خانه » اخبار و رویدادها » مراسم یادواره شهدای روحانی و طلبه ورامین برگزار شد

مراسم یادواره شهدای روحانی و طلبه ورامین برگزار شد

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مراسم یادواره شهدای روحانی و طلبه ورامین برگزار شد و طی آن از خانواده های معظم این شهدا تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، پیش از ظهر دوشنبه همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، یادواره شهدای طلبه و روحانی ورامین با حضور ائمه جمعه، مسئولین شهرستان،نیروهای نظامی و انتظامی،خانواده معظم شهدا و ایثارگران و مردم شهیدپرور ورامین در مسجد صاحب الزمان (عج) این شهرستان برگزار شد و در ادامه آیت الله محمودی،حجت الاسلام صالحی خوانساری و مسئولین شهرستان از خانواده شهدای طلبه و ابوالشهید حجت الاسلام سید مصطی احمدی با اهدای هدایا و لوح های مزین به تصاویر و اسامی شهدایشان تقدیر به عمل آوردند.

در بخشی از تقدیر نامه اهدایی به خانواده های معظم شهدا آمده است:

“بسی مایه فضیلت است که یاد شهدای روحانی و طبله را زنده بداریم تا فانوس روشن و چراغ راه تبار عاشقان و نویدبخش بشارتی نو باشد، صبر و صلابت و بصیرت شما خانواده محترم بهترین نمونه عملی در اقشار مختلف و حاکمیت روح الهی در سطح جامعه است که شایسته تقدیر و سپاس است.”

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری اظهار داشت:مردم ورامین از سال ۱۳۴۲ تاکنون، همصدا و همگام با امام امت بودند، این شهرستان با تقدیم ۲۱ شهید بزرگوار روحانی جان برکف، در تاریخ دفاع مقدس می درخشد و آفرین برشما مردم ولایتمدار ورامین که شهدای روحانی شهرتان را فراموش نمی کنید.

شهدای روحانی از شفیعان قطعی روز قیامت هستند

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در طول دفاع مقدس از تمامی اقشار و اصناف و حتی از اهل تسنن و غیر مسلمان نیز شهید داریم اما شهدای روحانی به نسبت جمعیت  روحانی کشور، بیش از شهدای دیگر اصناف و اقشار است و این افتخار روحانیت است.

وی افزود:یکی از امیدهای ما در قیامت، شهدا هستند و این امید را باید در دل داشت که شهدا به خصوص شهدای روحانی از شفیعان قطعی روز قیامت هستند.

این مسئول سپس با اشاره به هدف روحانیت در تمام اعصار، بیان کرد: محور تمام حوزه ها و شغل روحانیت و عبادت ما، ولایت و امامت است و اگر به ائمه معصومین ظلم و ستم شد و مظلومانه جان دادند برای ولایت و امام بود.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر امروز آمریکا و انگلیس در کشورهای اسلامی سبب ریختن خون مسلمانان و شیعیان است، فقط برای ضدیت با امامت و ولایت است.

حجت الاسلام صالحی خوانساری با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام صادق(ع) افزود: مظهر مدیریت اسلام و تشیع امام جعفر صادق(ع) است و روز شهادت امام ششم، روزی است که ما مظهر حق را از دست دادیم.

وی ادامه داد: امام صادق(ع)، در همه علوم از جمله شیمی، نجوم  و کیهان شناسی، فقه، قرآن و…. شاگردان زیادی را تربیت کردند که هر کدام در رشته خود سرآمد دیگران شدند.

در ادامه؛ حجت الاسلام سید محسن محمودی اظهار داشت: بنابرآمار ارائه شده از سوی بنیاد شهید، روحانیت سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است که دوازده برابر میانگین شهدای سایر اقشار است، یعنی از هر هزار نفر، چهار نفر شهید تقدیم شده ولی در قشر روحانیت از هر هزار نفر ۴۸ نفر به شهادت رسیده که دوازده برابر میانگین شهدای اقشار دیگر است.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ورامین افزود: همچنین خانواده های روحانی که شهید تقدیم کرده‌اند شش برابر میانگین خانواده‌های شهدای دیگر است و این افتخار روحانیت است که پیشگام در عرصه شهادت بوده است.

رئیس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین نیز در این یادواره عنوان کرد: برگزاری یادواره و گرامیداشت برای شهدا، انقلاب را در مقابل دسیسه های دشمنان بیمه خواهد کرد.

