ۴۲ تا ۱۵ خرداد ۹۳ ؛ مقاومت امام و امت همچنان باقیست/ راهپیمایی ۱۵خردادِ ورامین برگزار شد/ سخنرانی جلیلی در جمع راهپیمایان

صبح امروز همزمان با سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ورامین با حضور در خیابان فریاد لیبک یا خامنه ای لبیک یا حسین است را سر داده و بار دیگر با آرمان های بلند امام خمینی(ره) تجدید پیمان کردند.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(20).jpg

مهمان ویژه این مراسم سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که با حضور در شهر شهیدان ۱۵ خرداد، در راهپیمایی کفن پوشان ورامینی شرکت کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی که سخنران راهپیمایی یوم الله ۱۵ خرداد ورامین است، به جمع کفن پوشان ورامینی آمد و مورد استقبال مردم و جمعی از مدیران این شهرستان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم تعدادی از ورزشکاران ورامینی با انجام حرکات نمایشی اقتدار جوانان این دیار را به رخ همگان کشیده و سپس برخی از هنرمندان و ورزشکاران با انجام فعالیت های هنری و ورزشی سالروز حماسه ۱۵ خرداد را گرامی داشتند.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(10).jpg

برگزاری آیین نقاله خوانی ۱۵ خرداد با حضور مرشد میرزاعلی

همزمان با سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مردم ورامین ، آیین نقاله خوانی ۱۵ خرداد با حضور استاد مرشد میرزا علی برگزار شد. در این مراسم که در میدان امام حسین(ع) ورامین برگزار شد، مرشد میرزا علی با اجرای نقاله خوانی، یاد شهدای ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ گرامی داشت.

جعفر کاظمی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: هر ساله و همزمان با قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ورامین، برنامه های فرهنگی و هنری متعددی در این شهرستان برگزار می شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین افزود: در دو سال گذشته و با همکاری ستاد برگزاری مراسم یوم الله ۱۴ و ۱۵ خرداد، استاد مرشد میرزاعلی که از هنرمندان برجسته نقالی کشور هستند با حضور در راهپیمایی ۱۵ خرداد به اجرای نقاله خوانی می پردازند.

قطعنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین

در این مراسم قطعنامه ای از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین قرائت و بر لزوم تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیداری نسبت به توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی تأکید شد.

راهپیمایان ورامینی تأکید کردندکه خون‌های مطهری که ۵۱ سال پیش در دشت ورامین بر زمین ریخته شد امروز به ثمر نشسته و حرکت عظیم انقلاب اسلامی را به پیش می‌برد و آن‌روز که کسی گمان نمی‌کرد حرکت امام و شهدای ۱۵خرداد این موج عظیم را در جهان اسلام و بشریت ایجاد کند اما غربت و مظلومیت شهدای ۱۵خرداد، اخلاص و فداکاری و شجاعت امام و حمایت مراجع عظام تقلید و قاطبه ملت ایران سبب شد، رژیم طاغوت در برابر انقلاب اسلامی زمین گیر شود.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(38).jpg

مدیران و مسئولان کشور به فرامین رهبری توجه کنند

این قطعنامه که با فریادهای کوبنده مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ورامین مورد تأکید قرار می گرفت خاطر نشان ساخت که مردم شهید پرور ورامین و وارثان شهدای ۱۵خرداد همچون پدران و گذشتگان خود مراتب اطاعت و حمایت خود را از جایگاه ولایت اعلام داشته و در ربع قرن رهبری خلف صالح امام، فرامین معظم له را نصب العین خود قرار داده و از مدیران نظام اسلامی می‌خواهیم با تمام وجود رهنمود‌های ایشان را جامه عمل بپوشانند.

باید توجه داشت که این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست و خط اصیل امام و راه امام تنها نسخه شفابخش ملت‌های آزاده است و انحراف از خط امام و تفکرات امام از هیچ فرد و گروهی پذیرفتنی نیست و آنچه که ملت ایران را به پیروزی و به عزت رساند، اسلام نابی بود که بر زبان و قلم امام جاری شد و امروز این راه مقدس را مقام معظم رهبری ادامه می‌دهد.

