خانه » اخبار و رویدادها » دکتر نقوی: سنجش نتیجه مذاکرات با بازی فوتبال صحیح نیست/ در فوتبال برنده و بازنده داریم نه برد ـ برد/ باید داده‌ها و ستانده‌های ما در مذاکرات مشخص شود

دکتر نقوی: سنجش نتیجه مذاکرات با بازی فوتبال صحیح نیست/ در فوتبال برنده و بازنده داریم نه برد ـ برد/ باید داده‌ها و ستانده‌های ما در مذاکرات مشخص شود

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به  اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد تشبیه جمع‌بندی وین به یک برد با نتیجه ۳ بر ۲ در مسابقه فوتبال گفت:‌ یکی از موارد مهمی که در این روزها مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی باید به آن بپردازند و رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور بر آن تأکید کردند بررسی دقیق متن برجام در راستای منافع ملی کشور است.

وی افزود:‌ در ادعاها مطالب زیادی مطرح می‌شود، هم رئیس‌جمهور هم وزیر امور خارجه و هم تیم مذاکره‌کننده ادعاهایی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه ما در این داد و ستد توازن را به نفع خود تنظیم کردیم اما منتقدین هم معتقدند که برعکس در این داد و ستد توازن به شدت به ضرر ماست و بیش از آنکه ستانده باشیم امتیاز داده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: برای برطرف کردن این اختلاف نظر باید به توصیه مقام معظم رهبری عمل کرد و این یعنی متن برجام را جلوی خود بگذاریم و جمله به جمله و کلمه به کلمه آن را خوانده و ضمایم آن و قطعنامه شورای امنیت را بررسی کنیم در این شرایط است که می‌توانیم یک ارزیابی منصفانه داشته باشیم که بالاخره ما برنده این مذاکرات بوده‌ایم و یا طرف مقابل.

نقوی حسینی اظهار داشت: واقعیت امر این است که نمی‌توان توافق و نتیجه جمع‌بندی مذاکرات را به یک مسابقه فوتبال تشبیه کنیم. این تشبیه تشبیه درستی نیست به خاطر اینکه در مسابقه فوتبال برنده و بازنده حضور دارند و اگر ما بازی برد برد داشته‌ایم که این بازی نباید بازنده‌ای داشته باشد و اگر ما برده‌ایم طرف مقابل باخته و یا بالعکس و این یعنی بازی ما برد برد نبوده است.

وی افزود: سنجش نتیجه مذاکرات و مقایسه آن با بازی فوتبال سنجش و مقایسه درستی نیست باید موضوع را با تحمل و دقت بررسی کرد که در این داد و ستد چه امتیازاتی با چه کیفیتی داده‌ایم و در مقابل چه امتیازات با چه کیفیتی دریافت کرده‌ایم و قضاوت کنیم که این نوع داده و ستاده در جهت منافع ملی کشور ما است یا نه!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: ملاک و داور اصلی ما در جمع‌بندی مذاکرات ملت بزرگ و مراجع قانونی کشور که باید جمع‌بندی مذاکرات را ارزیابی کنند. و هیچگاه داوری را به مراجع بین‌المللی واگذار نمی‌کنیم. ما باید خودمان موضوع را بررسی و جمع‌بندی کنیم و نهایتاً به این تصمیم برسیم که آیا این به نفع ملت، کشور و منافع ملی ما در درازمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت هست یا نه؟!

 

۲ نظر

  1. لذت می برم که چنین نماینده ای داریم و از منافع ملی دفاع می کند و در برابر سخنان غیرمنطقی ای که توهین به شعور مردم تلقی می شود اینگونه موضع گیری می کند.

  2. سلام ….. تحلیل های دکتر نقوی را قبول دارم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.