در بخش دیگری از مراسم، حسین قدوسی نژاد با تاکید بر اینکه تا زمانیکه روحیه شهادت طلبی در میان جوانان و آحاد جامعه اسلامی وجود داشته باشد کشور از هر گونه گزند و آسیبی در امان خواهد بود، یادآور شد: برگزاری یادواره برای شهدا قدردانی کوچکی از فداکاری ها و رشادت های آنان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تنها راه در ادامه مسیر شهدا ترویج فرهنگ شهادت، تکریم مقام والای شهدا و تلاش در راستای حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب است.

شهیدان محمد ناصر رحیمی، رجبعلی اسلامی خوزانی، ابراهیم رمضانی، سید حسن احمدی، حسین کاشانی، غلامحسن ضرغام، محسن عرب بهشتی، سید منصور دلاوری، سید مصطفی محمودی، مرتضی اکبری، سید محمد تقی حسین تبار، مجید بلوچی، صدرالله حجازی فر، ذوقعلی جلالی نیا، سید علاء الدین ضیاء، سید مجتبی طباطبایی، محمد جواد خاکباز، مسعود صانعی، حمید حسن زاده از طلاب و روحانیون حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان ورامین هستند که طی رونمایی از یادمان این شهیدان، از خانواده های آنان تجلیل شد.

پرچمدان هدایت ورامین در آسمان دیار ۱۵خرداد می درخشند

هرساله و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفری، یادواره شهدای طلبه و روحانی در شهرستان ورامین برگزار می شود که ستاد بزرگداشت این یادواره متشکل از حوزه علمیه امام صادق(ع)، اداره تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، شهرداری، دفتر امام جمعه، اداره اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دفتر نماینده ولی فقیه در سپاه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

شهرستان ورامین در طول جنگ تحمیلی ۲۱ شهید تقدیم انقلاب کرده است که هر کدام به تنهایی سند افتخار دیار ۱۵خرداد هستند و در این گزارش پرچمداران هدایت ورامین به صورت کوتاه و مختصر معرفی می شوند تا هرچه بیشتر با ابعاد شخصیتی آنان آشنا شویم.

طلبه شهید سید مصطفی محمودی

سیدمصطفی محمودی در سال ۱۳۳۶ در گلپایگان متولد شد، وی در دوران نوجوانی در مجالس اهلبیت با نغمه زیبایش مدیحه سرایی می کرد و به فرمان امام راحل(ره) جزو اولین گروههای فراری از پادگان بود و پس از پیروزی انقلاب به پادگان مراجعت کرد.

شهید سید مصطفی، در دوران مبارزه با رژیم در برپایی تظاهرات، پخش نوارها، اعلامیه های حضرت امام(ره) فعال بود،این شهیدبزرگوار بخاطر علاقمندی به علوم حوزوی به قم عزیمت کرد و مشغول تحصیل علوم دینی شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی از طریق بسیج قم به جبهه اعزام شد و با حضور در گروه جنگهای نامنظم شهید چمران، به دفاع از انقلاب و کشور پرداخت و سرانجام با همرزمانش در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۵۹ در جبهه مالکیه سوسنگرد به شهادت رسید.

طلبه شهید مجید بلوچی

شهید بلوچی درسال ۱۳۴۶ در باقرآباد و در خانواده ای متوسط و مذهبی دیده به جهان گشود، دوران دبستان و راهنمایی را در مدارس باقرآباد گذراند و در سال ۱۳۶۱ بدلیل عشق و علاقه به مسایل مذهبی واردحوزه علمیه امام صادق (ع)شد.

باشروع جنگ تحمیلی از طریق بسیج وارد عرصه دفاع مقدس شد و پس از حضور در چندین عملیات، سرانجام در عملیات خیبر که بعنوان کمک آرپیچی زن حضور داشت شهد شیرین شهادت را نوشید و پیکر پاکش در بهشت زهرا آرام گرفت.

روحانی شهید رجبعلی اسلامی خوزانی

شهید رجبعلی اسلامی در سال ۱۳۰۷ درخمینی شهر اصفهان به دنیا آمد و از آنجایی که خانواده شهید اسلامی از نظر مالی ضعیف بود، وی  روزها کار می کرد و بعد از ظهرها به تحصیل می پرداخت.

وی در سال ۴۲ به دلیل اعتراض به دستگیری امام خمینی در تهران بازداشت شد و در جریان این دستگیری دو فرزند شش ماهه این شهید زیر دست و پا جان سپردند.

