خانه » اخبار و رویدادها » اجتماعی » جزئیات مترو ورامین از زبان یک مسئول غیر ورامینی/ خرابکاری راه آهن/ هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی زیرزمینی شدن مترو/تنها در ورامین است که با ما همکاری لازم را ندارند/ شورا و شهرداری ورامین جلوی این پروژه ایستاده اند که صحبت هایشان نیز قانونی نمی باشد

جزئیات مترو ورامین از زبان یک مسئول غیر ورامینی/ خرابکاری راه آهن/ هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی زیرزمینی شدن مترو/تنها در ورامین است که با ما همکاری لازم را ندارند/ شورا و شهرداری ورامین جلوی این پروژه ایستاده اند که صحبت هایشان نیز قانونی نمی باشد

 مترو خط تهران- ورامین چندین سال است که دارای مصوبه دولتی برای تغییر ماهیت از قطار بین شهری به مترو را در اختیار دارد ولی پس از گذشت چندین سال این پروژه ملی هنوز اجرایی نشده است، از سوی دیگر نیز در شهرستان ورامین اختلاف نظرهایی بین مسئولین رده های مختلف شهرستان وجود دارد که باعث کند و متوقف شدن روند اجرایی این طرح بزرگ و موثر برای مردم شهرستان های دشت ورامین شده است.

از همین رو پس از انتشار اخبار مختلف از مسئولین مختلف شهرستان در رسانه های مختلف، به سراغ یکی از مسئولین شرکت مترو تهران رفتیم تا جزئیاتی از روند اجرایی مترو تهران- ورامین را در اختیار شهروندان گرامی شهرستان ورامین قرار دهند، به همین منظور دکتر محمدرضا ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران طی مصاحبه با ورامین ما گفت: مسیر مترو تهران- ورامین مسیری است که قرچک، ورامین و پیشوا را شامل می شود و در آینده نزدیک این مسیر گرمسار را نیز شامل می شود.

http://dlnew.ir/varamincity.com/tasavir/goonagoon/dr-maleki.jpg

واگن هایی که بر روی خطوط متروی تهران- ورامین می باشد مجهزتر و بروزتر از واگن های دیگر می باشد

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ دستگاه اجرای این پروژه ملی، متروی تهران معرفی شد و دولت نیز هزینه اجرای آن را واگذار کرد که طبق مصوبات موجود ۵/۲/۹۲ شروع پروژه متروی تهران، ورامین و گرمسار می باشد.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران ضمن بیان اینکه در ابتدای امر قرار بر این بود که این پروژه به شکل قطار حومه ای شروع به فعالیت کند اذعان کرد: ما در حال احداث متروی حومه ای هستیم، نه قطار حومه ای، از سوی دیگر نیز واگن هایی که بر روی خطوط متروی تهران- ورامین می باشد مجهزتر و بروزتر از واگن های دیگر و سرعت آن نیز بیشتر از متروهای دیگر می باشد.

ملکی بیان کرد: می توان گفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای زیرسازی قطار حومه ای و قبل از زمان تغییر ماهیت این طرح به مترو، مبلغ ۵۹ میلیارد تومان هزینه کرده است که تا گرمسار ادامه پیدا کرده و توسط  ۴پیمانکار مشغول فعالیت بوده اند.

جمع مبالغ قراردادها  ۳۵۰ میلیارد تومان می باشد

وی خاطر نشان کرد: این پروژه متشکل از دو قطعه می باشد که قطعه اول از تهران تا قرچک و قطعه دوم نیز از قرچک تا تهران می باشد و در حال حاضر نیز ۲ پیمانکار برای زیرسازی و یک پیمانکار نیز در حال روسازی پروژه می باشند.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص مبلغ قراردادها و شرکت های پیمانکار متروی تهران- ورامین نیز گفت: ۳ قرارداد قانونی در سال ۹۲ با پیمانکاران بسته شده است که شرکت هران راه ۱۰۲ میلیارد، شرکت سیمین سپاهان که مشغول فعالیت در قطعه دوم می باشد مبلغ ۱۴۷ میلیارد تومان، و شرکت سکاپ که این شرکت هم مشغول به فعالیت در قطعه دوم پروژه می باشد نیز ۱۰۶ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است که جمع مبالغ قراردادها ۳۵۰میلیارد تومان می باشد.

