خانه » شهدای ورامین » خاطرات شهدا » خاطرات شهید منصور ستاری / دریافت بالاترین نشان نظامی پاکستان …

خاطرات شهید منصور ستاری / دریافت بالاترین نشان نظامی پاکستان …

دریافت بالاترین نشان نظامی پاکستان
« تیمسار خلبان ایرج عصاره »

برای شرکت در مراسم سالروز استقلال پاکستان ، همراه شهید ستاری به آن کشور سفر کرده بودیم . مقامات نظامی پاکستان ، در کنار این مراسم ، برنامه‌هایی را برای هیئت ایرانی تدارک دیده بودند تا از مراکز نظامی آن کشور بازدید کنند . یکی از مراکزی که برای بازدید در نظر گرفته شده بود ، مرکز سیستم ارتباطات راداری ( کاماند کنترل پست ) بود .
این سیستم را آمریکا برای آنها راه اندازی کرده بود و بیش از سه میلیارد دلار هزینه برای پاکستان در برداشته بود . روش کار این سیستم به گونه‌ای بود که در یک اتاق اصلی ، اطلاعات همه رادارهای موجود در کشور دریافت می‌شد . مثلاً به طور همزمان اطلاعاتی که دستگاه رادار یک هواپیمای در حال پرواز ، دریافت می‌کرد . به روی این سیستم منتقل و ثبت می‌شد .
شاید پاکستانی‌ها با نشان دادن این سیستم قصد داشتند به نوعی به ما بفهمانند که مراکز نظامی آنان مجهزتر و پیشرفته‌تر از مراکز نظامی ایران است .
فرمانده نیروی هوایی پاکستان ، ( ژنرال حکیم الله ) مشغول ارائه اطلاعاتی کلی در باره‌روش کار آن سیستم به هیئت ایرانی بود که تیمسار ستاری سؤالاتی را پیرامون نحوه عملکرد سیستم مطرح کردند .
فرمانده نیرو هوایی پاکستان ، به گونه‌ای پاسخ می‌داد که پیدا بود اطلاعاتش در باره سیستم بسیار اندک است و نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار تیمسار ستاری قرار دهد . از این رو از فرمانده ایستگاه خواست تا توضیحات کاملتر و دقیق‌تری در اختیار هیئت ایرانی ، قرار دهد . اما ایشان نیز در مقابل پرسشهای تیمسار ستاری بی جواب ماند . در نهایت مهندس طراح آن سیستم را آوردند و بعد از آن هم چند مهندس دیگر برای پاسخگویی آمدند ؛ اما هیچ کدام پاسخی که بتواند ، تیمسار ستاری را قانع بکند ، ندادند .
بعد از این مرحله ، تیمسار به فرمانده نیروی هوایی پاکستان گفتند :
ما می‌خواهیم یک نوع هواپیما از چین وارد کنیم . با توجه به اینکه شما این هواپیما را در اختیار دارید ، اگر ممکن است اطلاعاتی در باره آن در اختیار ما قرار دهید .
ژنرال حکیم الله ، پذیرفتند و از هیئت ایرانی خواستند تا به محل استقرار هواپیمای مورد نظر بروند . تیمسار ستاری ، در باره مسائل فنی هواپیما اطلاعاتی را کسب می‌کرد و به من نیز گفتند که از خلبان آن اطلاعاتی را به دست آورم . این جا نیز آن‌چنان که می‌بایست ما نتوانستیم پاسخ لازم را دریافت کنیم .
پرسشهایی که تیمسار ستاری راجع به مسائل فنی هواپیما مطرح می‌کردند ، تعجب همگان را برانگیخته بود .چرا که تیمسار متخصص راداربود ، و قاعدتاً اطلاعات ایشان در باره مسائل فنی هواپیما به نظر می‌رسید که باید محدود باشد ، ولی سؤالات ماهرانه ایشان حکایت از اطلاعات وسیع او از امور فنی هواپیما می‌کرد .
به هر حال ، بازدید پایان پذیرفت و برگشتیم . فردای آن روز نزد نخست وزیر پاکستان رفتیم . فرمانده نیروی هوایی پاکستان ( ژنرال حکیم الله ) خطاب به خانم بی‌نظیر بوتو ( نخست وزیر پاکستان ) گفت :
فرماندهان نیروی هوایی زیادی را ملاقات کرده‌ام ، ولی تا این لحظه فرماندهی را به دانایی ، دانشمندی و باهوشی تیمسار ستاری که در مسائل غیر از تخصص خود تبحر داشته باشد ، ندیده‌ام !
ما فکر می‌کردیم در آن لحظه ، ایشان از باب تعارف ، چنین سخن می‌گویند ؛ اما وقتی که روز بعد ، نزد غلام اسحاق خان ( رئیس جمهور وقت آن کشور ) رفتیم ، دیدیم ، مراسمی را جهت تجلیل از تیمسار ستاری تدارک دیده‌اند . در آن مراسم بود که بالاترین نشان نظامی پاکستان توسط رئیس جمهور آن کشور به تیمسار ستاری اعطا شد .”

منبع : کتاب آسمان غرنبه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.