خانه » اخبار و رویدادها » آوازه چرم ورامین در کشورهای اروپایی/ صادرات چرم به صورت خام هشدار دهنده است

آوازه چرم ورامین در کشورهای اروپایی/ صادرات چرم به صورت خام هشدار دهنده است

IMG09254324

آنچه به عنوان یک ضعف بزرگ در صنعت چرم در ورامین به حساب می آید، صادرات محصولات چرمی به صورت خام بوده که با قیمت های ارزان به کشورهای اروپایی فروخته و چند برابر قیمت دوباره از آنان خریداری می شود.

به گزارش ورامین سیتی به نقل از مهر، تا سالیان نه چندان دور تمامی مردم ایران، شهرستان ورامین را با صیفی جات آن می شناختند و آوازه محصولات مختلف این شهرستان نظیر خیار، گوجه، خربزه، طالبی، بادمجان وغیره به خارج از مرزها رسیده بود اما امروز شهرستان ورامین فقط متکی به تولید صیفی جات نیست.

هم اکنون از یک طرف ورامین در تولید محصولات کشاورزی و دامی رتبه برتر را در سطح استان تهران به دست آورده و بسیاری از نیازهای پایتخت را تأمین می کند و از طرف دیگر با تولید محصولات جدید و متنوع نظیر پسته و زعفران، گلاب و غیره زمینه صادرات و ایجاد فرصت های شغلی جدید را در این منطقه فراهم کرده است.

ارزآوری هنگفت صنعت چرم ورامین برای کشور

طی چند سال گذشته شهرستان ورامین در حوزه صنعت نیز حضور جدی داشته و سرمایه گذاران و فعالان ورامینی با تولید محصولات متعدد مانند آجر و تزیینات ساختمانی و چرم توانسته اند نام و آوازه خود را در کشورهای اروپایی و آسیای  شرقی مطرح کنند.

چرم یکی از حوزه های فعال و اثر گذار در سطح ورامین محسوب می شود به طوری که یکی از شهرک های صنعتی این شهرستان به دلیل وجود کارخانجات متعدد چرم به نام شهرک صنعتی چرمشهر نامگذاری شده و بسیاری از محصولات آن به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور صادر می شود.

شاید در روزهای اولیه راه اندازی کارخانجات تولید چرم در ورامین، کم تر کسی به موفقیت این بخش در کشور اعتقاد داشت اما امروز با تلاش های تولیدگران و کارگران این بخش، سالانه میلیون ها سالامبور از ورامین به کشورهای اروپایی صادر و ارزآوری مناسبی به همراه داشته است.

انتقاد از صادرات چرم به صورت خام

موفقیت صنعت چرم در ورامین حتی تقدیر وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز به همراه داشت و وی در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان ورامین از حمایت ویژه دولت از صنعت چرم در ورامین برای حضور در بازارهای جهانی خبر داد.

صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دیدار با فعالان بخش اقتصادی شهرستان ورامین با اشاره به پتانسیل های موجود در صنعت چرم ورامین گفت: شهرک صنعتی چرمشهر ورامین از توانمندی و پتانسیل بالایی برخوردار است و می تواند با تجهیز امکانات روز، زمینه توسعه صادرات را فراهم آورد.

اما آنچه به عنوان یک ضعف بزرگ در صنعت چرم در ورامین به حساب می آید، صادرات محصولات چرمی به صورت خام بوده  که با قیمت های ارزان به کشورهای اروپایی فروخته و چند برابر قیمت دوباره از آنان خریداری می شود.

صادرات بیش از ۱۸ میلیون سالامبور از منطقه چرمشهر به ایتالیا

محمدرضا نعمت زاده در جلشه شورای اداری ورامین که چندی پیش در این شهرستان برگزار شد با انتقاد از صادرات چرم به صورت خام به خارج از کشور افزود: چرا باید در کشور، چرم به صورت خام به سایر مناطق جهان صادر شده و سپس کشورهای دیگر با چند برابر قیمت آن را به ما بفروشند؟ شهرک صنعتی چرمشهر می تواند در این زمینه از پتانسیل و ظرفیت های موجود خود استفاده کرده و زمینه تولید و صادرات چرم را فراهم کند.

