خانه » شهدای ورامین » خاطرات شهدا » خاطرات شهید منصور ستاری / اگر برنگشت …

خاطرات شهید منصور ستاری / اگر برنگشت …

اگر برنگشت …
« سرهنگ علی فضلی »

ستوان « جاوید راد » فوق لیسانس رشته مکانیک بود . او برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا در آزمون اعزام به خارج شرکت کرد و در سطح کشور مقام سوم را به دست آورد .
وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، از یکی از دانشگاههای معتبر انگلستان در رشته هوا فضا برای او پذیرش گرفت و به همین منظور نامه‌ای جهت اعزام نامبرده به خارج از کشور به نیروی هوایی ارسال کرد . من در آن زمان ، مسئول آموزش نیروی هوایی بودم و چون از اعزام یکی از پرسنل به خارج از کشور تجربه تلخی داشتم ، همواره نگران بودم که مبادا جاوید راد نیز به سرنوشت دانشجوی قبلی دچار شود .
با توجه به اینکه می‌بایستی پاسخ نامه وزارت فرهنگ و آموزش عالی را ارسال می کردم تیمسار ستاری را به صورت شفاهی در جریان کار قرار دادم و در ضمن ، موضوع آن دانشجوی قبلی را که به خارج رفته بود و پس از پایان تحصیلات به ایران برنگشته بود را هم به عرض ایشان رساندم .
تیمسار پس از شنیدن حرفهای من گفتند :
هر چه سریع‌تر نسبت به اعزام او اقدام کنید !
انتظار نداشتم بعد از آن همه توضیح ، ایشان دستور اعزام دهند . گفتم :
تیمسار اگر برنگشت چی ؟
ایشان گفتند :
اولاً برمی‌گردد . ثانیاً اگر برنگشت ما چیزی را از دست نداده‌ایم .
تیمسار که احساس کردند من متوجه منظورشان نشده‌ام ، کمی مکث کردند و ادامه دادند :
اگر چنین شخصی برای ادامه تحصیل اعزام نشود ، سرخورده می‌شود و دیگر برای سازمان مفید نخواهد بود . از طرف دیگر اگر او را اعزام کردیم و پس از پایان تحصیلات برنگشت تا آخر عمر خود را مدیون نیروی هوایی می‌داند . ضمناً شما باید توجه داشته باشید که علم و دانش جهانی است و متعلق به کشور خاصی نیست . او هر جای دنیا که باشد یک ایرانی است .
بالاخره به دستور تیمسار ، ستوان جاوید راد ، به کشور انگلستان اعزام شد و طی مدت دو سال و نیم ، دوره دکترای هوافضا را با موفقیت به پایان رساند و به کشور بازگشت . ایشان در حال حاضر در دانشگاه هوایی شهید ستاری مشغول تدریس می‌باشند .”

منبع : کتاب آسمان غرنبه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.