خانه » شهدای ورامین » خاطرات شهدا » خاطرات شهید منصور ستاری / سمیلاتور نیاز یک خلبان…

خاطرات شهید منصور ستاری / سمیلاتور نیاز یک خلبان…

سمیلاتور نیاز یک خلبان
« سرهنگ رضا نیک خواهی »

« سمیلاتور » دستگاهی است که یک خلبان و یا دانشجوی خلبانی می‌تواند داخل آن بنشیند و کاری را که با هواپیما در آسمان انجام می‌دهد ، روی زمین انجام دهد . با این تفاوت که اگر در این پرواز فرضی ، خلبان اشتباه کند ، خطر جانی برایش وجود ندارد . این سیستم نسبت به هواپیما استهلاک کمتری دارد و هزینه‌های ارزی زیادی صرفه جویی می‌شود .
هر دانشجوی خلبانی باید حداقل ۲۵ ساعت با سمیلاتور پرواز کند و اگر این دستگاه نباشد بالاجبار باید از هواپیما استفاده کند .
مسئولین لجستیکی نیروی هوایی ضرورت داشتن سمیلاتور هواپیمای « پی – سی – ۷ » را لازم دانسته و در صدد خرید این سیستم از کشور سازنده هواپیما بودند ، ولی تا سال ۱۳۶۷ به نتیجه نرسیده بودند . تیمسار ستاری از جهاد خودکفایی نیروی هوایی خواستند که نسبت به چگونگی ساخت سمیلاتورتحقیقاتی را انجام دهند .
مسئولیت این تحقیقات به بنده واگذار شد . حدود شش ماه ، من و همکارانم به طور مداوم ، همه جوانب این پروژه را بررسی کردیم .
روزی تیمساربه جهاد آمدند و پرسیدند :
خب ! چه کار کردید ؟
بنده اطلاعاتی را که جمع آوری کرده بودم ، در اختیارشان قرار دادم . ایشان که با مطالعه مطالب ، خیلی راضی و خوشحال به نظر می‌رسیدند ، گفتند :
شما با توجه به پیچیدگی کار ، آینده را چگونه می‌بینی ؟
گفتم :
روشن می‌بینم .
گفتند :
پس از همین امروز کار را شروع کنید .
تأکید کردند که هر جا نیاز به پشتیبانی هست بگویید برایتان فراهم می‌کنم . می‌خواهم کار سریع پیش برود .
تیمسار ، در طول مدت ساخت این سیستم ، از نزدیک دقیقاً جریان کار را زیر نظر داشتند و ما از کمکهای فکری ایشان استفاده می‌کردیم .
هر زمان در خواستی داشتیم بلافاصله برای ما تهیه می‌کردند . به عنوان مثال : هنگامی که تقاضای یک دستگاه کامپیوتر کردیم ، ایشان با سنجیدن جوانب کار و نیاز واقعی ما تعداد پنج دستگاه کامپیوتر برای ما فرستادند . این گونه پشتیبانی‌ها از پروژه ، باعث شده بود بچه‌ها نسبت به پیشرفت کار دلگرم و امیدوار شوند . حتی تعدادی از نشان‌دهنده‌های سیستم را از خارج درخواست کرده بودیم . که به ما نفروختند .
تیمسار با تشویق ، این باور را در متخصصین بوجود آوردند که تمام آن قطعات را در داخل طراحی و سپس ساختند . البته مدت زیادی برای ساخت همین قطعات ، کار متوقف شد . ولی بحمدالله پس از هفت سال تلاش و کوشش ، سمیلاتور ساخته شد . در حال حاضر ، این افتخار را داریم که جزو چهار کشور بزرگ صنعتی دنیا هستیم که توانسته‌ایم سمیلاتور بسازیم و این مهم فقط با تشویق و پشتیبانی همه جانبه تیمسار ستاری به دست آمد .”

منبع : کتاب آسمان غرنبه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.