شهید اسلامی به دلیل علاقه شدید به علوم حوزوی واردحوزه علمیه شدو در سال ۱۳۵۹ به ورامین نقل مکان کرد، با شرع جنگ تحیملی به جبهه اعزم شد تا اینکه در سال ۱۳۶۴، بر اثرحمله دشمن به هواپیمای حامل شهید محلاتی در کنار این عالم ربانی به فیض شهادت نائل آمد.

طلبه شهید مرتضی اکبری

شهید مرتضی اکبری درسال ۱۳۴۵ در خانواده ای متوسط و زحمتکش در ورامین به دنیا آمد، پدر شهید به دلیل علاقه به روحانیت، مرتضی را پس از اتمام تحصیل در مدرسه، به حوزه علمیه امام صادق(ع) فرستاد.

شهید اکبری تحت نظر آیت الله محمودی بسیار زود مدارج علمی را طی کرد و به دلیل صدای خوبی که داشت به عنوان مکبر نمازجمعه شهرستان ورامین انتخاب شد.

این شهید بزرگوار با حضور چندین باره اش در جبهه، عاقبت در منطقه عملیاتی شلمچه در حالت سجده مورد ضربت قرار گرفت و به همراه برادرش مصطفی، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

طلبه شهید سیدحسن احمدی

شهید سید حسن احمدی در تیرماه ۱۳۴۳ در خانواده ای مذهبی در ورامین دیده به جهان گشود، با شروع نهضت اسلامی در تظاهرات و رساندن پیام امام (ره) کوشا بود که به دستگیری و زندانی شدن وی منجرشد، وی درسال ۱۳۵۶ به جهت علاقه به تحصیلات حوزوی واردحوزه علمیه امام صادق(ع) شد.

این شهید بزرگوار همواره از مادرش تقاضامی کرد که دعا کند تا به فیض شهادت نائل آید و سرانجام نیز در مرداد ۱۳۶۱ درحالی که لباس مقدس سپاه رابه تن داشت، به عنوان معاون گردان عمار در عملیات رمضان به شهادت رسید و پیکرپاکش پس از ۱۴ سال در جوار شهدای بهشت زهرا آرام گرفت.

طلبه شهید محمدجوادخاکباز

شهید محمد جواد خاکباز در سال ۱۳۴۴ درخانواده ای متوسط در ورامین به دنیا آمد و پس از اتمام مقطع راهنمایی به دلیل عشق و علاقه به روحانیت واردحوزه علمیه امام صادق (ع) شد، محمدجواد فردی خوش اخلاق و شوخ طبع بودکه همواره لبخند بر لبانش جاری بود.

با آغاز جنگ تحمیلی از طریق پایگاه کمیل به جبهه جنگ اعزام شد و پس از مدتی به عنوان فرمانده گردان قاسم ابن الحسن منصوب شد، وی در عملیات فتح بستان و خرمشهر حضور فعال داشت و سرانجام در عملیات خیبر در جزایر مجنون به خیل شهدا پیوست.

روحانی شهید سید منصور دلاوری

شهید سید منصور دلاوری  درسال ۱۳۳۶ درخانواده ای مذهبی درورامین به دنیا آمد، وی در سن ۱۵ سالگی به زیارت امام رضا(ع) رفت و این زیارت سرنوشت زندگی اش را دگرگون ساخت، پس از بازگشت از مشهد مقدس تصمیم گرفت طلبه شود، به همین خاطر در امتحان ورودی حوزه علمیه قم شرکت کرد و قبول شد.

با شروع جنگ تحمیلی این شهید بزرگوار برای تبلیغ عازم جبهه شد و سرانجام در مأموریت آخر خود در حوالی آباده شیراز بر اثر تصادف به درجه رفیع شهادت نائل آمد و کتاب در حال تألیفش نیمه تمام باقی ماند.

طلبه شهید غلامحسن ضرغام

شهید ضرغام در سال ۱۳۴۱ در خانواده ای متدین در شهر ری به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۹، به دلیل شغل پدر که کارمند راه آهن بود به همراه خانواده به ورامین نقل مکان کرد.

از همان کودکی عشق و علاقه به مسایل دینی در وجود غلامحسن موج میزد و این امر باعث شد وی به سمت حوزه علمیه گرایش پیدا کرده و ابتدا در حوزه علمیه شهید بهشتی تهران و سپس در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شود.