ملکی در خصوص مبالغ تخصیص داده شده نیز گفت: به دلیل علاقه مندی دولت دهم برای اجرای این پروژه، مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان در تاریخ ۲۸/۱۲/۹۱ به حساب شرکت مترو واریز شد، ولی به دلیل اختلاف حسابی که در راه آهن جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده بود، ۳۰میلیارد تومان را از ما مطالبه کردند که در نهایت و پس از جلسات مکرر ۱۵ میلیارد تومان این مبلغ را به راه آهن بازگرداندیم؛ اما این در حالی بود که بدون در نظر گرفتن هزینه تجهیزات و ناوگان، نیاز به ۷۰۰میلیارد تومان هزینه داریم تا زیرسازی و ساخت تقاطع های غیر هم سطح را به پایان برسانیم.

فعالیت های یک سال ما را خراب کردند

وی در خصوص ادامه مسیر و ریل گذاری خصوص نیز گفت: در حال حاضر ۳۰۰ تن ریل شرکت مترو تهران در گمرک منتظر ترخیص است که می توانیم با آن ۲۶ کیلومتر را به صورت دو بانده ریل گذاری کنیم که این میزان به اندازه فاز اول پروژه که شامل مسیر تهران تا قرچک می باشد، اما در حال حاضر اتفاقی که افتاده این است که در ساعت ۱۰ صبح روز رحلت امام راحل(ره) علی رغم تمام مصوبات دولتی، مسئولین راه آهن قراردادی را با یکی از پیمانکاران بسته اند که محور زوج و فرد خط تهران- مشهد را بازسازی کنند.

ملکی ادامه داد: شرکت مترو با این کار مشکلی نداشته و ندارد ولی مشکل آنجاست که در آن روز به جای اینکه محورهای قدیمی راه آهن برداشته و در کنار خطوط قدیمی گذاشته شود، خط های قدیمی را برداشته و بر روی محوری که ما در حال کار کردن بر روی آن هستیم گذاشتند که مستندات آن نیز موجود است و با این حرکت فعالیت های یک سال ما را خراب کردند.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران اذعان کرد: پس از پیگیری های انجام شده با مدیرکل راه آهن تهران متوجه شدیم زمینی را که در اختیار ما قرارداده شده بود به راه آهن واگذار شده است و میزان آن نیز ۷ کیلومتر می باشد که نمی دانیم چه شخص یا مسئولی باید جوابگوی این مشکل باشد.

وی خاطر نشان کرد: شکایت شرکت مترو را در اختیار دادستان های شهرری، قرچک، ورامین و پیشوا قرارداده ایم ولی راه آهن هنوز به کار خود ادامه داده و زیرسازی مستعمل را برداشته و بر روی زیرسازی جدید مترو می ریزد و این کار خود را از ایستگاه بهرام شروع کرده است.

ملکی ادامه داد: دادستان قرچک اعلام کرده است که این مشکل باید با جلسات شرکت مترو و راه آهن برطرف شود نه در سطح دادسراهای شهرستان های شهرری، قرچک، ورامین و پیشوا؛ از سوی دیگر نیز حق را به شرکت مترو داده اند.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص میزان پیشرفت کار شرکت مترو نیز گفت: اگر عملکرد مترو و راه آهن را به صورت یکپارچه بخواهیم در نظر بگیریم بین ۶۰تا ۶۵ درصد کار انجام شده است، ولی اگر بخواهیم به تنهایی فقط عملکرد شرکت مترو را در نظر بگیریم باید بگوییم فقط ۱۰ درصد کار انجام شده است و این میزان نیز فقط در شهرستان قرچک انجام شده است.