ملت ایران به راه پر عظمت خود ادامه می دهند/ آمریکا از پیشرفت ایران ناراحت است

راهپیمایان ورامینی در این قطعنامه متذکر شدند که از تمامی مسئولان کشور، صاحبان فکر و اندیشه و قلم می‌خواهیم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، فارغ از شعار، در عمل به اوامر مقام معظم رهبری عامل بوده و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و صیانت از فرهنگ اسلام ناب با تمام وجود تلاش کنند.

کفن پوشان ورامین با اشاره به پیشرفت کشور در عرصه های مختلف تأکید کردند که  ملت ایران با کمال افتخار قله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و همین مسئله  است که خشم آمریکا و غربیها را برانگیخته و ما ضمن تقدیر از دانشمندان این کشور و جوانان غیرتمند این مرز و بوم که در عرصه‌های مختلف عزت ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند به آمریکا و ذیگر بدخواهان اعلام می‌کنیم ملت ایران به این راه با عظمت خود با زعامت زعیم بیدار خود ادامه داده و در برابر توطئه‌های استکبار ایستادگی خواهد کرد.

استان خرداد با مرکزیت شهر شهیدان ۱۵ خرداد تشکیل شود

در پایان نیز راهپیمایان ورامین یادآور شدند که ورامین شهر شهیدان ۱۵خرداد است، شهر مدافعان از حریم ولایت است که ۱۵خرداد ۴۲، ۱۰دی ماه ۵۷ و ۲۳ تیر ۷۸ و ۹دی ۸۸ بعنوان سند ولایت‌مداری این دیار در تاریخ ثبت شده است، از مسئولان ورامین می‌خواهیم به منظور حفظ و حراست از فرهنگ دینی و انقلابی  این شهر تمام توان خود را بکار گیرند و کوتاهی هیچ فرد و مسئولی در این زمینه قابل بخشش نخواهد بود.

مبارزه با مظاهر علنی فساد و بدحجابی خواسته مردم مومن دیار ۱۵خرداد است و همچنین توجه دولت محترم و مسئولان عالیرتبه نظام را به فرمایش امام عزیز و سفر کرده جلب می‌کنیم که آقایان محترم و جوانان معظم ورامین به ما حق ویژه‌ای دارند و ضمن تقدیر از خدمات انجام شده در طول دوران انقلاب و اظهار گلایه از وعده‌های برزمین مانده،‌ از دولت می‌خواهیم جهت رشد و شکوفایی و خدمت هر چه بیشتر به مردم این منطقه با تأسیس استان خرداد با مرکزیت شهر شهیدان ۱۵خرداد ضمن ادای گوشه‌ای ازحق مردم فداکار این منطقه، خدمتی ماندگار را به مردم این دیار ارزانی دارد.(مهر)

سعید جلیلی در ورامین: اگر کسی به دنبال وابستگی به قدرت های بزرگ بود نمی تواند آزادی را برای کشور به ارمغان بیاورد/

اگر کسی مدعی آزادی شد اما شعار وابستگی داد، به دنبال فساد و دوری از معنویت بود و به دنبال عدالت نبود دروغ می گوید/

تشریح علل قیام ۱۵ خرداد مردم ورامین

سعید جلیلی ‌نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی صبح امروز دوشادوش وارثان قیام ۱۵ خرداد در راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین حضور یافت.

وی ‌در جمع راهپیمایان قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ در مسجد بزرگ صاحب الزمان(عج) با یادآوری این قیام خونین‌، نقش مردم ورامین را در انقلاب اسلامی بسیار پراهمیت دانست و اظهار داشت: به نظر من باید از ۱۵ خرداد تحلیل صحیح داشته باشیم.

وی با طرح این سئوال که مختصات زمانی ۱۵ خرداد چه بود؟ خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از دو جنبه اهمیت داشت، یکی از جنبه درون کشور ما که یک نظام فاسد، مستبد و وابسته در کشور حاکم بود، فضای کشور ما فضایی بود که به‌ویژه نزدیک به ۱۰ سال پس از کودتای ۲۸ مرداد این نظام توانسته بود با پشتیبانی آمریکا و انگلیس یک نظام مستبد را حاکم کند، نظام توانسته بود برخی پایه‌های امنیتی خود مانند تأسیس ساواک را انجام دهد.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(13).jpg

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این حرکت در صحنه جهانی نیز بسیار اهمیت داشت، سال‌های ۱۹۶۳ میلادی سال‌هایی بود که پس از جنگ جهانی دوم عده‌ای از قدرت‌های حاکم بر جهان توانسته بودند دنیا را بین خود تقسیم کنند، این‌ها انحصاراتی در قدرت و ثروت برای خود ایجاد کرده بودند، مانند امتیاز وتو و امتیازاتی مانند داشتن سلاح هسته‌ای را تقسیم کرده بودند، برخی کشورها هم در شرایطی بودند که می‌گفتند نه این و نه آن، در ۱۵ خرداد سال ۴۲ پرچمی برای مبارزه با این انحصارطلبی بلند شد.

