خانه » اخبار و رویدادها » در سطح شهرستان ورامین ۷ کتاب‌خانه داریم/ ثبت نام رایگان در کتاب خانه های ورامین در روز کتاب خوانی صورت می گیرد

در سطح شهرستان ورامین ۷ کتاب‌خانه داریم/ ثبت نام رایگان در کتاب خانه های ورامین در روز کتاب خوانی صورت می گیرد

محمد رضا کریمی رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی ورامین گفت: روز ۲۴ آبان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار نام دارد و مراسم ها در جهت تکریم مقام کتاب‌دار و ترویج گفتمان کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.


وی افزود: در این روز در ۷ باب کتاب‌خانه شهرستان ثبت‌نام رایگان داریم و اگر علاقمندان نتوانند مراجعه حضوری داشته باشند می توانند درسامانه www.samanpl.ir ثبت‌نام کرده و پس از آن برای دریافت کارت مراجعه کنند.

کریمی در ادامه اظهار داشت: ۳۰ آبان مراسم رونمایی و نقد کتاب “زیارت” استاد وزیری را خواهیم داشت که آخرین اثر ایشان است، همچنین در همه کتاب‌خانه‌ها نمایشگاهی از تازه های کتاب برگزار خواهیم کرد که صرفاً جهت نمایش بوده و فروش نداریم و مدارس نیز می‌توانند با اعلام آمادگی از این نمایشگاه‌ها بازدید کنند.

وی سپس با اشاره به طرح جدید نهاد کتاب‌خانه ها با عنوان نشست‌های کتاب‌خوان اذعان داشت: این نشست‌ها با هدف به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده برگزار می شود و هدف آن افزایش میل و انگیزه به مطالعه است، که صد و شصت و ششمین نشست کشوری ۲۷ مهرماه با میزبانی ورامین در این شهرستان برگزار شد.

رئیس اداره کتاب‌خانه‌های ورامین سپس بیان داشت: روند کار در این نشست‌ها بدین گونه است که قبل از نشست در سایت فراخوان می دهیم، علاقمندان ثبتنام می‌کنند و کتاب مورد نظر خود را اعلام می‌کنند و پس از تایید کتاب، افراد گزینش می شوند، و در مراسم در مدت زمان ده دقیقه کتاب را به جمع حاضر معرفی می‌کنند و هر شخص با توجه به موفقیت در ارائه مطالب می‌تواند مخاطب را جذب و به خواندن آن کتاب ترغیب کند.

همچنین به طور معمول دو نفر از نویسندگان شهرستان آثار خود را ارائه می دهند، که در نشست اخیر آقای احسان تاجیک کتاب “تک درخت کویر” و آقای غلامحسین بنی‌آدم کتاب “قصه های شیرین مثنوی معنوی” را ارائه کردند.

وی افزود: علاوه بر این نشست‌ها که ملی هستند و با توجه به اینکه دانش آموزان جامعه هدف ما هستند، نشست های کتاب‌خوان مدرسه ای را با هدف آشنایی دانش‌آموزان با کتاب  ترتیب داده‌ایم، و برنامه به این شکل برگزار می‌شود که دانش آموزان ثبتنام می‌کنند و ۵ نفر از دانش آموزان و دو نفر از کتابداران و یک نفر هم از معلمین برای معرفی کتاب انتخاب می شوند.

وی سپس بیان داشت: همچنین نشست کتابخوان کتابخانه‌ای را در سالن قرائت‌خانه داریم که ده نفر از اعضای کتابخانه کتاب‌هایی را که خوانده‌اند به اشتراک می‌گذارند.

کریمی برگزاری مسابقات نقاشی در مقاطع مختلف، کلاس های قصه گویی و جمع خوانی به طور ویژه را از دیگر برنامه‌های این ایام عنوان کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در سطح شهرستان ورامین ۷ کتاب‌خانه داریم، کتاب‌خانه سعدی واقع در خیرآباد، ولیعصر(عج) در  پارک پانزده خرداد، کتاب‌خانه رازی واقع در میدان رازی، شهید فتوحی شعار روبروی بیمارستان مفتح، کوچه محسن اردستانی، امام خمینی (ره) در جوادآباد و سید الشهداء (ع) در روستای محمدآباد عرب ها.

همچنین کتاب‌خانه‌ای خاص که در کل شهرستان های استان تهران فقط در ورامین و پاکدشت موجود می‌باشد، کتابخانه سیار سفیر دانایی است، که در اصل خودرویی است که مانند کتاب‌خانه تجهیز شده است و هدف آن خدمات‌دهی به مناطقی است که دارای کتاب‌خانه نیستند .

در این کتاب‌خانه حدود ۲۷۰۰ نسخه کتاب موجود است و طریقه کار این کتاب‌خانه به این صورت است که پس از عضوگیری، زمان مشخصی را برای کار هفتگی در هر مکان تعیین می‌کند و اعضا می‌توانند در آن زمان کتاب‌ها را به امانت بگیرند و یا تحویل دهند.

رئیس اداره کتاب‌خانه‌های ورامین سپس بیان داشت: کلیه خدمات کتاب‌خانه ها به صورت الکترونیکی و با نرم‌افزار تحت وب سامان صورت می‌پذیرد و شما می توانید به صورت مجازی به هر کدام از کتاب‌خانه های شهرستان مراجعه کرده و کتاب مورد نیاز خود را بیابید.