اگر قرار باشد در طرح مترو تغییراتی اعمال شود باید شورای عالی ترافیک که وزارت کشور است آن را مصوب کند

وی ادامه داد: قراردادهایی که با پیمانکاران بسته شده است ۲ ساله می باشد که از ۱/۵/۹۲ شروع شده است که باید تا ۱/۵/۹۴زیرسازی و روسازی مترو تمام شود که بعد از آن نیز برای نصب تجهیزات ثابت و متحرک اقدام می کنیم که در سال ۹۴ شروع خواهد شد، برنامه ریزی مصوب نیز به این شکل است که زیرسازی خط مترو و همچنین احداث ۴ ایستگاه تهران، قرچک، ورامین و پیشوا در این سال به بهره برداری خواهد رسید.

ملکی ضمن بیان اینکه حدود ۸ الی ۹ ماه است که تاخیر فیزیکی در کار ما وجود دارد که بیشتر آن نیز در محور ورامین است بیان کرد: مترو دستگاه اجرایی است و شرکت مترو نیز طی مصوباتی این پروژه را به ما واگذار کرده است و اگر قرار باشد در این طرح تغییراتی اعمال شود باید شورای عالی ترافیک که وزارت کشور است آن را مصوب کند.

 هر شهرداری یا فرمانداری باید هزینه های شهر خود را خودش تقبل کند

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص محل ایستگاه متروی ورامین نیز گفت: در طرح اولیه آمده بود که ایستگاه تبادلی در مسیر احداث شود، به این معنی که در کنار ایستگاه های راه آهن موجود در شهرستان های مورد نظر، ایستگاه های مترو ساخته شوند؛ البته در آینده و در زمان بهره برداری می توانیم در میان دو ایستگاه تبادلی یک ایستگاه دیگر بسازیم که البته این ایستگاه های غیر تبادلی باید از نظر اقتصادی صرف داشته باشد و از نمونه این محل ها که پیش بینی می کنیم می تواند خیرآباد ورامین باشد.

وی همچنین در زمینه هزینه ساخت ایستگاه مترو نیز گفت: یک ایستگاه زیر زمینی ارزان را می توان با حدود ۲۰ میلیارد تومان احداث کرد که قیمت واقعی آن بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان می باشد.

ملکی همچنین خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در تاریخ ۹۲/۱۰/۲۵ مصوبه ای را در اختیار شرکت مترو قرار داد که ما را تحت پوشش وزارت کشور قرارداد، در صورتی که قبل از آن زیر نظر وزارت راه و شهرسازی بودیم.

وی ادامه داد: در ماده ۵ این مصوبه آمده است “دستگاه اجرایی و بهره بردار شهر مادر به شهرهای جدید و شهرهای اقماری شهرداری مادر است” در مورد متروی تهران- ورامین باید بگوییم که شهرداری تهران شهر مادر، و متروی ورامین جز خطوط اقماری محسوب می شود.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران اذعان کرد: در تبصره ۱ آمده است “هزینه تامین زیرساخت ابنیه خطوط ریلی بر عهده شهرداری هر شهر مبدا تا مقصد و به میزان سهم مرتبط از کل خط، اتصالی شهر مادر به حومه خواهد بود” به این معنی که هر شهرداری یا فرمانداری باید هزینه های شهر خود را خودش تقبل کند.

ما اصلاً موظف به پاسخگویی به بخشدار، شهرداری و دیگر سازمان ها نیستیم

ملکی در خصوص هزینه پل امام رضا(ع) نیز تصریح کرد: ما یک ریال از هیچ شهری نگرفته ایم زیرا طرح ملی می باشد، ولی اگر بخواهیم می توانیم بگوییم شهردار ورامین بنابر تبصره یک این مصوبه باید هزینه پل امام رضا(ع) را پرداخت کند که مبلغ آن ۱۰ میلیارد تومان می باشد.

