خانه » اخبار و رویدادها » شهرک صنعتی چرمشهر ورامین در آستانه تعطیلی قرار گرفته است

شهرک صنعتی چرمشهر ورامین در آستانه تعطیلی قرار گرفته است

IMG09254324

به گزارش ورامین سیتی به نقل از ایرنا ، ورود پساب تصفیه نشده واحدهای تولیدی چرم مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر به محیط زیست جنوب شهرستان ورامین ، این شهرک صنعتی را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

شهرک صنعتی چرمشهر در سال ۱۳۶۴ به منظور ساماندهی صنایع چرم و دباغی که به صورت پراکنده در سطح استان تهران فعالیت می کردند در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان ورامین احداث شد و هم اکنون بیش از یکصد واحد صنعتی در آن مستقر می باشند که بیشتر در حوزه تولید چرم و سالامبور فعالیت می کنند .

اهمیت این شهرک صنعتی به عنوان بزرگترین شهرک تخصصی چرم کشور و داشتن زیرساخت های منحصر به فرد آن نظیر قرار گرفتن آن در مجاورت بزرگراه قم گرمسار به حدی است که با پیگیری مسوولین ، محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای استقرار صنایع در آن برداشته شده وهم اکنون صنایع مختلف با تنوع تولیدی مختلف امکان استقرار در آن را دارند.

شاید مهمترین مشکل این شهرک صنعتی را بتوان در دفع فاضلاب حاصل از فعالیت صنایع چرم آن دنبال کرد ، صنایعی که میزان مصرف آب آن با یک شهر ۲۰۰ هزار نفری برابری می کند و این فاضلاب خطرات بسیاری را برای محیط زیست مجاور این شهرک صنعتی که اراضی ملی و حفاظت شده را شامل می شود به همراه دارد.

تولید حجم انبوه فاضلاب واحدهای تولید چرم که از آلودگی های بسیار زیادی برخوردار می باشد، مسوولین را بر آن داشت تا نخستین فاز تصفیه خانه آن را در سال ۱۳۸۰ با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان احداث کنند که این تصفیه خانه با حضور اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن به بهره برداری رسید.

متأسفانه عدم تجهیز واحدهای تولیدی چرم مستقر در چرمشهر به سیستم پیش تصفیه باعث شد تا در همان سال ابتدایی، این تصفیه خانه متوقف و به طول کامل بلااستفاده شود.

حال سال هاست که فاضلاب خام شهرک صنعتی چرمشهر به دشت های جنوبی ، مراتع و تالاب مهم و حیاتی بندعلیخان که محل زمستان گذرانی پرندگان کنار آبزی است وارد شود و مهمترین مناطق حفاظت شده را در معرض نابودی قرار دهد.

این فاضلاب حاوی مقادیر زیادی از آلاینده هایی چون فلز کروم، نمک های صنعتی و نیز ضایعات پوست و موادآلی است آسیب شدیدی به خاک و مراتع منطقه وارد ساخته و آب های زیرزمینی را نیز آلوده می سازد.

طی چند سال گذشته اقدامات موثری در خصوص احداث فاز نخست تصفیه خانه جدید فاضلاب چرمشهر انجام شده که راه اندازی آن به دلیل کمبود اعتبارات مورد نیاز تا کنون محقق نشده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع فاضلاب تصفیه نشده چرمشهر سال های متمادی است که به مشکل مهم زیست محیطی شهرستان ورامین تبدیل شده و باعث شده تا بخش وسیعی از مراتع، اراضی ملی و حفاظت شده که پذیرای حیات وحش و پرندگان مهاجر است با تهدید جدی مواجه شود.

منصور گل محمدی گفت: فاضلاب ورودی به بخش های جنوبی دشت ورامین به حدی است که مراتع جنوبی این شهرستان که محل استقرار عشایر شهرستان ورامین می باشد در حال نابودی است و این امر باعث تلف شدن دام آنان نیز خواهد شد.

