خانه » تصاویر » اماکن مذهبی » مسجد صاحب الزمان (عج) ورامین (۲)

مسجد صاحب الزمان (عج) ورامین (۲)

مسجد صاحب الزمان “عج”ورامین در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی تاسیس گردید ، ساختمان اولیه مسجد در مساحت حدود ۱۲۰ متر مربع زیربنا با حیاط جنوبی و شبستان شمالی بنا گردید .

زمین مسجد را دو نفر خیر بنام های مرحوم غلامحسن دبس ستاد و مرحوم شیخ محمد تقی ماهوتچی وقف نمودند و ساختمان مسجد با کمکهای مردمی و مدیریت مرحوم حاج عزت الله حیدری ساخته شد .

بعد از گذشت حدود ۱۰ سال جهت توسعه و رفاه نمازگزاران ، ساختمان مسجد در مساحت حدود ۲۵۰ متر مربع با حیاط شمالی و شبستان جنوبی تجدید بنا گردید .

در سال ۱۳۷۰ بجهت کمبود فضای مسجد و کثرت نمازگزاران با مدیریت و اهتمام حضرت آیت الله حاج سید مرتضی محمودی گلپایگانی “حفظه الله” ، امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین منازل اطراف مسجد خریداری و به مسجد ملحق گردید و عملیات ساختمانی بنای جدید در مساحت ۲۱۰۰ متر مربع با حیاط شمالی  و شبستان جنوبی با کمکهای مردمی و دولتی شروع گردید و تا کنون ( سال ۱۳۹۱ ) بمدت ۲۰ سال همچنان ادامه دارد و تا کنون حدود ۹۰٪ عملیات ساختمانی و زیبا سازی بنا تکمیل گردیده است ، اجرای عملیات سفت کاری بنا تا سال ۱۳۷۶ بطول انجامید و مدیریت اجرائی این مرحله بعهده مرحوم حاج محمود امینی بوده و از سال ۱۳۷۷ عملیات زیبا سازی و ظریف کاری بنا شروع گردید و هم اکنون نیز ادامه دارد و مدیریت اجرائی این مرحله بعهده  حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی محمودی ” چهره نام آشنای عرصه هنر مقدس خوشنویسی”  قرار داشته و دارد .

این مسجد که در طی ۶ ماه از سال بعنوان مصلای نماز جمعه نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد در نوع خود از جهاتی منحصر بفرد و استثنائی است از جمله کاربرد گسترده خطوط ناب نستعلیق در نماهای مسجد و نیز استفاده از خطوط بزرگان عرصه خوشنویسی از کشورهای ایران ، ترکیه و عراق  و  همچنین استفاده از کاشی خشتی در مقرنس بندی ، محراب بزرگ و جذاب با نمای پرده خانه خدا در دو طرف ، طرح خارجی گنبد ، قفسه چوبی کتاب با طراحی بسیار زیبا و منحصر ، ساعت بزرگ با صفحه کاشی ، استفاده از رنگهای جدید در کاشی کاریها .

این مسجد بجهت  بکارگیری گسترده انواع خطوط از بزرگان خوشنویسی در انواع شیوه های کتیبه نویسی ، قطعه نویسی ، ترکیبی نویسی و . . . به یک نمایشگاه بزرگ خوشنویسی  تبدیل گشته است بگونه ای که بیننده آگاه را ساعتها به خود مشغول می کند .

تقریبا تمامی خطوط نستعلیق و نسخ و برخی خطوط ثلث در این مجموعه از آثار حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج سید مهدی محمودی می باشد .  در این بنا از آثار اساتید بزرگی همچون استاد موحد قمی از ایران و استاد حامد و عبد الغنی  از عراق و استاد  عزیز رفاعی و عزت از ترکیه استفاده شده و در مجموع از آثار خوشنویسی ۱۴ خوشنویس استفاده شده است .

در این مسجد از اکثر نمادهای معماری سنتی ایرانی از قبیل کاشی معرق ، کاشی هفت رنگ خشتی ، مقرنس بندی ، رسمی بندی ، گچ بری ،الماس تراش ، آئینه کاری و . . . استفاده شده است .

……………………………………..

این مسجد دارای سه فضای بزرگ و اصلی است :

۱- شبستان مسجد در مساحت ۷۰۰ متر مربع با سقفی به ارتفاع ۹ متر در دو طبقه همکف و بالکن .

 این شبستان با انواع نماهای معماری سنتی ، کاشی کاری و گچ بری در سقفها و انواع خطوط در دیوارها و سقف ها تزئین گردیده  و از زیبائی و چشم نوازی خاصی برخوردار است .

۲- سالن بزرگ در طبقه تحتانی در مساحت ۷۰۰ متر مربع .

 این سالن نیز با آجر کاری ، کاشی کاری ، گچ بری و کتیبه های خوشنویسی تزئین گردیده است .