وی ادامه داد: در تبصره ۲ همین مصوبه آمده است “تامین هزینه روسازی علائم، تاسیسات و تهیه ناوگان بر عهده دولت می باشد” که با این تبصره دغدغه های شرکت مترو از بین خواهد رفت.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص همکاری و عدم همکاری مسئولین شهرستان ها نیز گفت: نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در هر شهرستان فرمانداران شهرستان ها می باشند، که ما باید پاسخگوی فرماندار آن شهر باشیم و اصلاً نباید پاسخگوی بخشدار، شهرداری و دیگر سازمان ها باشیم.

وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری ورامین می گویند که ما می خواهیم راه آهن را از شهر خودمان به بیرون ببریم، شرکت مترو نیز اعلام کرده است که متروی ورامین- تهران در حریم راه آهن است، پس اگر راه آهن به بیرون از شهر رفت، ما نیز به همراه او به بیرون شهر منتقل می شویم، اگر هم راه آهن می خواهد به زیر زمین انتقال پیدا کند، مترو به زیر زمین منتقل می شود، ولی اگر می خواهید که مترو به زیر زمین منتقل شود و راه آهن روی زمین باشد ایرادی ندارد به شرط اینکه مصوبه آن را شهرداری و شورای شهر ورامین بگیرد و به شهرداری تهران بدهد تا ما آن را بسازیم.

ملکی در خصوص هزینه به زیر زمین رفتن مترو ورامین نیز گفت: شورای شهر و شهرداری ورامین می خواهند که ۵/۱۱ کیلومتر از مسیر مترو به زیر زمین منتقل شود که در دی ماه سال ۹۲ مشاور شرکت مترو هزینه این انتقال را تخمین زده و عدد ۲۰۰ میلیارد تومان را اعلام کرد، البته با ورود به سال جدید در فروردین ماه سال جاری این هزینه به مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: به زیر زمین رفتن واگن های دو طبقه مترو به زیر زمین مانند واگن های یک طبقه معمولی نیست، زیرا وزن قطارهای دو طبقه بسیار سنگین تر می باشند و انتقال این واگن ها به زیر زمین به زبان کار آسانی است ولی در عمل این قطارها باید ۳۰ متر به زیر زمین منتقل شوند و دوباره به روی زمین آیند.

اگر طرح انتقال مترو در کنار راه آهن به زیر زمین به وزارت کشور برود حتماً رد خواهد شد

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران خاطر نشان کرد: البته برای انتقال مترو به زیر زمین نیز باید این مطلب را در نظر داشته باشیم که اگر راه آهن بخواهد روی زمین باقی بماند، مترو نمی تواند اصطلاحاً به صورت پنیری یا عمودی کنار خط راه آهن فعال و در حال بهره برداری را برش دهد و به زیر زمین منتقل شود، و این حرکت هیچ توجیح فنی ندارد و اگر هم این طرح به وزارت کشور برود حتماً رد خواهد شد.

ملکی ضمن بیان اینکه شرکت مترو هیچ دغدغه ای برای روی زمین یا زیر زمینی شدن مترو ورامین ندارد اذعان کرد: ایستگاه تبادلی به این معنی است که مترو در محلی که برای ایستگاه راه آهن دیده شده است ایستگاه داشته باشد و هر دو در آن محل به فعالیت بپردازند.

ایستگاه اول ورامین در کنار ایستگاه راه آهن آن می باشد

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران بیان کرد: در مصوبه ای که در تاریخ۴/۱۰ تصویب شده است آمده “مقرر شد فرمانداری های ورامین، پیشوا زمین های بدون معارض مورد نیاز برای احداث ایستگاه را در اختیار متروی تهران و حومه قرار دهند” و در مورد زمین ایستگاه میدان ولیعصر(عج) ورامین نیز باید بگویم که تا به امروز هیچ زمینی به مترو داده نشده است، بلکه در کنار ایستگاه راه آهن ورامین، شهردار و فرماندار سابق ورامین زمینی که در اختیار شهرداری بود را به ما دادند که دو معارض داشته و دارد ولی ایستگاه اول ورامین در کنار ایستگاه راه آهن آن می باشد.

