روستای باغخواص

روستای باغخواص از توابع بخش مرکزی شهرستان ورامین و جزء دهستان بهنام وسط شمالی و مرکزاین دهستان می باشد که در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری از مرکز شهرستان واقع گردیده و از نظر طبیعی در موقعیتی دشتی و با ارتفاع ۹۱۲ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

از لحاظ جغرافیایی نیز در ۵۱ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه ۲۰ دقیقه عرض شمالی واقع شده و از لحاظ جهات چهارگانه از شمال به محدوده زراعی روستای تقی آباد،از جنوب به اراضی کشاورزی اقبالیه،از شرق به اراضی کشاورزی روستای حسین آباد جواهری و احمد آباد و از غرب به اراضی روستای حسین آباد دفتری منتهی می گردد.

روستای باغخواص با تقدیم ۴۰ شهید گلگون کفن که جان خود رابرای دفاع از این انقلاب نثار کردند و وجود امام زاده زین العابدین که از نوادگان امام سجاد(ع) می باشد در حاشیه روستا،از مردمانی متدین و مذهبی برخوردار می باشد که برگزاری مراسم های پرشور در ایام محرم،صفر،رمضان و … از نشانه های آن است.

از لحاظ جمعیتی روستای باغخواص دارای تعداد ۳۰۰۰ نفر جمعیت و تعداد ۷۵۰ خانوار ساکن می باشد که حدود ۷۰ درصد جمعیت در محدوده سنی ۱۵ الی ۶۴ سال بوده و حدود ۹۲ درصد ساکنین دارای سواد هستند.

عمده فعالیت و معیشت ساکنین بر مبنای کشاورزی و دامپروری بوده که عمده ترین محصولات کشاورزی شامل گندم،جو،پنبه،ذرت علوفه ای،یونجه و محصولات گلخانه ای می باشد.

عمده فعالیت دامپروری در سطح روستا بیشتر به شیوه سنتی است.

از لحاظ صنعتی نیز کارگاه های کوچک جوشکاری،نجاری،ساخت مصالح ساختمانی و در سطح محدوده صنایع دستی و خانگی نیز در روستا فعالیت دارند.

به جهت امکانات زیر بنایی روستا دارای یک واحد پاسگاه انتظامی،یک واحد دهیاری،یک واحد شورای حل اختلاف،یک واحد مرکز مخابرات،پایگاه بسیج،مرکز درمانی و خانه بهداشت،دو واحد مجتمع آموزشی که شامل مقاطع تحصیلی ابتدایی-راهنمایی و دبیرستان برای دختران و پسران و همچنین یک سالن ورزشی سرپوشیده به جهت اوقات فراغت جوانان می باشد.

ساکنین روستای باغخواص به برکت وجود انقلاب اسلامی در طی چند سال گذشته از کلیه تاسیسات زیربنایی شامل آب،برق،گاز و تلفن بهره مند بوده که آب آشامیدنی روستا توسط دو حلقه چاه عمیق در محدوده شمال شرقی روستا که از قدمت زیادی نیز برخوردار است ابتدا در اراضی مسطح جنوب روستا شکل گرفته و در مراحل مختلف به شمال و غرب گسترش یافته است.

این محدوده که قدمت آن بیش از ۲ قرن می باشد از بافت نسبتا متراکم برخوردار است.

به لحاظ تراکم بافت مسکونی حدود ۹۵ درصد از واحدهای مسکونی یک طبقه و ۵ درصد دیگر نیز به صورت دو طبقه بنا گردیده است.

از لحاظ آب و هوایی روستا دارای آب و هوای خشک و با زمستان های کوتاه خشک می باشد که متوسط گرمترین ماه سال ۴۰ درجه و متوسط سردترین ماه سال ۱ درجه سانتی گراد زیر صفر می باشد.

متوسط بارندگی سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی متر که بیشتر به صورت باران در اواخر پاییز و اوایل بهار بوده و بقیه مدت سال خشک می باشد.

(از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱)

روستایی است جزء دهستان بهنام وسط بخش مرکزی شهرستان ورامین  که در ۸ هزارگزی باختر مرکز بخش و ۷ هزارگزی راه شوسه واقع است .ناحیه ای است سردسیر و آب آن از قنات تامین میشود. محصول عمده آن غلات و صیفی و شغل مردمش زراعت و راهش ماشین رو است . از آثار قدیم بقعه امامزاده زین العابدین دارد. مزرعه خماران و مهرآباد جزء این ده است .

منبع : وبسایت باغخواص

۲ نظر

  1. باتشکر از شما درخصوص معرفی روستای تاریخی وعالم پرور باغخواص

  2. با سلام. من از بچه های باغخواص هستم به نیابت ازهمه اهالی باغخواص بخاطر اینکه از بزرگان این روستا یاد کردید تشکر میکنم.موفق باشید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.