خانه » مفاخر و افتخارات ورامین » افتخارات » شهید سیّدمرتضی طباطبایی رفیعی

شهید سیّدمرتضی طباطبایی رفیعی

«سیّد شهیدان ۱۵ خرداد ورامین»

به سال ۱۳۰۸ در خانواده‌ای مذهبی در محمّدآباد عربها دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارشان حاج سیّدرضا طباطبایی از کودکی فرزند را به مکتب‌خانه شیخ فتح‌اللّه صانعی فرستاد که آن سالها در محمّدآباد سکونت داشتند. شهید طباطبایی دروس مدرسه را نیز تا ششم ابتدایی قدیم گذراندند و در امور مذهبی و فرهنگی خصوصاً ایّام محرّم و صفر و ماه مبارک رمضان نقش مهمّی در برپایی مراسم‌ها داشتند و ادعیّه ماه مبارک رمضان را برای عموم، خودشان در مسجد قرائت می‌فرمودند. از پدر خانمشان نقل می‌کردند که شهید طباطبایی در دعای افتتاح وقتی به جمله وَقَتلاً فی سَبیلِکَ فَوفّق لنَا می‌رسیدند دستها را به سوی آسمان بلند نموده و می‌فرمودند: «خدایا، شهادت در راه خودت را نصیبم کن». ایشان از ثمره زندگی مشترک دارای چهار فرزند به نامهای حسن و حسین و محسن و زینب شدند، که این نامگذاری بیانگر عشق به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) است.

تلاش مستمّر آن بزرگوار در رفع مشکلات کشاورزان در منطقه زبانزد است، که نمونه آن اقدام از طریق بانک کشاورزی است که با گرفتن وام و حفر چاه عمیق در روستا، آن را جهت رفع مشکل آب روستا در سال ۱۳۴۱ به ثمر رساندند، که تأثیر خوبی بر جای نهاد، و از نمونه کارهای انقلابی آن شهید، ارتباط و رفت و آمد به منزل آیت‌الله العظمی خمینی و دیگر مراجع در قم است، که در توزیع اعلامیه‌ها در آن سالها در سطح شهرستان ورامین نقش کلیدی داشتند.

آن شهید بزرگوار در حادثه فیضیّه فروردین ۴۲ حضور داشتند و بدست کماندوهای رژیم ضرب و شتم و سخت مجروح شدند.

آن انقلابی غیرتمند، در قیام ۱۵ خرداد از روستای محمّدآباد تا پل باقرآباد مشوّق قیام‌کنندگان بود، که در عصر خونین ۱۵ خرداد در باقرآباد به دست جلادان رژیم پهلوی به شهادت رسیده و جنازه خونینش همراه دیگر شهدا توسط نظامیان به مسکرآباد منتقل و غریبانه به خاک سپرده شد.

سالها بعد،‌ بخاطر اهانت رژیم پهلوی به مقبره شهدای مسکرآباد، که آنجا را زباله‌دانی کرده بودند، با پیگیری خانواده، جسدش شناسایی و نبش قبر و پیکرش محترمانه در جوار بارگاه امامزاده ابراهیم (ع) محمّدآباد عربها به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.