این شهید بزرگوار همزمان با تحصیل به جبهه جنگ حق علیه باطل اعزام شد و سرانجام در عملیات مرصاد و طی درگیری با منافقین کوردل به شهادت رسید.

روحانی شهید محسن عرب بهشتی

شهیدبزرگوار محسن عرب بهشتی درسال ۱۳۴۴ درروستای آبباریک  به  دنیاآمد وتحصیلات مقدماتی رادرهمان روستا سپری کرد.

محسن به دلیل ارتباط نزدیکی که باروحانیت داشت به حوزه علمیه علاقه مندشد و توانست درحوزه علمیه شهیدبهشتی تهران مشغول به تحصیل شود.

این شهیدبزرگوارازنوجوانی درپایگاه های بسیج حضوری فعال داشت وباشروع جنگ به عنوان بسیجی به جبهه رفت ودرسمت معاونت گردان خدمت کرد و در نهایت درعملیات بیت المقدس ۷درمنطقه شلمچه، به دیدارحق شتافت.

طلبه شهید صدرالله حجازی فر

شهید صدرالله حجازی فر در سال ۱۳۴۸ در ورامین به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در مدرسه شهید آیت گذراند.

با شروع جنگ تصمیم گرفت به جبهه برود و در اثر رفت و آمد به جبهه مصمم شد تا واردحوزه علمیه شود و مسایل دینی را فراگیرد، به همین خاطر با قبولی در آزمون وارد حوزه علمیه امام صادق(ع) ورامین شد. این شهیدبزرگوار که درجنگ بیسیم چی بود، سرانجام در پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه بر اثر اصابت تیر به پا و سرش به شهادت رسید و پیکر پاکش پنج روز پس از عملیات به عقب بازگشت.

طلبه شهیدعلی (ذوقعلی) جلالی نیا

شهید ذوقعلی جلالی نیا سال ۱۳۴۹ در روستای کندوان شهرستان میانه به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه را در میانه به پایان برد و به دلیل علاقه وافر به تحصیل علوم اسلامی واردحوزه علمیه آیت الله سید مصطفی خمینی تهران شد.

این شهید بزرگوار پس از یک ماه تعلیم دوره نظامی به عنوان روحانی عازم جبهه جنوب شد، خانواده ذوقعلی به دلیل شرایط فرزندان خانواده، به تهران و سپس ورامین مهاجرت کردند، شهیدجلالی نیا پس از ایثار و مقاومت فراوان، سرانجام در پنجم خرداد ماه ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

طلبه شهید ابراهیم رمضانی

شهید ابراهیم رمضانی در سال ۱۳۴۳ در خانواده ای ساده و صمیمی در زواره اردستان متولدشد اما خانواده ابراهیم به دلیل علاقه فراوان پدر خانواده به امامزاده جعفر(ع)، به پیشوا مهاجرت کردند.

شهید رمضانی پس از اخذ دیپلم به عنوان معلم در محمد آباد عربها مشغول به فعالیت شد، پس از یک سال، ابراهیم تصمیم گرفت طلبه شود،به همین خاطر واردحوزه علمیه قم شد.

این شهید بزرگوار همزمان با تحصیل به جبهه اعزام شد و در جریان عملیاتهای مختلف، سه مرتبه مجروح و شیمیایی شد، سرانجام در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه به شهادت رسید و پیکر پاکش بدون داشتن یک دست به آغوش خانواده بازگشت.

طلبه شهید سیدعلاءالدین ضیاء

شهید سید علاء الدین ضیاء در سال ۱۳۴۵ در تهران به دنیا آمد و دو سال قبل از پیروزی انقلاب به همراه خانواده به قرچک مهاجرت کرد، پس از اخذ دیپلم در قرچک ،در دانشگاه افسری قبول شد اما به دانشگاه نرفت و بدون اطلاع خانواده در حوزه علمیه مشغول به تحصیل شد.

علاءالدین یک ورزشکار بود و در رشته کاراته رتبه های بالایی به دست آورد، در شجاعت زبانزد خانواده بود و همین امر او را به سوی جبهه سوق داد، این شهید بزرگوار سه روز پس از قطعنامه ۵۹۸ در حمله ناجوانمردانه نیروهای بعثی در محور کوشک به دیدار دوستان شهیدش شتافت.