وی گفت: بارها از سوی مأمورین محیط زیست و دستگاه قضا به واحدهای آلوده کننده محیط زیست اخطار ارائه شده و طی ماه گذشته سه واحد آلوده کننده محیط زیست پلمب شد.

گل محمدی تأکید کرد: در راستای صیانت از محیط زیست و حفظ سلامت و امنیت محیط زیست منطقه با فعالیت هرگونه واحد آلاینده در این شهرستان برابر قانون برخورد خواهد شد و در این مسیر کوتاهی نخواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز چندی پیش در بازدید از وضعیت زیست محیطی این شهرک صنعتی گفته بود که اگر مجبور باشیم کلیه ۹۰ واحد فعال در شهرک صنعتی چرمشهر را به خاطر سلامت مردم و حفظ محیط زیست پلمب می کنیم.

محمد هادی حیدر زاده گفت: یکی از مشکلات عمده شهرک صنعتی چرمشهر عدم رعایت استانداردها در احداث تصفیه خانه است چرا که اگر سیستم پیش تصفیه به درستی انجام نشود بازدهی مناسبی ندارد.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در راستای مأموریت های سازمانی خود وظیفه دارد با واحدهای آلاینده ای که سیستم پیش تصفیه ندارند برخورد کند و شهرک صنعتی چرمشهر ملزم به راه اندازی تصفیه خانه است.

حیدرزاده تصریح کرد: تاکنون ۸ واحد صنعتی در چرمشهر ورامین به دلیل رعایت نکردن قوانین زیست محیطی پلمب شده اند و به مابقی واحدها که نسبت به نصب و راه اندازی سیستم پیش تصفیه اقدام نکرده ند اخطار قانونی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: اگر مجبور باشیم کلیه ۹۰ واحد این شهرک را به خاطر سلامت مردم و حفظ محیط زیست پلمب می کنیم، پیش تصفیه خانه هایی که واحدهای صنعتی اجرا می کنند باید با رعایت ضوابط، مقررات و پرداخت هزینه به محیط زیست فعالیت شود، در غیر اینصورت این واحدها هم پلمب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: تا زمانی که مشکلات تصفیه خانه سالاریه و چرمشهر برطرف نشود مجوزی در مورد استقرار شهرک صنعتی یا افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی ارائه نمی شود.

وی تأکید کرد: مشکل چرمشهر واقعی است و اگر دست اندرکاران مربوطه نتوانند مشکلات و معضلات زیست محیطی چرمشهر و سالاریه را حل نمایند، دستگاه محیط زیست استان مجوز استقرار واحد جدید و افزایش ظرفیت را به هیچ وجه صادر نخواهد کرد و کماکان با واحدهای آلاینده که سیستم پیش تصفیه ندارند برخورد قانونی خواهد کرد.

حیدر زاده بیان داشت: با وجود برخورد های قانونی و حاکمیتی ، پیشنهاد می کنیم در صورت عدم حل مشکلات، یکصد هکتار سالاریه مجددا مشمول شعاع قانونی ۱۲۰ کیلومتر شود و قطعا در صورت ادامه این وضعیت این موضوع از طریق سازمان حفاظت محیط زیست در دولت پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود، تخلیه لجن واحدهای چرم سازی است که باعث کند شدن روند پیشرفت کار تصفیه خانه شده است در صورتی که در جلسات قبلی با هیئت امنا شهرک اعلام شده بود که لجن های تولیدی در یک مرکز بصورت موقت تخلیه خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: واحدهای صنعتی این شهرک مکلفند لجن های تولیدی خود را در سایت اصفهان یا ساوه تخلیه کرده و به هیچ عنوان حق تخلیه لجن تولیدی در این تصفیه خانه را ندارند.

حال باید دید با وجود ضرب الاجلی که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران برای رفع مشکل زیست محیطی شهرک صنعتی چرمشهر تعیین کرده ، تغییری در این امر به وجود آمده و این شهرک صنعتی که ظرفیت تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی را دارد با خطر تعطیلی مواجه خواهد شد یا راه اندازی تصفیه خانه این شهرک ، مشکل زیست محیطی آن را برطرف خواهند کرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.