جلیلی متذکر شد: نگاه امروز ما بعد از ۵۰ سال نیز به حق این حادثه را بزرگترین واقعه آن زمان می‌داند، قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ حرکتی بود که برای نفی آن قدرت‌ها بلند شد؛ این حرکت تنها برای نفی رژیم پهلوی نبود، بلکه پشت این قیام حرف‌ها بود، این حرکت علیه استبداد شاه بود، آن‌ها می‌دانستند این حرکت دارای دامنه‌هایی است که خطرهای بزرگی برای رژیم پهلوی و دولت‌های حامی این رژیم دارد.

وی تأکید کرد: ۱۵ خرداد سال ۴۲ یک حرکت از جنس حرکت‌های معمولی نبود، نقطه‌ای عطف در تاریخ و صحنه مناسبات بین‌المللی بود، در آن سال شجره طیبه‌ای شکل گرفت که روزبه‌روز میوه‌های آن برای استکبار جهانی خطر بود و دیدید آن حرکت مانند نهالی در ۱۵ خرداد ۴۲ کاشته شد و امروز به درختی تنومند تبدیل شده است، امروز انقلاب ما انقلابی است که بیش از نیم قرن از آن می‌گذرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: چه کسی است که نداند اگر چنین حرکتی شکل گرفت، همه قدرت‌ها پشت سر رژیم پهلوی بودند، چون ۱۵ خرداد نقطه عطفی بود که مناسبات و تعریف قدرت و معادلات جهانی را تغییر داد، بنابراین شما می‌بینید امام بزرگوار ما با نیروی مردم بر همه آن قدرت‌ها پیروز شدند.

جلیلی عنوان داشت: مستضعفان جهان طعم پیروزی را چشیدند و فهمیدند که می‌توان مبارزه کرد و پیروز شد، امام خمینی(ره) فقط هدف خود را مبارزه با استبداد شاه قرار نداده بودند، بلکه مبارزه با وابستگی شاه هم قرار داده بودند و به همین دلیل بود که پیروزی‌های جبهه مبارزه با ظلم از ۱۵ خرداد آغاز شد.

وی ابراز کرد: زمانی که دعوت خدا و پیامبر(ص) اجابت می‌شود یک ملتی حیات می‌گیرد، آن‌ها از این نگرانند که ملت ما تنها مبارزه نکرد، پیروز هم شد، آن‌ها در عرصه‌های مختلف مانند عرصه هسته‌ای، می‌خواستند، جلوی پیشرفت ملت ما را بگیرند، اما شکست خوردند و ملت بزرگ ایران پیروز و آن اسلام ناب دوباره احیا شد.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(49).jpg

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: پس از  ۵۰ سال از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ مبارزه مستمر بوده است، دشمنان شما حتی یک لحظه از مبارزه با این انقلاب پا پس نکشیدند و هرچه داشتند به صحنه آوردند، اما موفق نشدند و امروز نسبت به جمهوری اسلامی نگران هستند، چراکه می‌دانند روزبه‌روز جهان آثار این انقلاب را بیشتر خواهند دید، بنابراین می‌بینید امروز پس از مبارزه نظامی و سیاسی به مبارزه اقتصادی روی آورده‌اند.

جلیلی با اشاره به توهم غربی‌ها مبنی بر بودن گزینه نظامی روی میز، گفت: می‌گویند گزینه نظامی روی میز است، اتفاقاً اول همه از گزینه نظامی استفاده کردند و شکست خوردند، حال می‌خواهند در عرصه اقتصادی پیروز شوند، اما نخواهند توانست، چگونه؟ همان‌طور که امام راحل بر مبنای خداباوری و مردم‌باوری عمل کردند. امام خمینی(ره) فرمودند: «مردمی که برای خدا کفن می‌پوشند می‌توانند بهترین حماسه‌ها را رقم بزنند».