طلبه شهید مسعود صانعی

شهید مسعود صانعی در سال ۱۳۴۶ در خانواده ای مذهبی در شهرستان پیشوا به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در این شهر گذراند و پس از اخذ مدرک سیکل، وارد حوزه علمیه امام صادق(ع) شد.

در جریان اعزام طلاب حوزه امام صادق(ع) به مناطق عملیاتی همراه دوستان خود به جبهه رفت و پس از شرکت در عملیاتهای مختلف در منطقه کردستان و جنوب، سرانجام در عملیات والفجر پنج در منطقه پنجوین به شهادت رسید.

طلبه شهید سیدمجتبی طباطبایی

سید مجتبی طباطبایی در سال ۱۳۴۵ در شهرستان پیشوا دیده به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی خود در این شهر، به دلیل علاقه زیادی که به مسائل دینی داشت و حضور دو روحانی در خانواده، وارد حوزه علمیه قم شد.

سید مجتبی، انسان منظم و دقیقی بود، همواره سعی می کرد برای زندگی اش برنامه داشته باشد، وی با شروع جنگ به عنوان بسیجی و در مسئولیت تخریبچی به جبهه اعزام شد، در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سرش شهد شیرین شهادت را نوشید.

طلبه شهید حسین کاشانی

شهید بزرگوار حسین کاشانی در سال ۱۳۴۲ در شهرستان پیشوا به دنیا آمد،حسین از همان  کودکی عاشق روحانیت بود و در نمایشهایی که بازی می کرد همواره نقش روحانی را برمی گزید، پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه خوانسار و سپس حوزه علمیه قم شد و با شروع جنگ به فرمان امام (ره) لبیک گفت و به جبهه رفت.

این شهید بزرگوار آنچنان به جبهه علاقه داشت که بلافاصله پس از مراسم نامزدی اش به جبهه بازگشت و سرانجام در جریان دفع حمله دشمن در ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ در فکه به شهادت رسید و به دیدار برادرش محمد که سال ۱۳۶۲به شهادت رسیده بود، شتافت.

طلبه شهید حمید حسن زاده

شهید حمید حسن زاده در سال ۱۳۴۵ در خانواده ای زحمتکش در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۷ به همراه خانواده به قرچک مهاجرت کرد، پدر حمید یک بنای ساده اما انسانی مقید بود.

شهید حسن زاده پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به دلیل علاقه شدید به علوم اسلامی وارد حوزه علمیه زنجان شد و با شروع جنگ تحمیلی وظیفه خود دانست برای دفاع از کیان مملکت به جبهه  رود و بعنوان  مبلغ حضوری فعال درجبهه داشته باشد.

وی پس از حضور در چندین عملیات، سرانجام در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسید و پیکر پاکش در سال ۱۳۸۰ به میهن اسلامی بازگشت.

طلبه شهید محمد ناصررحیمی

شهید محمد ناصر رحیمی در سال ۱۳۴۷ در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در قرچک گذراند، ناصر نقاشی زبردست بود و برخی از دیوارهای قرچک توسط وی نقاشی شد، این شهید بزرگوار پس از اتمام تحصیلات به دلیل علاقه فراوان به مسایل دینی وارد حوزه علمیه شد.

پس از شروع جنگ تحمیلی با عزمی راسخ به جبهه رفت و در لشگر ۲۷ محمدرسول الله (ص) به کارهای هنری پرداخت و آنچنان کارش جذاب بود که نقاشی دیوارهای دوکوهه به او سپرده شد و سرانجام محمد ناصر در عملیات کربلای پنج در شلمچه به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از یک دهه به میهن اسلامی بازگشت.

طلبه شهید سید محمدتقی حسین تبار

شهید محمد تقی حسین تبار در سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد و قبل از پیروزی انقلاب به همراه خانواده به قرچک مهاجرت کرد، تحصیلات خود را در این شهربه پایان رساند، این شهید بزرگوار پس از پایان دوره هنرستان به تحصیل در حوزه علمیه گرایش پیدا کرد و پس از قبولی در آزمون ورودی حوزه، در مدرسه امیرالمومنین تهران مشغول به تحصیل شد.

تهاجم صدام به خاک ایران محمد تقی را خشمگین ساخته و او را به سوی جبهه سوق داد، او در جبهه به عنوان یک تخریبچی حرفه ای فعالیت می کرد، سرانجام در عملیات کربلای پنج به شهادت رسید و یک ماه بعد پیکر پاک او توسط پدرش پیدا شدو در بهشت زهرا آرام گرفت.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.