۳- مجتمع فرهنگی ، کتابخانه ، سالن مطالعه و سالن بزرگ چند منظوره در ۷۰۰ متر مربع .

 این مجموعه با سقفهای گنبدی رسمی بندی ، آجر کاری ، ترنجهای کاشی تزئین گردیده و از فضای معنوی و جذابی برخوردار است . علاوه بر اینکه سالن چند منظوره این مجتمع ، کاربرد گالری نیز داشته و تا کنون چندین نمایشگاه خوشنویسی و کتاب و . . . در آن برگزار گردیده است .

 ……………………………………..

نماهای هنری مسجد عبارتند از :

۱- سقف ها و دیوارهای شبستان اصلی که سرشار از آثار ماندگار هنری است .

۲- محراب بزرگ و بی نظیر با رنگ بندی بسیار جذاب و متنوع با ارتفاع ۹ متر و عرض ۱۴ متر با کاشی معرق و مقرنس بندی  در محراب اصلی و کاشی خشتی و رسمی بندی در دو محراب فرعی در طرفین که بعنوان جایگاه خطیب مورد بهره برداری قرار میگیرد .

طرح محراب اصلی از محراب مسجد مقدس جمکران اقتباس شده است ، با کیفیت برتر و رنگ بندی زیبا تر و خطوط فنی تر. البته مجموعه کلی محراب منحصر بفرد بوده و از جائی اقتباس نگردیده است .

۳- نمای زیر گنبد با رنگهای جذاب و روشن در قالب مقرنس در ۷ پا با کاشی خشتی که بسیار با ابهت و چشم نواز  است .

کتیبه دور گنبد با کاشی معرق به خط ثلث استاد موحد است و از دور گنبد امام کاظم (ع) اقتباس شده است .

۴- نمای خارجی گنبد با طرحی کاملا جدید و ابتکاری با استفاده از نره های چینی الوان با کتیبه خط کوفی و خط معقلی کلمات مقدس لا اله الا الله و الله اکبر .

۵- سر درب بزرگ واقع در حیاط مسجد در ورودی شبستان در قالب مقرنس بندی و الماس تراش با کاشی خشتی و آجر با رنگهای سنتی و انواع خطوط اسلامی در ارتفاع ۱۴ متر . کتیبه و ان یکاد در این قسمت بخط استاد موحد و کتیبه “سبح اسم ربک الاعلی ” بخط استاد عبد الرضائی است .

۶- سر درب ورودی ، از سمت خیابان در قالب مقرنس بندی و الماس تراش با کاشی خشتی و آجر و استفاده از فلز در دم کارهای مقرنس با بهره گیری از خطوط زیبای ثلث در ارتفاع ۸ متر .

۷- حیاط مسجد با نمای آجر و کاشی های لچکی و کتیبه نستعلیق با رنگ بندی و طرح جدید که در کاشی کاری مسبوق به سابقه نبوده است .

۸- دیوارهای خارجی مسجد با نمای آجر و کاشی های لچکی و کتیبه با رنگهای متفاوت . کتیبه طولانی این قسمت بخط استاد موحد و اقتباس شده از کتیبه داخل حرم امام حسین (ع) می باشد .

۹- سقف شبستان اصلی که تماما گچ بری شده با یک قطار مقرنس دو پا با طرحهای متنوع اسلیمی و . . . و خطوط نستعلیق و ثلث و نسخ با رنگ بندی ملایم و چشم نواز . خطوط نستعلیق و نسخ این قسمت بخط حضرت حجه الاسلام سید مهدی محمودی می باشد و خط ثلث مدور سوره انشراح بخط استاد عزیز رفاعی (ترکیه ) و دو نمونه سوره توحید مدور بخط استاد عبد الغنی بغدادی و حامد الآمدی(عراق ) است .

۱۰- مجتمع فرهنگی و کتابخانه در طبقه تحتانی با معماری سنتی و سقفهای گنبدی رسمی بندی با نمای گچ و آجر .

۱۱- فضای بزرگ سالن در طبقه تحتانی با نمای آجر و کاشی و کتیبه طولانی به خط نسخ و نستعلیق و گچ بری و آئینه کاری در سقف .

۱۲- ساعت بزرگ با عقربه ای به طول ۱۲۰ سانتیمتر با زمینه کاشی خشتی مزین به اسامی ۱۲ امام از ساعت ۱ (نام مبارک امیر المومنین ” علی “(ع ) تا ساعت ۱۲ (نام مبارک حضرت صاحب الزمان “الحجه ” عج )و مرکزیت نام حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) و آیه تطهیر و کلمات مقدس الله و  محمد در طرفین ساعت . این ساعت برقی است و توسط شرکت تیک تاک ساخته شده است .