وی ضمن بیان اینکه محل ایستگاه مترو ورامین در طرح اعلام شده به ما در کنار ایستگاه راه آهن می باشد در خصوص کارشناسی های انجام شده در این پروژه گفت: کارهای مطالعاتی متروی ورامین بین سالهای ۸۳ تا ۸۵ توسط شرکت فرور انجام شده است که طبق مستندات، مسیر مترو ورامین در حاشیه راه آهن دیده شده است و این زمینی که امروز شرکت مترو در آن در حال فعالیت می باشد همان مسیری است که قرار بود قطار حومه ای از آن عبور کند.

شورای شهر و شهرداری ورامین صحبت از یک طرح می کنند که می خواهند برای شهر ورامین اجرایی کنند که مصوبه ای نیز در این خصوص ندارند

ملکی در خصوص طرح تفصیلی شهرداری و شورای شهر ورامین نیز گفت: شورای شهر و شهرداری ورامین صحبت از یک طرح می کنند که می خواهند برای شهر ورامین اجرایی کنند اما مصوبه ای نیز در این خصوص ندارند، در صورتی که ما برای اجرای مترو باید طرح تفصیلی شهرهایی که مصوبه دارند را اجرایی کنیم.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص صحبت های گفته شده از طرف شورای شهر ورامین در خصوص خاکی بودن پل نیز گفت: در خصوص پل امام رضا(ع) از طرف بعضی از اعضای شورای شهر اعلام شده است که این پل خاکی بوده است، که در پاسخ به این افراد باید بگوییم که اصلاً به این شکل نیست، زیرا در طرح اولیه این پل ۷ دهانه داشته است که این میزان به تعداد ۱۱ دهانه افزایش پیدا کرده است و این تعداد افزایش دهانه پل نیز برای این بود که مسئولین ورامین به دلایل مختلف فشارهایی را وارد کردند که به هر شکل که شده دو طرف پل با یکدیگر درارتباط باشند.

وی ضمن بیان اینکه پیمانکاران ما مشغول به فعالیت هستند اذعان کرد: دستور تغییر پل به شکلی که مسئولین ورامین می خواستند توسط مهندس درویشی مسئول شرکت مترو داده شد که این تغییر ۳۵ درصد افزایش هزینه را در برداشت ولی باز هم شورای شهر و شهرداری ورامین اعلام کردند که چرا پل ها دو پایه هستند و باید آن را به صورت یک پایه بسازید، این در صورتی است که احداث پل دو پایه در طرح شرکت مترو مصوب شده است.

 شهرداری و شورای شهر ورامین چندین بار ابزار کار پیمانکار ما را جمع آوری کرده اند

 ملکی در خصوص مغازه های اطراف پل امام رضا(ع) نیز گفت: شورای شهر و شهرداری هر شهری باید خودش مشکل معارض را با خدمات دادن به صاحب آن زمین یا مغازه برطرف کند و زمین بدون معارض را در اختیار مترو قرار دهد.

وی گفت: شهرداری و شورای شهر ورامین تا به امروز چندین بار ابزار کار پیمانکار ما را جمع آوری کرده و دستور توقف کار را داده اند.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص توقف مترو در ورامین نیز خاطر نشان کرد: مترو به این دلیل که در حریم راه آهن است می تواند از ورامین عبور کند و به گرمسار و پیشوا برسد زیرا شهرداری حق قانونی برای جلوگیری از عبور مترو از ورامین را ندارد، ولی اگر به این شکل در شهرستان ورامین کارشکنی وجود داشته باشد در این شهرستان ایستگاه مترو نخواهیم داشت، زیرا این طرح ملی می باشد.

 پیمانکاران طرح ماهیانه مبلغ ۱میلیارد تومان بابت خسارت می گیرند

وی در خصوص خسارت جلوگیری از فعالیت پیمانکاران مترو نیز گفت: تنها یک نمونه این خسارت این است که قراردادی را با شرکت سیمین سپاهان برای قطعه دوم این پروژه بسته ایم که مبلغ آن ۱۴۷ میلیارد تومان می باشد که باید در تاریخ ۱۷/۴ مبلغ ۷۴ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز می کردیم؛ این در حالی است که مسئولین این شرکت اعلام کرده اند که ماهیانه مبلغ ۱میلیارد تومان می گیرند که این خسارت ها نیز از روی هزینه مترو دریافت خواهد شد.

