خانه » شهدای ورامین » خاطرات شهدا » خاطرات شهید منصور ستاری / به توانایی‌هایتان ایمان دارم …

خاطرات شهید منصور ستاری / به توانایی‌هایتان ایمان دارم …

به توانایی‌هایتان ایمان دارم
« سرهنگ سید شریف حسینی »

یکی از قطعه‌های هواپیمای ساخت شوروی خراب شده بود و به دستور تیمسار ستاری جهت تعمیر به قسمت ما آورده بودند . روزی تیمسار برای سرکشی و پی‌گیری پیشرفت کارها ، نزد ما آمدند و پرسیدند :
تعمیر آن قطعه را به کجا رساندید ؟
گفتیم :
تیمسار ! این قطعه مربوط به یک هواپیمای شرقی است و ما هیچ گونه اطلاعی در باره آن نداریم . نه نشریه فنی آن را داریم و نه ابزار تعمیرش را . شما خود بهتر می‌دانید که ما نه آموزش تعمیر این نوع قطعه را دیده‌ایم و نه تجربه‌ای در این مورد کسب کرده‌ایم .
آن روز ، تیمسار ستاری چیزی نگفتند و رفتند ؛ اما سکوتش معنا دار بودو ما فهمیدیم که زیاد از جواب ما احساس رضایت ندارد . بعد از چند روز دوباره آمدند و در باره تعمیر همان قطعه سؤال کردند . چون هیچ اقدامی برای تعمیر قطعه نکرده بودیم ، همان حرفهای گذشته را تکرار کردیم . تیمسار این بار گفتند :
اگر قرار باشد آموزش لازم ببینید و وسایل و ابزار و لوازم یدکی را نیز داشته باشید . کار مهمی نکرده‌اید . چون در آن صورت هر شخصی می‌تواند آن را تعمیر کند ؛ اما اگر با همین وسایل و امکانات محدود کار را به سرانجام برسانید ، ارزش دارد .
یکی از همکاران گفت :
قربان ! می‌ترسیم در حد توان ما نباشد و قطعه را خراب کنیم .
تیمسار گفتند :
من ، هم از امکانات شما اطلاع دارم و هم از توانایی‌هایتان . مطمئن هستم با توکل به خدا حتماً در این کار موفق خواهید شد . اگر هم نتوانستید ما چیزی را از دست نداده‌ایم .
با سخنان تیمسار ستاری موجی از امید و اطمینان در دل ما ایجاد شد و با انگیزه قوی کار را شروع کردیم . از راههای مختلف ، اطلاعات لازم را برای تعمیر آن قطعه به دست آوردیم و سرانجام پس از یک ماه تلاش ، با موفقیت ، کار را به پایان بردیم . حتی نشریه فنی هم برای آن قطعه تهیه کردیم تا در تعمیرات بعدی راه گشای ما باشد .
متأسفانه چند روز از شروع کار ما نگذشته بود که تیمسار ستاری به فیض شهادت نایل شدند و نتیجه کار را ندیدند .
دنیا با ما تعارف ندارد :
« شما باید ثابت کنید که در این مملکت چه کاره‌اید و در عین حال از این نکته هم نباید غافل باشید که : اگر باز هم جنگی پیش بیاید ، دنیا به ما چیزی نخواهد داد، کسی ما را پشتیبانی نخواهد کرد . بنابراین باید به فکر برنامه‌ریزی‌های اساسی خود باشیم و از درون خود را بسازیم . برای اینکه اگر بنشینیم به این امید که دیگران به ما کمک خواهند کرد ، این یک خیال واهی بیش نیست و با چنین تفکری هیچ کاری از پیش نخواهیم برد . »
از سخنان تیمسار سرلشکر ستاری”

منبع : کتاب آسمان غرنبه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.