بعلاوه با عضویت در یکی از کتاب‌خانه‌های ورامین که متعلق به نهاد کتاب‌خانه های عمومی کشور است و با دریافت یک کارت، عضویت سراسری خواهید داشت و تا زمانی که کارت اعتبار دارد می‌توانید از همه کتاب‌خانه‌های کشور استفاده کنید و حتی به طور مجازی از موجودی کتاب‌خانه‌ها مطلع شده و کتاب مورد نظر را یافته و آن را رزرو کرده و یا با استفاده از نام کاربری و رمز کتاب خود را تمدید کنید.

وی در ادامه با اشاره به نسخه الکترونیکی برخی کتب اظهار داشت: با ورود تکنولوژی به مطالعات به این شکل که کتاب به صورت پی‌دی‌اف باشد موافق نیستم، چرا که منابع دیجیتال نمی توانند جایگزین منابع چاپی شوند.

به عنوان مثال تاریخ ویل دورانت که یک کتاب چند جلدی است را نمی‌توان از طریق گوشی خواند، چرا که آسیب زیادی به چشم وارد می کند اما کار با کتاب بسیار راحت‌تر بوده و تورق یک آرامشی به انسان می‌دهد، و کار با آن راحت تر است، از طرفی در سایر کشورها که در تکنولوژی پیش قدم هستند تیراژ چاپ بالا می‌رود در صورتی‌که اگر مطالعه منابع دیجیتال مورد تایید بود، کتب در آن کشورها چاپ نمی شد.

کریمی سپس در پاسخ به این سوال که آیا ترویج شبکه‌های اجتماعی در جامعه تاثیرمنفی بر مراجعات به کتابخانه داشته یا نه، اذعان داشت: کاهشی در مراجعات نداشتیم، چه بسا افرادی مراجعه کرده و کتاب‌های شعرا را درخواست می‌کنند به این علت که در گروه‌های شعرخوانی عضو هستند می‌خواهند اشعار زیبایی را به اشتراک بگذارند و از منابع اصلی استفاده کنند، برخی هم گروه های خلاصه کتاب یا جمع‌خوانی دارند.

وی در ادامه با اشاره به این مسئله که می‌توان استفاده صحیحی از این شبکه‌ها در جهت تروویج فرهنگ کتابخوانی داشت، گفت: من در شبکه های اجتماعی فقط در گروه های کتاب محور عضویت دارم .

کریمی تصریح کرد: در یکی از این گروه‌ها بنابراین شد که کتاب برادران کارامازوف را بخوانیم، من هم آن را از قفسه برداشتم، چند روز بعد فردی وارد کتابخانه شد و اظهار کرد که این کتاب را می‌خواهد، حدس زدم این فرد یکی از اعضا گروه مزبور باشد، لذا با او صحبت کردم و متوجه شدم مادر شخص در گروه عضویت دارد، من هم کتاب را هم تحویل او دادم.

این مقام مسئول در رابطه با تشکیل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: این نهاد که یک نهاد عمومی غیردولتی می‌باشد، در سال ۸۳ تاسیس شد و هر اداره  شهرستانی زیر نظر اداره کل استانی و در نهایت زیرمجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

وی افزود: از زمانی که نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی از اداره ارشاد جدا شد تغییرات اساسی در آن ایجاد شد و به نوعی جان تازه‌ای گرفت.

کریمی همچنین اظهار داشت: خرید کتب به صورت یکپارچه توسط نهاد کتاب‌خانه های عمومی کشور و توسط کتاب‌داران کتاب‌خانه انجام می‌شود و توسط رئیس ادارات صورت نمی‌گیرد و براساس درجه بندی کتاب‌خانه‌ها، در واحد منابع نهاد کتاب‌خانه‌ها کتاب تهیه و ارسال می شود.

وی ادامه داد: منابع برای کتاب‌خانه‌ها به صورت مستمر ارسال می شود و در سال جاری نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بابت تهیه کتاب برای کتاب‌خانه های شهرستان هزینه شده است.

رئیس اداره کتاب‌خانه‌های شهرستان ورامین سپس تصریح کرد: نیم درصد از درآمد شهرداری باید به اداره کتابخانه های شهرستان پرداخت شود که آقای حیدریان، شهردار محترم ورامین همکاری خوبی در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها ، داشته‌اند.

کریمی سپس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج داد، اذعان داشت: نقش خانوده ها در این زمینه بسیار پررنگ است، پیشنهاد من به خانواده‌ها این است که به جای خرید سی‌دی‌های بازی و سایر هدایا دو یا سه روز در هفته کتاب به فرزندان خود هدیه کنند یا کتابی به امانت گرفته و آنان را در خواندن کتاب همراهی کنند.

همچنین باید کودکان از سنین پایین کتاب را در دست پدر و مادر خود ببینند و از طرفی اولیاء به آنچه در کتاب می‌خواند عمل کند، در اینصورت است که آنها نیز کتابخوان خواهند شد.

ما به این نتیجه رسیدیم که به جای اینکه پدر و مادر با کتاب به خانه بروند، بچه ها با کتاب به خانه بروند یعنی در مدرسه به آنها آموزش بدهیم و تشویق کنیم و از آنها بخواهیم در مورد کتابی که خوانده‌اند گزارش و خلاصه ارائه کنند.

وی در پایان اظهار داشت: کتاب اعتیادآور است و بنده شدیداً به کتاب معتاد هستم و حتی گاهاً تا پاسی از شب مشغول مطالعه هستم، البته در محل کار فرصت مطالعه ندارم اما در منزل حتما مطالعه می کنم.

تک تیتر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.