ملکی در خصوص همکاری شهرستان های دیگر با شرکت مترو و پیمانکارانش نیز گفت: در شهرستان های قرچک و پیشوا هر امکاناتی را که می خواستیم در کمترین زمان در اختیار ما گذاشتند، تنها در ورامین است که با ما همکاری لازم را ندارند که باید این را نیز بگوییم که در دوره جدید شورای شهر ورامین همکاری های لازم صورت نمی گیرد.

زمینی که شورای شهر ورامین در میدان ولیعصر(عج) ورامین برای احداث ایستگاه مترو در نظر گرفته است بیرون از حریم راه آهن است

وی ادامه داد: طبق مصوباتی که داریم می توانیم هزینه پروژه امام رضا(ع) را بر عهده شهرداری بیندازیم، ولی در حال حاضر مشغول ساخت این پل با هزینه خود طرح هستیم و این را نیز باید در نظر داشته باشیم که در زمان احداث قطار حومه ای نیز پل امام رضا(ع) دیده شده بود ولی با ارتفاع کمتر که شرکت مترو به دلیل بلندتر بودن سقف واگن های مترو این خط مجبور به افزایش ارتفاع شد.

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران در خصوص زمان اتمام پروژه پل امام رضا(ع) نیز خاطر نشان کرد: طی مصوباتی که داشته ایم و مشاوران این پروژه نیز در آن جلسات حاضر بودند، مصوب شد که شرکت سیمین سپاهان در مهر ۹۲ پروژه پل امام رضا(ع) را شروع کرده و اگر هر دو باند این بلوار را به او بدهند ظرف ۶ ماه این پروژه را تحویل دهد و اگر هم یک طرف این مسیر را در اختیار پیمانکار قرار دادند نیز در شهریور ۹۳ این پل را تحویل دهد ولی اجازه خواست که بهره برداری این پل در مهر ۹۳ باشد که در همان جلسه مورد دوم یعنی در اختیار قرار دادن یک باند از مسیر انتخاب شد.

ملکی اذعان کرد: زمینی که شورای شهر ورامین در میدان ولیعصر(عج) ورامین برای احداث ایستگاه مترو در نظر گرفته است بیرون از حریم راه آهن است، به این معنی که مترو باید وارد حریم شهر شده و مجدداً به مسیر خود بازگردد.

وی بیان کرد: بدترین چیزی که از مترو خواسته شده این است که پل ۱۵ خرداد که خاکی می باشد را به شکلی تخریب کنید و به شکل بتنی آن را بسازید، در صورتی که این پل اصلاً در طرح مترو نیست، بلکه ما در این پل اجازه داریم که دو ورودی (باکس) برای عبور مترو احداث کنیم.

شورای شهر و شهرداری ورامین جلوی این پروژه ایستاده اند که صحبت هایشان نیز قانونی نمی باشد

ملکی مسئول اجرایی خطوط اقماری مترو تهران ضمن بیان اینکه دست به پل ۱۵ خرداد نمی زنیم خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۸ تقاطع در قطعه دوم داریم که ۶ عدد از این تقاطع ها حاضر شده و مابقی این تقاطع ها هنوز راه اندازی نشده است و دلیل آن نیز عدم همکاری راه آهن می باشد.

ملکی در خصوص همکاری مسئولین شهرستان ورامین با شرکت مترو نیز گفت: نماینده شهرستان های قرچک، ورامین و پیشوا به همراه فرمانداری ورامین تمام قد پای کار ایستاده اند و در حال کمک کردن به ما و همکارانمان هستند ولی شورای شهر و شهرداری ورامین جلوی این پروژه ایستاده اند که صحبت هایشان نیز قانونی نمی باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.