وی ادامه داد: ورامین در زمینه تولید چرم دارای ظرفیت های خوبی است و شهرک صنعتی چرمشهر در این زمینه پتانسیل های مناسبی دارد،  متأسفانه سالانه ۱۸ میلیون سالامبور از منطقه چرمشهر به ایتالیا صادر می شود و پس از تبدیل شدن به چرم مجدد به کشور فروخته می شود ولی باید تلاش کنیم این چرم به صورت فرآوری شده صادر گردد، هم‌اکنون در تبریز و مشهد صنعت چرم به درستی شکل گرفته و باید دوره‌های آموزشی مناسب برای فعالان این صنعت برگزار و اگر نیاز به مشاوره از کارشناسان خارجی است، آن را انجام داد.

حضور شرکتهای خارجی در صنعت چرم ورامین

صنعت چرم ورامین آنچنان ظرفیت و پتانسیل بالایی از خود نشان داده که برخی شرکت های خارجی مشتاق سرمایه گذاری در این بخش هستند به طوری که تنها در سال گذشته، سه شرکت چینی در این حوزه ورود پیدا کرده و در این عرصه وارد شدند و این شرکت های چینی با اجاره کردن سه شرکت غیرفعال تولید چرم در شهرک صنعتی چرمشهر و تجهیز آنها نسبت به تولید محصولات چرمی اقدام می کند.

این سه شرکت چندی است که با حضور در شهرک صنعتی چرمشهر ، نسبت به تولید سالامبور اقدام کرده و این کالا را جهت فراوری نهایی به چین صادر می کنند و تمامی کارگران این سه شرکت چینی را کارگرانی از کشور چین تشکیل می دهند و تنها کارگران ایرانی حاضر در این شرکت ها به کار نگهبانی مشغول هستند.

بیش از ۱۰۰ واحد تولید چرم در ورامین فعالیت می کنند

محسن خوانساری  اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ واحد تولید چرم در ورامین فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۳ واحد با ظرفیت ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی فعالیت داشته و ۴۵ واحد نیز نیمه فعال هستند و ۱۵ واحد چرمی مستقر در این شهرک صنعتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زمینه صادرات مشغول فعالیت هستند که این فرصت خوبی برای رشد اقتصادی در منطقه ورامین است.

فرماندار ورامین از کمبود نقدینگی، نوسانات قیمت در بازار، فرسودگی ماشین آلات خط تولید و واردات بی رویه چرم و مصنوعات چرمی به عنوان مهمترین عوامل تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی این شهرستان یاد کرد.

عمده صادرات چرم گوسفندی کشور از شهرک چرمشهر ورامین صورت می پذیرد

حسن میرزایی  با اشاره به ظرفیت های موجود در صنعت چرم ورامین گفت: سالانه حدود ۲۰میلیون جلد چرم سبک گوسفندی با تعرفه صادرات ۱۰% صادر می شود که ۹۵% از این حجم صادرات به صورت خام فروشی و حدود ۵% آن در قالب مصنوعات چرمی از قبیل کیف و کفش و چرم اتومبیل و … به کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر می گردد که البته عمده صادرات چرم گوسفندی کشور، تنهااز شهرک چرمشهر ورامین صورت می پذیرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین افزود: در شهرک چرمشهر بیش از ۱۰۰واحد چرمسازی و مصنوعات چرمی مستقر بوده که واحدهای فعال این شهرک نسبت به تولید انواع چرم سبک و سنگین  مبادرت کرده و تولیدات بیشتر به کشورهای ایتالیا، هند، چین ، ترکیه و پاکستان صادر می شود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.