۱۳- قفسه چوبی کتاب با طرحی منحصر بفرد  با استفاده از معرق چوب و خطوط ثلث و نستعلیق و طرحهای اسلیمی و ختایی ” این قفسه نیز در ورامین ساخته شده است “

……………………………………..

ساخت کلیه  کاشی های معرق وخشتی وٰ ساخت محراب و مقرنس بندی ها و رسمی بندی ها حاصل هنر ارزشمند جناب استاد حاج عباس کاظم پور اصفهانی و فرزندان ایشان آقایان رحمان ، رامین و محمد رضا می باشد که در کارگاه بزرگ صنایع چینی و کاشی کاظم پور در حوالی ورامین ساخته شده است و در این راستا در برخی موارد از قبیل کار گنبد و مجتمع فرهنگی و . . . از نظریات مشاوره ای استاد بزرگ حاج اصغر شعر باف نیز استفاده شده است .

کار گچ بری و اجرای طرحهای سقف های مسجد توسط استاد مطیفی فر اصفهانی انجام گردیده است .

طراحی کلی اکثر نماها از قبیل محراب بزرگ با جایگاه طرفین آن و مجتمع فرهنگی و طرح خارجی گنبد و طرح ستونهای شبستان اصلی و قفسه چوبی کتاب و ساعت بزرگ و طرح سقفها و . . . توسط حضرت حجه الاسلام سید مهدی محمودی انجام گرفته و در تمامی مراحل با متخصصین مربوطه بالاخص آقایان کاظم پور مشاوره صورت گرفته است .

لازم به تذکر است که اولین امام جماعت این مسجد مرحوم حجه الاسلام سید عبد الله واعظی بوده و سپس مرحوم حجه الاسلام شیخ محمد قرنی و از سال  ۱۳۵۶تا کنون ، آیت الله محمودی امامت جماعت مسجد را بعهده داشته اند .

……………………………………..

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-20.jpg

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-21.jpg

 قفسه چوبی کتاب با استفاده از معرق چوب و خطوط ثلث و نستعلیق و طرحهای اسلیمی و ختایی ” این قفسه نیز در ورامین ساخته شده است

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-22.jpg
http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-23.jpg

 ساعت بزرگ با عقربه ای به طول ۱۲۰ سانتیمتر با زمینه کاشی خشتی مزین به اسامی ۱۲ امام از ساعت ۱ (نام مبارک امیر المومنین ” علی “(ع ) تا ساعت ۱۲ (نام مبارک حضرت صاحب الزمان “الحجه ” عج )و مرکزیت نام حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) و آیه تطهیر و کلمات مقدس الله و  محمد در طرفین ساعت . این ساعت برقی است و توسط شرکت تیک تاک ساخته شده است

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-24.jpg

سقف ها و دیوارهای شبستان اصلی که سرشار از آثار ماندگار هنری است

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-25.jpg

صلوات  بالا اثر استاد موحد

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-26.jpg

قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی

 قطعه بالا  اثر حجه الاسلام سید مهدی محمودی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-27.jpg

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-28.jpg

آثاری از حجه الاسلام سید مهدی محمودی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-29.jpg

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-30.jpg

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-31.jpg

حجه الاسلام سید مهدی محمودی در کنار یکی از آثارشان در مسجد

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-32.jpg

حدیث ثقلین به ۲ شیوه نگارش

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-33.jpg

کتیبه پرده خانه خدا در محراب اصلی مسجد

اقتباس شده از پرده خانه خدا  و باز نویسی بر روی کاشی ، خط کتیبه میانی و اصلی توسط  حجه الاسلام حاج سید مهدی محمودی

و ما بقی خطوط اطراف توسط جناب آقای براتی صورت گرفته است

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-34.jpg

اثر بالا

بسم الله اثر استاد حامد الآمدی  ، سوره توحید اثر استاد عبد الغنی بغدادی

خطوط کناری مانند یا ذوالجلال و الاکرام ، الحفیظ و . . .  اثر  حجه الاسلام سید مهدی محمودی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-35.jpg

” کتیبه ۵ تن ” اثر استاد عزت از کشور ترکیه

و خطوط کناری ” اسامی ائمه اطهار اثر هنرمند قرهیخته مرحوم  سبتی

و کتیبه “صاحب الزمان اثر  حجه الاسلام سید مهدی محمودی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-36.jpg

کلمه “محمد ” اثر استاد موحد و ما بقی از آثار  حجه الاسلام سید مهدی محمودی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-37.jpg

اثر  بالا از حجه الاسلام سید مهدی محمودی باز نویسی شده از روی خطوط ر وی پرده خانه خدا و خطوط اطراف جناب آقای براتی

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/amaken-mazhabi/masjed-sahebazzaman-varamin/masjed-sahebazzaman-38.jpg

اثر فوق متعلق است به هنرمند فرهیخته جناب آقای براتی

……………………………………..

منبع : آثار هنرمندان ایران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.