وی عنوان داشت: حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس را به طریق اولی می‌توانیم در عرصه اقتصادی خلق کنیم، این می‌شود «عزم ملی و مدیریت جهادی» که آقا فرمودند، ان‌شاالله با وحدت و همبستگی این شکل خواهد گرفت، امام ما آزادی انتخاب، استقلال و عدالت و معنویت را به ما هدیه کردند.(فارس)

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/rahpeymaei-15-khordad-93-www-varamincity-com-(50).jpg

جلیلی گفت: امام راحل برای ما سه ارمغان آزادی، استقلال و عدالت را به ارمغان آورد، آزادی به مفهوم حرکت در مسیر توسعه همه جانبه کشور از جمله مسائل اقتصادی مطرح می شود، اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری اقتصاد ریاضتی نیست بلکه این امر حرکت در مسیر توسعه مسائل اقتصادی است .

وی بیان داشت: اگر کسانی به دنبال وابستگی به قدرت های بزرگ می باشند نمی توانند آزادی را برای مردم به ارمغان بیاورد ،اگر کسی مدعی آزادی شد ولی شعار وابستگی داد در شعار آزادی دروغ می گوید.

جلیلی افزود: اگر کسی به دنبال فساد بود باز هم در آزادی دروغ می گوید زیرا نمی توان بدون تحقق عدالت به آزادی دست یافت . (ایرنا)

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اذعان کرد: عظمت حرکت مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲ قابل توجه است، حق آن ادا نشده است، حرکت مردم ورامین در سال ۴۲ بحثی است که همه افراد که این تاریخ را رقم زدند می‌دانند حرکت مردم یک شهر و روستا علیه پاسگاه محل یا برای آب و نان نبود، حرکت ۱۵ خرداد ۴۲ مردم ورامین حرکتی از جنس همراهی با پیامبران الهی بود.

جلیلی یادآور شد: مردم ورامین در قلب ایران هستند، مردمی که در شهر کوچک، با هدف و آرمانی بزرگ، کفن پوشیدند، هدف بزرگی داشتند و رژیم منحوس پهلوی از همین می‌ترسید، این حرکت اهمیت داشت و به حرکت مردم ورامین در سال ۴۲ عظمت می‌بخشید،نکته دوم و بسیار ارزشمند این حرکت «به موقع» بودن آن بود، این تعبیر عمل «به هنگام» را در تعابیر مقام معظم رهبری می‌بینید.

وی عنوان کرد: مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۴۲ به رژیم طاغوت و تمام پشتیبانان آن نشان دادند که ملت ولایت‌مدار اجازه نمی‌دهد کسی به مرجع تقلید آن‌ها جسارت کند، کفن می‌پوشند و به صحنه می‌آیند، حرکت مردم ورامین غریبانه و مظلومانه بود، اما خالصانه بود، بر مبنای اخلاص بود و موفقیت‌های بزرگ را شکل داد، همین بود که ۱۵ خرداد نقطه عطفی در صحنه سیاسی جهان شد.(فارس)

جلیلی: حرکت مردم در یک روستا مانند محمد آباد ورامین نشان از فرهنگ والای این روستا دارد/ باید مستندسازی درباره این قیام رخ دهد

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/jalily-15khorada93-(3).jpg

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در بین ما هستند باید مستندسازی درباره این قیام رخ دهد تا در آینده، تاریخ ۱۵ خرداد دچار تغییر و تحریف نشود.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، ظهر امروز سعید جلیلی که برای شرکت در راهپیمایی یوم الله ۱۵ خرداد به ورامین سفر کرده بود با حضور در بیت دو خانواده قیام ۱۵ خرداد از مقام شهدای این قیام تاریخی تجلیل کرد.

در این دیدار حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی امام جمعه قرچک، حجت الاسلام سید حسین حسینی امام جمعه جوادآباد، حجت الاسلام جواد طاهری امام جمعه خیرآباد و حجت الاسلام سید محسن محمودی رییس ستاد گرامیداشت یوم الله ۱۴ و ۱۵ خرداد استان تهران، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی را همراهی می کردند.

