خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » آرامستان حسین رضا، تنها تا پایان سال جاری ظرفیت دارد/ ایجاد آرامستان عمومی از وظایف شهرداری است

آرامستان حسین رضا، تنها تا پایان سال جاری ظرفیت دارد/ ایجاد آرامستان عمومی از وظایف شهرداری است

شهرستان ۳۰۰ هزار نفری ورامین آرامستان عمومی ندارد و با تکمیل شدن ظرفیت تنها آرامستان بزرگی که به اداره اوقاف و امور خیریه تعلق دارد، به زودی مردم ورامین با مشکل دفن اموات مواجه خواهند شد .

به گزارش ورامین سیتی به نقل از  ایرنا شهرستان ورامین فقط یک آرامستان دارد که به دلیل مجاورت با امامزاده حسین رضا (ع) به اداره اوقاف و امور خیریه ورامین تعلق دارد.

ظرفیت محدود این آرامستان نیز پس از سال ها به اتمام رسیده و واقع شدن آن در مجاورت منازل مسکونی و نیز محدود شدن جنوب آن به راه آهن سراسری تهران – مشهد امکان افزایش ظرفیت آن وجود ندارد.

تعداد محدود قبور باقیمانده در این آرامستان نیز با قیمت هایی از یک تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد که بسیاری از افراد قادر به تأمین هزینه های آن نمی باشند.

هرچند که غیر از آرامستان حسین رضا (ع) آستان در تعدادی از امامزادگان شهرستان ورامین و روستاها از جمله سید فتح الله نیز اموات دفن می شود ولی معمولا این آرامستان ها نیز از فضای بسیار محدود برخوردار بوده و بیشتر به ساکنان همان روستاها تعلق دارد.

مشکل آرامستان عمومی حسین رضا(ع) تنها به محدودیت قبور خلاصه نمی شود بلکه تنها غسالخانه این مکان نیز پاسخگو نیست ضمن این که برخی از مشکلات زیست محیطی و بهداشتی این مکان ، شرایط را برای مناطق اطراف با مشکل مواجه ساخته است.

تنها جاده دسترسی به این آرامگاه نیز به دلیل عرض بسیار کم ، در شب های جمعه با ترافیک بسیار شدید مواجه است و مراجعان ساعت ها در ترافیک سرگردان می شوند.

مسائل بهداشتی نیز از دیگر مشکلات این آرامستان است که به دلیل وسعت شهر هم اکنون درداخل بافت شهری و در مجاورت منازل مسکونی قرار گرفته است.

بر اساس آئین نامه مقررات بهداشتی آرامستان ها ، فاصله آرامستان ها باید تا مناطق شهری حداقل ۱۰ کیلومتر باشد که هم اکنون آرامستان هایی نظیر حسین رضا و سید فتح الله داخل بافت شهری قرار گرفته و هنوز نیز در آن اموات به خاک سپرده می شوند.

همچنین بر اساس آئین نامه، آرامستان ها نباید در حوزه توسعه شهری و در مسیر سیلابها قرار داشته باشد، بطوریکه نسبت به سایر مناطق در ارتفاع قرار داشته باشد و از غسالخانه ، سردخانه، پارکینگ، ساختمان اداری و سنگ تراشی برخوردار باشد که آرامستان های موجود در ورامین هیچ یک از این خصوصیات را ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین در این رابطه گفت: طبق قانون ایجاد آرامستان عمومی از وظایف شهرداری و شورای اسلامی است که متأُسفانه تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

حجت الاسلام سید محمد سیدی گفت: دفن اموات در مجاور امامزادگان نیز محدودیت ظرفیت دارد.

وی افزود: آرامستان حسین رضا به عنوان بزرگترین آرامستان شهرستان تنها تا پایان سال جاری ظرفیت دارد و پس از آن نمی توان اموات را در آن دفن نمود.

وی از شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین خواست تا هر چه سریعتر تکلیف احداث آرامستان عمومی شهرستان را روشن ساخته و با در نظر گرفتن مکانی مناسب ، زمینه این مهم را فراهم آورند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ورامین در این خصوص گفت: شهرداری ورامین در راستای فراهم آوردن زمینه احداث آرامستان عمومی ، نسبت به تأسیس سازمان آرامستان های عمومی اقدام نموده است.

علی عباسی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته و با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و نیز بهداشتی ، مکان هایی جهت تأسیس آرامستان عمومی در نظر گرفته شده که پیشنهاد آن به مراجع ذی صلاح ارائه شده است.

وی تصریح کرد: ایجاد آرامستان عمومی نیاز به ساز و کارهای قانونی و نیز فراهم شدن زیر ساخت های مناسب دارد که یقینا با تأسیس سازمان آرامستان های عمومی در شهرستان ورامین این امر محقق خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاه ها و فراهم شدن شرایط لازم در آینده ای نزدیک شاهد احداث نخستین آرامستان عمومی در شهرستان ورامین باشیم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.