قیام ۱۵ خرداد از جنس دفاع از مرجعیت و دین بوده است

سعید جلیلی در دیدار خانواده شهید جعفر عرب مقصودی از شهدای قیام ۱۵ خرداد سال ۳۴۲ ورامین اظهار داشت: حرکت مردم در یک روستا مانند محمد آباد ورامین نشان از فرهنگ والای این روستا دارد و این حرکت از جنس دفاع از مرجعیت و دین بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نویسندگان منطقه باید دقت کنند که زوایای قیام تاریخی ۱۵ خرداد را به خوبی باز شناخته و به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد ادامه داد: تا شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در بین ما هستند باید مستندسازی درباره این قیام رخ دهد تا در آینده تاریخ ۱۵ خرداد دچار تغییر و تحریف نشود.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/jalily-15khorada93-(2).jpg

زندگی شهدای ۱۵ خرداد قابلیت ساخت فیلم سینمایی دارد

حجت الاسلام سید محسن محمودی نیز در این دیدار با اشاره به رشادت مردم روستای محمدآباد عرب ها در قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اظهار داشت: در کنار حرکت کفن پوشان ورامین و پیشوا در سال ۱۳۴۲، مردم روستای محمدآباد عربها نیز در قیام حضوری فعال داشتند که حرکت مردم این روستا بسیار ارزشمند و تأثیر گذار بود.

امام جمعه موقت ورامین افزود: از مجموع هفت شهید شناسایی شده در قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، دو شهید مربوط به روستای محمدآباد عرب ها است که نشان دهنده جایگاه ارزشمند مردم این روستا در قیام ۱۵ خرداد است.

وی با اشاره به نحوه شهادت شهید سید مرتضی طباطبایی سید شهدای قیام ۱۵ خرداد و شهید جعفر عرب مقصودی بیان داشت: شهید طباطبایی و شهید عرب مقصودی در روز ۱۵ خرداد در زمین کشاورزی مشغول به فعالیت بودند وبه محض آنکه خبر دستگیری امام را می شنوند، شرو به حرکت می کنند.

محمودی تأکید کرد: هریک از شهدای ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ قابلیت ساخت یک فیلم سینمایی و چندین سریال را دارند اما متأسفانه هنوز صدای ما به مسئولین و متولیان امر نرسیده است.

خانواده شهدا یک شجره طیبه در نظام اسلامی هستند

سعید جلیلی در ادامه به خانواده شهید احمدی رفت و با فرزند حاج سید آقا احمدی از فعالان و محرکان قیام ۱۵ خرداد شهرستان ورامین در سال ۱۳۴۲ دیدار کرد.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/15khordad/jalily-15khorada93-(1).jpg

در این دیدار حجت الاسلام سید مصطفی احمدی درباره قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اظهار داشت: حاج سیدآقا احمدی به عنوان پدر بنده زمانی که خبر دستگیری امام را می شوند فریاد یا حسین سر داده و مردم را دور خود جمع می کنند و جرقه قیام در ورامین زده می شود.

وی افزود: به دلیل نقش پدرم در قیام ۱۵ خرداد، وی به مدت سه ماه به زندان کمیته منتقل و هم بند شخصیت هایی نظیر آیت الله مکارم شیرازی شدند.

شاهد عینی قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ادامه داد: در روز ۱۵ خرداد همه کسانی که می خواستند در این قیام شرکت کنند، وصیت نامه نوشته و از میدان امام خمینی(ره) فعلی با سر دادن شعار یا حسین حرکت خود را آغاز کردند و پس از آغاز حرکت مردم، روستاها و مناطق مختلف نیز به جمع ما پیوستند.

احمدی اضافه کرد: پس از اعلام خبر قیام مردم ورامین، ساواک دو کامیون نیروی نظام را به ورامین اعزام کرد و همان افراد بر روی مردم تیراندازی و بسیاری را به خاک و خون کشیده و به شهادت رساندند.

سعید جلیلی نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه خانواده معظم شهدا اظهار داشت: خانواده شهدا یک شجره طیبه در نظام اسلامی هستند و حرکت مردم ورامین اگر چه در یک نصف روز به وقوع پیوست اما نشان دهنده نگاه قوی و عمق ایمان کفن پوشان این دیار است.

گزارش تصویری راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین – سال ۱۳۹۳ (۱)

گزارش تصویری راهپیمایی ۱۵ خرداد ورامین – سال ۱۳۹۳ (۲)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.